رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع خزر برای ایران و کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان و ترکمنستان مهم است، گفت: این دریا سرنوشت بسیار مهم، عبرت‌آموز و حیاتی برای این کشورها دارد.

به گزارش خبرآنلاین، علی‌اکبر ولایتی صبح امروز در نشست منافع بهینه ایران در دریای خزر که در سالن آفتاب مرکز تحقیقات برگزار شد، افزود: ایران از شش قرن پیش کنار دریاچه خزر بوده و سلطه کاملی بر این دریاچه داشته است. ضمن اینکه از زمان شکل‌گیری روسیه، همکاری خوبی بین ایران و روسیه پیرامون دریاچه خزر شکل گرفته است.

اهم سخنان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می آید:

* همکاری‌های موجود بین ایران و آذربایجان و حتی ایران و ترکمنستان اقتضا می‌کند که همکاری‌های این کشورها بیشتر شود.

* طی سال‌های اخیر و بعد از شکل‌گیری بحران در سوریه، آمریکا و ناتو به‌سمت شرق حرکت و توسعه پیدا کردند به‌طوری که آمریکا همچنان می‌خواهد در افغانستان پایگاه داشته باشد.

* آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال تجزیه سوریه هستند، حکومت سوریه حلقه اصلی مقاومت در برابر اسرائیل است، بنابراین معتقدم باید همکاری دو کشور ایران و روسیه بیشتر از گذشته باشد.

* اولین اجلاس کشورهای سالحی در آستاراخان به‌پیشنهاد و ابتکار ما در اسفند 1371 در تهران تشکیل شد و اجلاس‌های بعدی نیز در ترکمنستان، باکو و تهران برگزار شد و امروز این اجلاس می‌خواهد در روسیه تشکیل شود. از این رو و با توجه به برگزاری این اجلاس ما باید شاهد همکاری بیشتر بین کشورهای اطراف دریای خزر باشیم و باید با برگزاری چنین جلساتی به دست‌اندرکاران سیاست خارجی کشورمان به‌سهم خود کمک‌کنیم.

* سؤالات اصلی در مورد تقسیم خزر همچنان پابرجاست و اظهار نظرهای بدون مشورت کمکی نخواهد کرد، معتقدم اگر نگوییم مضر است، حداقل کمکی به ما نخواهد کرد.

* مسئولان آذربایجان می‌گویند شما دو هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب دارید، به همین جهت باید به ما بیشتر بدهید، معتقدم این صحبت‌‌ها استدلالی ندارد.گرفتن سواحل بیشتر موجب نمی‌شود آذربایجان به آب‌های آزاد راه پیدا کند.

* قطعنامه 598 نفس‌گیر بود و این نشان می‌دهد که گفت‌وگوها احتیاج به صبر و متانت دارد و باید حقوق کشور و ملت را در نظر گرفت. همچنین باید مواظب باشیم که از افراط و تفریط خودداری کنیم و باید با توافق به یک نتیجه‌ای برسیم، نمی‌شود که با توسل به زور تصمیمی را اعمال کرد.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    6 3
    جان مادرتون دوباره عهد نامه تركمنچاي امضا نكنيد.دور قبل كه نصف خزر و دادين رفت.اينبار رحم كنيد و وطن نفروشين.