۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
یک ظریف و 99 سوال!

عصر امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس 99 نماینده به منظور عمل کردن به حق نمایندگی جلسه دو ساعته ای را با وزیر امور خارجه برگزار می کنند.

رضا الیاسی: «سوال حق نماینده است» این جمله ای است که در 6 ماه گذشته بارها در رسانه های مختلف از سوی نمایندگان در پاسخ به انتقادهای موجود درباره تعدد سوالات نمایندگان از وزرای دولت تدبیر و امید مطرح شده است.

آیین نامه داخلی مجلس نیز در ماده 209 خود این جمله را تایید کرده و صراحتا اعلام می کند هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسئول درباره وظایف او سؤال نماید. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می‌نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود و هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارسال نماید.

انتقاد روحانی از تعدد سوالات

همین حق نمایندگی در طول فعالیت 6 ماه گذشته 3 بار به ضرر دولت تمام شده و وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ از مجلس کارت زرد دریافت کرده اند. البته رئیس جمهور نیز به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده است که سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.

روحانی همچنین گفته است بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.

5 برابر شدن سوالات نمایندگان از وزرا

تعدد سوالات نمایندگان از وزیران تا حدی بوده که حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی 20 آذرماه در تشریح گزارش سه ماه نظارت این معاونت بر عملکرد سه قوه گفته است در مورد سوال از وزرا در این سه ماه 277 سوال عنوان شده که البته این سوال ها به کمیسیون های تخصصی ارجاع می شود. اما در مقایسه با دوره های قبل سوال از وزرا 5 برابر افزایش پیدا کرده است.

ظریف و حضور فعال در مجلس

یکی از وزرایی که از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید بارها از سوی نمایندگان مورد سوال قرار گرفته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است. ظریف که به واسطه مذاکره با گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای در مقایسه با سایر وزیران کابینه یازدهم خبرسازتر بوده در پاسخ به سوالات نمایندگان نیز پرکارتر از سایر وزرا عمل کرده و بارها به مجلس رفته و به سوالات نمایندگان پاسخ داده است.

در ادامه سوال های مکرر نمایندگان از وزیر امور خارجه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی سوالات 99 نماینده مجلس از وزیر امور خارجه را در دستور کار خود قرار داده و 35 درصد از کل نمایندگان مجلس درباره مسائل مختلف از رئیس خندان دستگاه سیاست خارجی کشور سوال می پرسند.

در شرایطی ظریف باید به سوال 99 نماینده درباره مسانل مختلف پاسخ دهد که تنها نام 10 نماینده سوال کننده اعلام شده و بر اساس دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد، علی‌اکبر آقایی نماینده سلماس و فرهاد بشیری نماینده پاکدشت به صورت انفرادی سوال خواهند پرسید و جواد کریمی‌قدوسی، بهرام بیرانوند، احمد آریایی‌نژاد، ابوالقاسم جراره و حبیب آقاجری به ترتیب نمایندگان مشهد، بروجرد، ملایر،‌بندرعباس و بندرماهشهر نیز سوال مشترکی را از وزیر امور خارجه می پرسند.

در حالی تنها نام همین 10 نماینده به عنوان سوال کننده از وزیر امور خارجه مطرح شده که سوالاتی به صورت مشترک نیز از محمد جواد ظریف مطرح می شود و به ترتیب 45 نماینده، 23 نماینده و 12 نماینده سوالات مشترکی را مطرح خواهند کرد.

تعدد سوالات از وزیر امور خارجه به نحوی است که اعضای این کمیسیون پس از مروری کوتاه بر آخرین اخبار حوزه سیاست داخلی و بین المللی سوال از وزیر امور خارجه را در دستور کار خود قرار می دهند و بررسی سوالات تا پایان جلسه کمیسیون ادامه خواهد یافت.

هولوکاست و اسرائیل سوال اصلی از وزیر خارجه؟

« کشتار جمعی یهودیان را نمی‌توان انکار کرد و باید از تکرار چنین جنایتی جلوگیری کرد. موضع ایران همواره دفاع از حقوق فلسطینیان بوده است و این موضوع را باید فلسطینیان حل کنند ما از این منطقه دور هستیم این وظیفه ما نیست که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم یا نه، بلکه فلسطینیان باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند.»  این سخنان ظریف در روزهای اخیر حاشیه های فراوانی را به همراه داشته و پس از این سخنان محمد جواد کریمی قدوسی با جمع آوری امضا در مجلس به دنبال مطرح کردن این سوال که «علت انفعال در نظرات شما در موضوع رژیم حرامزاده اسرائیل و هولوکاست چیست؟» خواهان حضور ظریف در مجلس برای پاسخ گویی شده است.

در حالی که پیش از این کریمی قدوسی از 70 امضا برای سوال از وزیر خارجه خبر داده بود ، هم اکنون در میان سوال کنندگان از وزیر خارجه حضور دارد و به احتمال فراوان این سوال یکی از سوال های اصلی از وزیر امور خارجه خواهد بود.

همچنین ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد یکی دیگر از سوال کنندگان از وزیر امور خارجه پس از این سخنان ظریف در صحن مجلس اعلام کرده است «این سخنان با مبانی جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست» و به نظر می رسد آقامحمدی نیز درباره این اظهارات ظریف سوال خود را مطرح می کند.

چرا بازارچه مرزی سلماس افتتاح نشده است؟

علاوه بر سوالاتی که قرار است به صورت مشترک مطرح شوند نمایندگانی نیز به صورت انفرادی از وزیر امور خارجه سوال خواهند کرد و پاسخ به سوالی که مربوط به عملکرد وزارت خارجه دولت دهم  بوده است یکی از همین موارد است. علی اکبر آقایی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این رابطه می گوید عدم افتتاح بازارچه مرزی سلماس محور سوال نایب رئیس کمیسیون عمران از وزیر خارجه است.

وی در تشریح دلایل مطرح کردن سوال خود می گوید بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان مقامات ایران و ترکیه مقرر شد که بازارچه های مرزی خوی و سلماس یکسال قبل راه اندازی شود و طبق توافق صورت گرفته بازارچه خوی به درخواست ترکیه و بازارچه سلماس به درخواست ایران بود و بر اساس توافق دو طرف مقرر شد که دو بازارچه به صورت همزمان افتتاح شوند اما بازارچه خوی افتتاح شده و فعال است اما بازارچه سلماس همچنان افتتاح نشده است.

آقایی می گوید وزارت امور خارجه در این موضوع به خوبی به وظایف خود عمل نکرده و برای احقاق حق ایران و اجرایی شدن تعهدات ترکیه باید اقدامات لازم را انجام دهد.

موضوع برقراری امنیت برای اتباع ایرانی در کشورهای دیگر یکی دیگر از سوالهایی است که ظریف باید به آن پاسخ دهد. فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه به خبر گفته است در ماه های گذشته در کشورهای لبنان، عراق و یمن اتفاق های نامناسبی رخ داده و اخیرا نیز حادثه دیگری در لبنان رخ داده که امنیت اتباع ایرانی را تهدید کرده است و وزارت خارجه باید درباره اقدامات خود در این زمینه توضیح دهد.

سوال درباره برداشت از میادین نفتی از وزیر خارجه!

علاوه بر مسائل سیاسی ظریف برای پاسخ به سوالات اقتصادی نیز به مجلس فراخوانده شده است. ایرج ندیمی در این زمینه به خبر می گوید متاسفانه به علت شرایط اقتصادی موجود در کشور منابع نفتی و گازی مشترک ایران در حال غارت است و مسئولان مرتبط همچون دستگاه دیپلماسی باید اقدامات لازم برای این موضوع را انجام دهند.

ندیمی گفته است نحوه برداشت کشورهایی همچون قطر، کویت و عراق از میادین مشترک نفتی و گازی به نحوی است که پس از چند سال دیگر این میادین قابل برداشت نیستند، مسئولان دستگاه دیپلماسی باید با مذاکرات مناسب این موضوع را مدیریت کرده تا کشورهای مقابل با نحوه برداشت خود منابع میادین مشترک را از بین نبرند. هم اکنون با مذاکرات می توان بخشی از منابع میادین مشترک نفتی و گازی را حفظ کرد و باید وزارت امور خارجه این موضوع را در اولویت قرار دهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید به طور مثال هم اکنون رابطه خوبی میان ایران و عراق برقرار است و مسئولان وزارت امور خارجه می توانند با مذاکرات سازنده با این کشور و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی به صنعت نفت ایران در حوزه میادین مشترک با عراق کمک کنند.

در مسیر چهارمین کارت زرد به دولت؟

در شرایطی که عصر امروز 99 نماینده از محمدجواد ظریف سوال خواهند پرسید باید دید دیپلمات خندان موفق به قانع کردن نمایندگان خواهد شد و یا این که نمایندگان یک گام به دادن چهارمین کارت زرد خود به وزرای دولت نزدیک خواهند شد.

29295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 0
    شماها كه منابع صهيونيستي رو معتبرتر از صحبتهاي ظريف ميدونين، چرا ناراحت ميشين!؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 0
    قهرماننننن
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    23 1
    جناب آقای ظریف خدا نگهارت باشد .از این جماعت نترس مردم با شما هستند.
  • faroq A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 0
    به امید موفقیت ظریف ایشالا
  • مهدی A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    21 1
    این نماینده هایی که پی در پی به وزرا کارت زرد میدن منتظر کارت قرمز ملت باشند...
  • معین A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    12 1
    واقعا جای تعجب داره.این نماینده ها تو 8سال گذشته کجا بودن؟!! شرم بر شما،شرم
  • محمد A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    20 1
    چرا بابت تحریم های پی در پی ازوزارت امور خارجه قبلی سؤال نمی شد؟
  • حسن IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 0
    من میگم چطور است درباره علت فروش تراکم زیاد توسط شهردار تهران نیز از ظریف پرسیده شود!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 13
    بهتر است که ایشان را برکنار کنید.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    19 1
    ظریف از حمایت اکثریت ملت و رهبری بر خوردار بوده و تا الان موفق بوده اند.
  • بی نام EU ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 0
    ای انتخابات کی میایی؟
  • ميثم IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    20 1
    اقاي ظريف ما حمايتتان مي كنيم و تا آخر پشتتان هستيم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 0
    خدایا این مجلس رو یه جوری منحل کن تا هممون راحت بشیم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 0
    کسی میدونه این نماینده ها تا قبل از این دولت کجا بودن؟ خدا خیر بده به این دولت که باعث شد نماینده ها بیدار شن
  • بی نام RO ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    15 1
    چنان چه نمایندگان بخواهند با این روند مغرضانه ادامه دهند مردم ساکت نخواهند نشست
  • هاشم IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 0
    بسه دیگه
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 0
    اینا نماینده من نیستند... از دست این ها به کی میشه شکایت کرد؟!؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 0
    این جمله از خبر کوبنده بود: در مقایسه با دوره های قبل سوال از وزرا 5 برابر افزایش پیدا کرده است.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 1
    این مسخره بازی کی تمام میشود؟ بابا پدر این ملت در آمد کی آقایون می فهمند.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 1
    بنده خدا جدیدا ریشاش درومده. موهاشم بیشتر ریخته به عکسای قبل و بعد وزارتش نگاه کنید یه نمه هم خم شده.
  • شهروند انقلابی EU ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 1
    دکتر ظریف عزیز شما رییس جمهور بعدی ملت ایران هستید هرقدر افراطیون جمع گرا بیشتر به شما هجوم آورند محبت ما ملت نسبت به شما روز به روز بیشتر می شود
  • بهزاد A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 0
    سوال کننده های محترم ؟؟؟ ام پی تی بود یا ان پی تی ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 1
    موفقیت ظریف به خاطر بی توجهی به مجلس است. باید این روند ادامه داشته باشد...
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 14
    وظیف نمایندگان ما نظارت بر کار وزرا است.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 0
    انتخابات بعدی یک مجلس بسازیم ان سرش ناپیدا حالا بتازانید!!
  • majid A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 16
    بله به احمدی نژاد که می رسید سوال حقشون بود ولی حالا ولی بازم دمتون گرم با این شعارتون زنده باد موافق من!
  • امیر IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    15 1
    می خواستم بدانم وظیفه و مسئولیت نمایندگان در مقابل مشکلات مردم چیست ؟ آیا نمایندگان محترم جز سوال و توبیخ و استیضاح کار دیگری بلد نیستند ؟ آیا برای حل مشکلات مردم نمایندگان محترم نمی توانند با کار و مطالعه و پژوهش بیشتر راه حل های بهتر و قوانین کاراتر وضع نمایند ؟ آیا تنها با ژست دفاع از حقوق مردم گرفتن و احضار پیاپی وزرا و مدیرانی که کمتر از 6 ماه است بر سرکار آمده اند مشکلات حل می شود ؟ قضاوت با مردم .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 1
    بنده خدا ظریف خیلی زحمت میکشه ولی این نماینده های ..... قدر نمیدونن!!
  • نازنين A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    11 1
    يکی پيدا شده بعد از سالها به جای شاخ و شانه کشيدن حرف حساب ميزنه برخی نميتونن تحمل کنن.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 1
    این نمایندگان علیه دولت روحانی کلا شمشیر را از رو بسته اند و فقط و فقط سیاسی کاری را سر لوحه قرار داده و منافع این مردم و مملکت را فدای مطامع شخصی خود نموده اند. شما در پیشگاه خداوند جوابگو هستید.
  • جهود IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 16
    خوب بایدم جواب بده , برا چی انگشت گذاشته روی هولوکاست ؟ که چی ؟ شیرین کاری برا کی میکنه ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    2 0
    مجلس بدان که ما پشت امسال ظریف هستیم اینقدر سنگ اندازی نکنید نگران چه هستید
  • مرتضی IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    هولوکاست مساله ای است که هر مورخ یا کارشناس مرتبطی می تواند درمورد آن اظهار نظر کند چه مثبت چه منفی .آقا ی احمدی نژاد گفت دروغ است وهو وجنجال راه افتاد ولی درداخل اهمیت ندادند وتمام .اقای ظریف به نوعی دیگر اظهارنظر کرده به مجلس چه ربطی دارد هولوکاست مساله ای است به تاریخ پیوسته ما چرا وقت مجلس ودولت را بگیریم .