روزنامه ابنکار نوشت:


در ماه‌های گذشته و به خصوص دو هفته اخیر، دو چهره فرهنگی موجه و مورد استقبال جامعه، به شدت بر طبل انتقاد از سیاست‌های دولت اخیر کوبیده اند و از این منظر مورد توجه گروه‌ها و محافلی قرار گرفته اند که پیش از این مغضوب آنان واقع شده بودند.

تردیدی نیست که دولت روحانی در شش ماه گذشته علیرغم حاکم کردن فضای امید برای مردم و دوری از تنش‌ها در عرصه داخلی و خارجی،اقداماتی انجام داد که نه با توقعات مردم رنج دیده همخوانی داشت و نه با شعارهایی که به وسیله آنها رای از مردم گرفته بود و از این منظر مستحق تذکر و بلکه انتقاد شدید نیز می‌باشد و آنچه در این میان شایان توجه و هشدار است نه انتقاد این چهره‌های موجه، بلکه افتادن در دامی است که مخالفان پیشین آنها برایشان تدارک دیده اند.

 نمی‌توان فراموش کرد که دکتر عماد افروغ در همین چند سال پیش به خاطر یک انتقاد تلویزیونی با چه موج عظیمی از هجمه‌های غیر اخلاقی گروه‌های مدعی هوادار ارزش‌ها مواجه شده به گونه ای که نقشه حمله به منزل مسکونی وی نیز طراحی شد. کیهان او را «تابع هوسرانی‌های سیاسی»خواند. سخنان او که با استناد به نهج البلاغه همه ارکان قدرت را محتاج نقد می‌دانست، از سوی برخی از طلاب «مندرس شده» خوانده شد. برخی سایت‌های اصولگرا او را «رفوزه ای» خوانده بودند که در پی «فتنه» می‌گردند.


اما این روزها انتقادات دکتر عماد افروغ از دولت روحانی به شدت مورد توجه حمله کننده گان چند سال گذشته به وی قرار گرفته و چپ و راست از سوی رسانه‌های این محافل طرف مصاحبه قرار می‌گیرد و البته به درستی انتقاد می‌کند که برخی از رفتار‌های این دولت با شعار هایش مغایر است.

                                                                         ***

ابراهیم حاتمی کیا این روزها به شدت مورد توجه برخی محافل و رسانه‌های خاص قرار گرفته و انتقادات شدیدی را نسبت به دولت روحانی و سیاست‌های فرهنگی اش ابراز می‌کند؛ به گونه ای که بسیاری را به این گمان انداخته که دلش برای دوران وزارت صفارهرندی و ریاست جواد شمقدری بر سینمای ایران و اتفاقات عجیب و غریب و محدودیت‌های بی سابقه آن دوران تنگ شده است.

او به گونه ای انتقاد می‌کند که گویی از باز شدن قفل درِ خانه سینما ناراحت است؛ به شیوه ای سخن می‌گوید که انگار حسن روحانی به جای انتقاد از خودی و غیر خودی کردن هنرمندان، دستور مرزکشی میان آنان را نیز صادر کرده است. با این همه هیچ تردیدی نیست که انتقاد از وضع موجود حقِ اوست و بیان کاستی‌های دستگاه فرهنگی، از زبان کسی که هم دغدغه دارد و هم سختی‌هایی را متحمل شده، می‌تواند فرصتی باشد برای متولیان امور فرهنگی تا موضوع را از طرف یک فیلمساز هم ببینند و نگاه کاملتری نسبت به موضوعات داشته باشند.(اگرچه سکوت وی در هشت سال گذشته یک علامت سؤال را جلوی انتقادات اخیر او می‌گذارد).

                                                                       ***

آنچه در این میان به نظر می‌رسد از نگاه تیزبین این افراد دور مانده، این است که انتقاداتشان در حالی از سوی برخی محافل مخالف دولت برجسته می‌شود که خود پیش از این از زبان آنان زخم خورده اند و توجه کنونی آنان یک توجه موسمی و از سر فرصت طلبی است، نه آزاداندیشی و نقد پذیری.

این افراد و جریانات با انتقادات حاتمی کیا و افروغ موافق نیستند، چرا که پیش از این نشان داده اند که نگاه متفاوت آنان را برنمی تابند. آنان با «انتقادات حاتمی کیا و افروغ به دولت جدید» موافق اند. چرا که خود موافق ادامه وضع هشت سال گذشته بوده و برای استمرار آن نیز تلاش‌های بسیاری به خرج داده اند که با روی کار آمدن دولت یازدهم ناکام مانده است.

سخنان این دو چهره موجه برای آنان فرصتی است که می‌توان به وسیله آنها منویات سیاسی خود را پیش ببرند. محافل یاد شده این روزها از سر تصادف با امثال حاتمی کیا و افروغ همداستان اند؛ نه از سر اعتقاد به موضوعی حیاتی تحت عنوان نقد و از این رهگذر عرض خود می‌برند و زحمت آنان می‌دارند. بدون تردید این چهره‌های موجه و مقبول جامعه اگر در پیشانی این گروه‌های فرصت طلب قرار بگیرند، به همان اندازه که از آبروی خود برای آنان مایه می‌گذارند، بخشی از فرصت طلبی، قدرت طلبی و سیاسی بازی آنان را به نام واعتبار خود می‌چسبانند و سرمایه ای که باید برای ایران و ایرانی ذخیره شود در بازی‌های.سیاسی موسمی به حراج گذاشته می‌شود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 9
    آقای حاتمی کیا دقیقا چیکار داری میکنی؟ والله کارهای بهتری برای تبلیغ فیلمت هست...نیازی به این کارا نیست که...
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 1
    جناب حرص نخور!!! ما هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم!
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 3
    عشق است عماد افروغ و حاتمی کیا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 7
    اقای حاتمی کیا دارن با مخالفت با مردم خودشون رو وی سوزونن
  • عادل IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 5
    متاسفانه تفکر ماکياولی دربين ههمه اقشار جامعه وجود دارد و همه چيز درنهايت به نوع گرايش سياسی افراد برمیگردد...
  • ابراهیم A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    4 10
    حرف های آقای حاتمی کیا فقط از روی غرور و خودبزرگ بینیه. چرا که ایشوا انتظار دارند همیشه مورد توجه باشند و همه سیمرغ ها به ایشون داده بشه. برای همین این چند روزه همه جا دعوت میشه و براش کف میزنند و خوشش اومده. چون محتاج این توجه کردنه، چون خیلی خودخواه شده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 4
    زنده باد حاتمی کیا
  • حمید رضاااااااااااا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 1
    آقای نویسنده من نمی دونم که شما حامی جناح حاکم بر دولت هستید یا نه ولی همیشه همین طور بوده که مرغ همسایه غازه افراط و تفریط همیشه در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب هستش که باعث این اختلافات و دوری از حقیقته.
  • نامی A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 8
    واقعا برای آقای حاتمی کیا متاسفم...
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 2
    جبهه پیداری دنبال فرصت سازی است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 4
    كاملا درست فرموده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 6
    آفرین بر نویسنده به این تیزهوشی ۰۰۰۰
  • ارام RS ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    6 6
    آقای حاتمی کیا میشه بسه؟خودتو بیش از این خراب نکن.بگذار با فیلم های سابقت حال کنیم
    • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      2 0
      یکی از فیلمهای سابقش به رنگ ارغوان است که وزارت اطلاعات آقای یونسی که الان مشاور رئیس جمهور است توقیفش کرد
  • علی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    4 0
    اگر به خیلی ها تریبونی داده شود که بتونن حرفهاشون بزنند شاید انتقاد های خیلی تندتری زده شود که به حق هم گفته شود ولی متاسفانه چنین فضایی فقط برای سیاسیون یا عده ی خاصی است . ای کاش صدا و سیما فضای بهتری در اختیار احاد مردم قرار می داد تا افراد بتونن بدون تهمت ، دروغ و افترا حرفهای دلشان را به گوش مسئولین برسانن
  • الهام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 2
    لطفا همه چیز رو سیاسی نکنید. مهم اینه که مردم حاتمی کیا و کارهاش رو دوست دارن
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 1
    قفل سينما باز شد چه اتفاقي افتاد ايا نبايد ار عملکد دولت جديدي انتقاد کرد بخاطر اينکه دولت قبلي بد بود.
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 4
    جناب حاتمی کیا یکی از این انتقادها رادر همان زمان از وضعیت ان موقع می کرد حرفی نبود و امروز از این فضای نصف م نیمه ای که ایجاد شده یک تشکری می کرد و حرفش را می زد بد نبود و به یکباره همه را به زیر تیغ بردن چنان منصفانه نیست از کسانی که تازه چند ماه امده اند
  • سهیل A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    حاتمی کیا توی سینمای ایران تکه و دوست داشتنی.فقط امیدوارم حاتمی کیا ی هنرمند رو ببینیم و شاهکار هاش نه حاتمی کیای سیاسی