۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸

امارات متحده عربی که متشکل از شیخ نشینهای کوچک جنوب خلیج فارس است و به عنوان یکی از همسایگان مهم ایران حسوب می شود ،درسال1971 با مدیریت انگلستان تاسیس شد.

شادی قندهاری: در واقع این کشور از بهم پیوستن هفت شیخ نشین ابوظبی ،عجمان ،فجیره ،شارجه ،دوبی ،راس الخیمه و ام القوین در وسعت 83600 کیلومتر مربع با جمعیت حدود هفت میلیون نفر تشکیل شده است .جالب است که بدانید تنها یک هفتم این جمعیت بومی اند و بقیه از مهاجران آسیایی و اروپایی می باشند.

امارات متحده عربی پس از انقلاب اسلامی ایران و تغییر و تحولات نظام حکومتی کشورمان که به دنبال آن واکنش منفی قدرتهای بزرگ را در پی داشت ،فرصتی بدست آورد تا نه تنها خود را به آمریکا و متحدان سابق ایران نزدک کند بلکه سعی کرد تا در منطقه نیز پا جای پای ایران بگذارد.
این کشور که تمام ثروت و پیشرفت خود را مدیون 8/97 میلیارد بشکه ذخایر خام اثبات شده است با صادرات 7/2 میلیارد بشکه ای خود در روز به سومین صادر کننده نفت جهان تبدیل شده است. این باعث شده تا امارات از سی سال پیش تا کنون ،از مناطقی محروم و بیابانی به کشوری پروتمند با سطح زندگی بالا تبدیل شود.حاکمان این کشور با سرمایه گذاری درآمد حاصله از طلای سیاه در بخش ساخت و ساز و اشتغال زایی ،فرصت مناسبی برای بخش خصوصی و خدماتی فراهم کرده اند. بسیاری از گردشگران ،ساخت وسازهای شهری و ساختمانهای این کشور بخصوص در منطقه دوبی جدید را با ساختمانهای کانادا و اروپا مقایسه می کنند.
متحول شدن امارات متحده عربی طی سی سال اخیر و تبدیل آن به یکی از مراکز جذب گردشگران ،باعث تحول اقتصادی بزرگی برای این کشور بوده است. به عبارتی منابع اصلی تامین بودجه امارات ،شامل درآمدهای نفتی حاصل از فروش نفت و فرآورده های آن ،صادرات مجدد ، توریسم و سرمایه گذاری می باشد.
ناگفته نماند این کشور یکی از شناخته شده ترین کشورها در تجارت جنسی است. متاسفانه قاچاق زنان و دختران و حتی کودکان به این کشور یکی از تجارتهای نامشروع اما پرسود محسوب می شود. هرچند امارات متحده عربی به دلیل چنین تجارتی همیشه مورد اعتراض کشورها بخصوص ایران بوده است اما حاکمان این شیخ نشینها با وجود اندیشیدن تدابیری ،نتوانستند مانع این تجارت کثیف شوند.
امارات متحده عربی علاوه بر قاچاق زنان و دختران فریب خورده که اکثرا به دنبال زندگی بهتر یا حتی برای تحصیلات عالی به آنجا می روند وسپس در دام باندهای قاچاق اسیر می شوند ،در قاچاق کودکان بی گناه هم در رتبه بالای جهانی قرار دارد. در تحقیقات سازمانهای حقوق بشری گفته شده است که این کودکان برای مسابقات شتر سواری که یکی از شرط بندیهای بزرگ این منطقه است به امارات برده می شوند. شایان ذکر است ستفاده کودکان در این مسابقات باعث عقیم شدن آنها در بزرگسالی می شود.
فحشاء و فساد در این کشور به جایی رسیده است که حتی حامیان و موسسان سابق آن هم به صدا درآمده اند و بنگاه سخن پراکنی انگلیس در برنامه ای ، گزارشی از فحشاء زنان آسیایی و وضعیت نابسامان این بردگان جنسی در امارات پخش کرد. این در حالی است که زنان بومی منطقه تا دو دهه پیش حتی اجازه ادامه تحصیل و اشتغال را هم نداشتند چرا که نباید با مردان غریبه روبه رو می شدند. در حال حاضر نیز اشتغال برای زنان بومی این شیخ نشینها جایز نیست و مردان عرب ترجیح می دهند زنان و دخترانشان در خانه و مشغول امور خانه باشند.
در سالهای اخیر امارات متحده عربی به دلیل داشتن اقتصاد باز ،بشدت تحت تاثیر بحران اقتصاد جهانی قرار گرفت و دچار کاهش درآمدهای نفتی شد که به دنبال آن ،خروج سرمایه ،کاهش ساخت و سازها ،ورشکستگی شرکتها و موسسات مالی و تجارت جهانی ،هچنین کاهش 13 درصدی گردشگران شد.که تنها کاهش توریست منجر به سقوط 36 درصدی درآمدهای هتلها در این کشور شد.
امارات متحده عربی در عین روابط تجاری با تمام کشورهای منطقه ،دچار چالشهایی با عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است.درواقع شورای همکاری خلیج فارس و برنامه های سرمایه گذاری و باتکداری آن عرصه رقابت شدید امارات با عربستان شده است و با وجود اینکه حاکمان این شیخ نشین سعی در تلطیف روابط خود با عربستان دارند اما همچنان کدورتها جدی و قابل بحث است.
امارات با ایران در حوزه پاکستان و افغانستان دچار چالش است چرا که بشدت مایل است تا جایگاه جمهوری اسلامی را در این دو کشور کسب کند . از اینرو سعی دارد تا در حوزه اقتصادی و سیاسی بر ایران پیشی گیرد.حمایت های نابه جای امارات از طالبان و ناخوشایندتر از همه شناسایی این گروه تندرو ،رفت و آمد خانواده اعضای طالبان در این کشور و حمایتهای لجستیکی از این گروه ،باعث نگرانی هایی برای کشورمان شده است.همچنین حضور پررنگ اقتصادی امارات در پاکستان و افغانستان نیز در تقابل با منافع ایران بوده است. به عبارتی خواستار کمرنگ شدن نقش اقتصادی کشورمان در این منطقه وپرکردن جایگاه آن است.
تحریمهایی که پس از انقلاب به هدف تاثیر گذاشتن بر اقتصاد و سیاست جمهوری اسلامی ایران توسط غرب بر ما تحمیل شد ،آب گل آلودی بود که اماراتی ها از آن بهره فراوانی بردند . چه صادرات کالاهای وارداتی امارات به ایران و چه پر کردن جای کشورمان در صادرات نفت به غرب و از همه تاسف بارتر نزدیک شدن آنها به آمریکا برای اینکه و اجازه احداث تاسیسات نظامی آنها در منطقه ،همه به نفع سیاستهای این شیخ نشین بود.
ادعاهای پوچ امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی و تغییر نام و هویت خلیج فارس یکی دیگر از چالشهای ایجاد شده توسط این شیوخ است که نه تنها با واکنش منفی تمام ایرانیان در سطح دنیا روبرو شد بلکه مجامع بین المللی را هم متاثر کرد. حاکمان امارات متحده عربی باید بدانند که برای سیاست گذاری خارجیشان باید به واقعیتهای موجود و منافع دیگر کشورها نیز توجه کنند و نباید برای فرار از مسایل داخلی در عرصه منطقه ای بحران آفرینی کنند. حاکمان امارات بهتر است با در نظر گرفتن همه مسایل و داشته های خود حرکت کنند نه اینکه بر بال توهمات و آرزوهای نافرجام بنشینند ،چالش آفرینی کنند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 3
    شادی خانم،به نظر بنده کسی که مقاله می نویسد باید اطلاعات و مطالعات حداقلی داشته باشد.در شیخ نشین دوبی اصلا نفتی وجود ندارد ولی دوبی به تنهایی از مجموع باقی شیخ نشین های دارای نفت،ثروتمند تر است ،پس بی انصافی محض است که پیشرفت دوبی(و کلا امارات ) را وابسته به نفت بدانیم.ضمناً پیشرفت دوبی مربوط به جنگ اول خلیج فارس است که باعث نا امنی در کویت شد و باعث مهاجرت فراوان سرمایه و نیروی کار به دوبی گردید و به نوعی دوبی جانشین کویت آن زمان شد.
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 0
    امارات حیا کن تیم ملیو رها کن
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 0
    مطلب خیلی خوبی بود. درود بر شما. جا داره در مورد توهمات جمهوری جعلی باکو و اقدامات خصمانه حکومت موروثی علیوف ها هم روشنگری بشه.
  • محسن ص IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 0
    متن خوبی بود ولی ما در عمل چکار کردیم؟؟؟ وقتی ادعای جزایر مارو میکنن ما چه واکنشی نشان میدیم؟؟؟ چرا یک بار برای همیشه بک جواب قاطع و دندانشکن بهشون نمیدیم ؟؟ و هزاران چرای دیگه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 1
    برو بابا مشكل ما از خودمون شروع ميشود نه از همسايه هاى ما
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    5 0
    وقتی با کدخدای آنها نسازیم باید به کل دنیا کولی بدیم
  • عباس IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 0
    متاسف میشم کشورهایی مثل امارات روز به روزدارن پیشرفت میکنن اونوقت ما باسیاستهای عقب افتاده داریم درجا می زنیم.
  • بی نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 0
    آنچه من در سال هاى طولانى اقامتم در اين كشور ديدم با آنچه نويسنده تصوير كرده بود تفاوت از زمين تا آسمان است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    فعلا که دارن از هست و نیست ایران تغذیه می کنند و ما هم در مشکلات اولیه موندیم. در ضمن خبر آنلاین کمی در تایپ کردن دقت کنید. پر از غلط املایی!!!
  • محسن 025 IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    سنگ کوروشو داریوشو بزن به سینه بگو که عرب نیستیم بزار بمونه کینه
  • فاطمه A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    در حال حاضر نیز اشتغال برای زنان بومی این شیخ نشینها جایز نیست و مردان عرب ترجیح می دهند زنان و دخترانشان در خانه و مشغول امور خانه باشند. چرا دروغ می گویید؟ من در دانشگاه آمریکایی شارجه درس خواندم. در مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از خانمها شاغل بودند و متأهل. با افتخار می گفتند شیخ محمد اشتغال زنان را تشویق می کند. در تهیه خبر بیشتر دقت کنید. این داستانسراییها در مورد اقتصاد امارات دیگر چیست؟! یعنی اگر انها جزایر ما را نمی خواستند می نوشتید از خوشی دارند می میرند؟! امارات مدتهاست از رکود در آمده. کی می خواهید به جای شعار و توهمات خبر حرفه ای تهیه کنید؟