سنگ و سایه و داستان مرد بزرگی که چندان هم بزرگ نیست

رمان «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری و «مرد بزرگ» نوشته کیت کریستنسن با ترجمه سهیل سمی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان کوتاه «سنگ و سایه» (یک بازی بلند) با مقدمه‌ای درباره چند بازی کودکانه و توضیحی برای خواننده آغاز می‌شود. نویسنده در مقدمه آورده است: «سنگ و سایه»، گونه‌ای یارکشی پیش از بازی بود که از هر بازی ای زیباتر می‌نمود و کودک می‌خواست که بازی هرگز آغاز نشود؛ همچنان ایستاده باشند به مهتاب، چشم به سایه‌ها که بر زمین افتاده بودند. چنین نمی‌شد. سردسته‌ها سنگ به سایه دلخواه خود می‌انداختند و یارگیری آغاز می‌شد. گاه پیش می آمد سنگی بر سایه کودک می‌ماند اما او از جا تکان نمی‌خورد. دلش می‌کشید سنگ پیوسته در راه باشد و سایه در خنکای خاک مهتاب گرفته، بماند.

در بخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم:

«جست زد رفت بر روی پله دوم قهوه‌خانه ایستاد. ساختمان قهوه‌خانه دیگر که در دست راست بود و کوچه‌ای که از کنار باغ شهرداری می‌گذشت و یک کوچه دیگر که راستاراست جوی آب می‌رسید به نبش دیوار قهوه‌خانه‌ای که از سنگ و گچ بود و او بر پله‌اش ایستاده بود.»

*

«از زیر درخت، زوزو، سنگ به سنگ در پی او کشیده شد به بالاجای دره؛ راه باریکه سنگلاخ در کنار بیدستان. بیدها خشک و برگ ریخته. دست به هر تنه‌ای که می‌گرفتند، خم می‌شد. در پشت تنه یکیشان پناه گرفتند؛ در جایی که مرز میدان بود و بیدستان.»

رمان «سنگ و سایه» در 144 صفحه، به قیمت 6 هزار تومان در کتابفروشی‌ها توزیع شده است.

محمدرضا صفدری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس متولد سال 1332 در خورموج شهرستان دشتی و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. داستان «شب نشینی»، مجموعه داستان‌های «سیاه سمبو»، «اکو سیاه»، «علو»، «تیله ‏آبی» و «چهل گیسو»، رمان «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود ‏تاکم» رمان برگزیده سال 81 منتقدان و نویسندگان مطبوعات و نمایشنامه‌های «شام آخر» و «شوراب» از آثار این وی به شمار می‌آیند.

این ناشر همچنین رمان «مرد بزرگ» نوشته کیت کریستنسن با ترجمه سهیل سمی را به تازگی روانه بازار نشر کرده است. مان «مرد بزرگ» نوشته کیت کریستنسن با ترجمه سهیل سمی منتشر شد.

این اثر که تم روان‌شناختی اجتماعی دارد و به‌شدت فمینیستی است، به جامعه هنری نیویورک می‌پردازد و در نام آن کنایه‌ای پنهان است. رمان به زندگی یک نقاش و هنرمند مطرح جهانی می‌پردازد که البته خیالی است. داستان با آگهی ترحیم شخصیت اصلی شروع می‌شود و بعد در کنار زندگی این مردِ به اصطلاح بزرگ، دو زندگی‌نامه‌نویس به صورت هم‌زمان با دو زاویه دید متضاد زندگی او را بررسی می‌کنند. یکی تحت تأثیر کلیشه‌های هنری است و دیگری به سراغ جزییات زندگی این هنرمند می‌رود و می‌بیند موفقیت ظاهری این مرد به قیمت تباهی زندگی سه زن حاصل شده است. با خودخواهی‌های این هنرمند، دو همسر و خواهر او به حاشیه رانده شده‌اند و او موفق شده است. درواقع می‌خواهد بگوید که در پس این نقاب‌ها و در پس این هنر آدم‌هایی نهفته‌اند که چه بسا خودخواه بوده‌اند. کریستنسن می‌خواهد بگوید این «مرد بزرگ» چندان هم بزرگ نیست. این اثر بررسی‌ای است از یک صنف یا لایه اجتماعی که نمودهای بیرونی آن‌ها برای مردم عادی این است که این‌ها خیلی بزرگ هستند، اما واقعیت این است که این‌ها هم مثل آدم‌های دیگرند.

ناشر درباره کتاب اینگونه توضیح داده: «نیویورک تایمز در 9 اوت سال 2001 می‌نویسد: «آسکر فلد من» نقاشی‌های جسورانه و خلاقانه‌ای می‌کشد. آثار او از جمله تحسین‌شده‌ترین و موثرترین آثار هنری سال‌های اخیر بوده‌اند. این نقاش هنرمند در هفتم اوت، در آپارتمانش که چند دهه به همراه همسر و پسرش در آن زندگی کرده بود به دلیل حملة قلبی می‌میرد. فلدمن هنگام مرگ هفتاد و هشت ساله بود. آقای فلدمن تا آخرین لحظة زندگی‌اش هنرمندی متعهد و قابل بود. آثارش را اغلب موزه‌ها و گالری‌ها به نمایش می‌گذارند. نخستین و تنها سوژه این نقاش بزرگ انسان بود. چرا که معتقد بود انسان جلوه غایی حقیقت و زیبایی است. حقیقت در همه ابعاد آن از جمله ترس و مرگ و همین‌طور زیبایی. در هر صدف زیبایی که روی ساحل است، موجودی مرده و متعفن هست و از بسیاری جهات مسئله همین است.
رمان مرد بزرگ درباره مردی نوشته شده است که به اختیار خود، جدا و مستقل از مابقی جهان هنر زندگی می‌کرد. او با سیاست و جنبش ضد جنگ نیز هیچ میانه‌ای نداشت.»

این رمان که در 13 فصل نوشته شده برگزیده جایزه «پن فاکنر» شده است. «مرد بزرگ» با 304 صفحه و قیمت 13هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 123 IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 0
    ممنون بابت معرفی تازه های نشر ققنوس ناشر خوب و کاربلدی است مرسی