مجید سعیدی برنده کتاب سال عکس آمریکا شد

جایزه کتاب سال عکاسی آمریکا -Photo Evidence- در سال 2014 به مجید سعیدی عکاس ایرانی و مجموعه « زندگی در جنگ» رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او طی سال‌های گذشته سعی کرده که زندگی مردم افغانستان خسته از سال ها جنگ و درگیری را در قاب دوربین خود ثبت کرده است. 

فتو اویدنس یا عکس های شهادت دهنده جایزه سالانه ای است که در تقدیر از عکاسانی است در که کارشان شجاعت و تعهد را در دستیابی به عدالت اجتماعی در سراسر جهان به کار می برد .
سعیدی که در دو سال گذشته نیز نامزد دریافت این جایزه بود در رقابت با والریا بیسپوری که با مجموعه قفل شده، تانیا هابجوکا خوشی با « تسخیر شده»، فرناندو مورالس و «شکستن دایره» و جوااو پینا و «سایه های کرکس» شرکت کرده بودند توانست رتبه نخست این رقابت را به دست بیاورد.
اسوتلانا باچه وانوا ، دبیر این جایزه عکاسی روز 17 فوریه در بیانیه ای نام سعیدی را به عنوان برنده اعلام کرد و گفت:« عکس های مجید سعیدی با بسیاری از عکس ها و تصاویری که ما معمولا از افغانستان می بینیم در تضاد است. چرا که او به دنبال ثبت رویدادها از جنگ عکاسی نکرده و به میان مردمی رفته که بعد از جنگ همچنان با تبعات آن زندگی می کنند. سعیدی نه تنها از آنها عکاسی کرده که مثل یکی ازآ نها زندگی کرده است . همه کار های انتخاب شده در این مجموعه از عکسهای مستندی است که تصویری شجاعانه از ثبت درد و رنج و بی عدالتی مردمی است که سال ها درد جنگ و منازعات سیاسی را بر دوش خود حس کردند. »
براساس اعلام دبیرخانه این مسابقه معتبر عکاسی در رقابت سال جاری عکاسان بیش از ۶۰ کشور با پروژه هایی از آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا شرکت کرده بودند. محور اصلی عکس های شرکت کننده در این دوره از جشنواره تصاویری مستند از تجاوز بر شئون انسانی در نقاط مختلف جهان بود.
در آثار برگزیده برای رقابت نهایی شرایط اسفناک در زندان های امریکا لاتین ، مبارزه برای شکستن چرخه حبس در آفریقا ، جستجو برای ایجاد صلح در فلسطین اشغالی، اسناد و مدارک تصویر نشده از جنگ فراملی که ۲۰سال پیش برپا شده و در نهایت، تصویر زندگی روزانه پس از چهاردهه جنگ در افغانستان را به نمایش می گذاشتند.
با چه نوا با بیان این که پروژه های انتخاب شده ، هم دارای خصوصیات زیبایی شناسانانه هنری هستند، تاکید کرد که این مجموعه علاوه بر داشتن ویژگی های زیبایی شناسانه ببیننده را به فکر می انداخت. ما مشتاقانه منتظر برگزاری نمایشگاه در پائیز، همزمان با رونمایی وآغاز توزیع کتاب در نیویورک هستیم.»
رییس هیات داوران فتو اویدنس با بیان این که زندگی در جنگ مجید سعیدی پرتره صمیمی ، طنز آمیز و درخشان از زندگی افغان ها در میان جنگ را نشان میدهد، گفت:« این عکس ها به ما نشان می دهد که با جنگ و بی جنگ زندگی ادامه دارد و مردم زندگی می کنند. انگار نا امنی ها برای مردم این سرزمین نوعی هنجار شده است.» به گفته باچه نوا:« سعیدی با سوژه های خود زندگی کرده است. او آن ها را هدایت نمی کند و در چشم این مردم خارجی ، مهاجم، اشغالگر یا کافر نیست. او از جنگ عکس نمی گیرد، بلکه با دوربیش لحظات بی ملاحظه را که مردم با نا امنی در تضاد زندگی روزانه خود مواجهه هستند را نشان میدهد. کارهای سیاه و سفید سعیدی سبکی است که بهترین سنت عکاسی مستند و بی پرده را تداعی می کند . تصاویر او از لحاظ تکنیک و کادربندی فرم آثار عکاسانی همچون فرانک کاپا و کارتیه برسون به یاد می آورد. سعیدی موضوعاتی را که از افغانستان نادیده گرفته شده و یا به صورت جنجالی به دنیای غرب نمایش داده شده را با لطافت و روشنی به ما نمایش میدهد.»
براساس قوانین جایزه عکاسی فتو اویدنس مجموعه آثار برنده سال را در قالب کتاب منتشر و در سراسر جهان توزیع خواهد شد. مراسم رونمایی کتاب با حضور عکاس، همراه با نمایشگاه آثار منتخب در مرکزمستند برانکس در شهر نیویورک در ۱۶ اکتبر ، برگزار می شود.
مجید سعیدی متولد سال 1352 تهران است و عکاسی را از 17 سالگی آغاز کرده است و در روزنامه های مختلفی به عنوان عکاس و دبیر عکس فعالیت داشته است. او جوایز مختلف عکاسی از جمله جایزه عکس کاوه گلستان و چندین دوره جایزه عکس جشنواره مطبوعات را از آن خود کرده است. او همچنین در سال ۲۰۱۲ ، سعیدی جایزه سالانه عکاس سال مرکز عدالت و حقوق بشر رابرت اف کندی را دریافت کرد. جایزه یونیسف ۲۰۱۰، جایزه POYi در سال ۲۰۰۹و۲۰۰۳ جایزه هنری نانن ۲۰۱۰، مسابقه بین المللی عکس مطبوعات چین ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ ، عکاس بین المللی لوسی ۲۰۱۱، جایزه ورلد پرس سال ۲۰۱۳ ، و جایزه مطبوعات ملی انجمن عکاسان امریکا NPPA ۲۰۱۱. و نشان لوکاس دولگا بوده که در ۱۷ ژآنویه در پاریس بخشی از افتخارات این عکاس ایرانی است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    11 0
    مبارک باشد۰۰۰۰ البته به امید از بین رفتن جنگ در کل دنیا
  • نازنین رضایی DK ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 0
    خیلی تبریک به پر افتخار ترین هنرمند عکاس ایرانی