۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵

مهر نوشت:

یک رسانه غربی از احضار سفیر آمریکا در پکن در اعتراض به دیدار رئیس جمهوری آمریکا با دالایی لاما رهبر جدایی طلبان تبت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه با اشاره به احضار دانیل کریتنبریک سفیر آمریکا در پکن در اعتراض به دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با دالایی لاما رهبر جدایی طلبان تبت نوشت: زانگ یسویی معاون وزیر خارجه چین دیدار اوباما با رهبر معنوی در تبعید تبت در کاخ سفید را دخالت در امور داخلی چین خواند که بر روابط واشنگتن و پکن تاثیر گذاشته و تضعیف کننده منافع آمریکا است.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در "مپ‌ روم" اتاقی که معمولا رئیس جمهوری آمریکا در آن به دیدار رهبران جهان و شخصیتهای برجسته می رود، میزبان دالایی لاما رهبر معنوی بوداییان تبتی بود.

این دیدار در حالی صورت گرفت که وزارت خارجه چین از دولت آمریکا خواسته بود نگرانی پکن را در این رابطه جدی گرفته و این دیدار را فورا لغو کند. پکن رهبر معنوی بوداییان تبتی را متهم به استقلال طلبی برای این منطقه کوهستانی کرده است، اما دالایی لاما می‌گوید نه استقلال که به دنبال خودمختاری بیشتر برای این منطقه است.

دالایی لاما در سال 1959 میلادی و در پی قیام تبتی ها علیه دولت مرکزی چین، که نهایتا شکست خورد، منطقه تبت را به مقصد هند ترک کرد. گروهی از تبتی ها خواهان استقلال بیشتر از چین هستند. دهها نفر از آنها در اعتراض به دولت چین به روشی که در میانشان معمول است طی سالهای گذشته خودسوزی کرده اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =