۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

تسنیم نوشت:

منابع خبری اعلام کردند که شکست رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در پرونده های سوریه و لبنان در تسریع در کنار گذاشتن وی از دستگاه اطلاعاتی و انتخاب جایگزین برای وی موثر بوده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع امنیتی غربی احتمال دادند که «محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی به زودی مسئولیت دستگاه اطلاعاتی این کشور را برعهده می‌گیرد.
این منابع بیان کردند: به دلیل بیماری «بندر بن سلطان» رئیس کنونی دستگاه اطلاعاتی عربستان و برخی از مسائل دیگر، «محمد بن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی، مسئولیت هدایت دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را در اختیار خواهد گرفت.
این در حالی است که بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و دبیر کل شورای امنیت ملی این کشور از دو ماه قبل برای معالجه در آمریکا به سر می برد و در آن کشور تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
از سوی دیگر محمد بن نایف وزیر کشور عربستان چند روزی است که پرونده های مربوط به امنیت خارجی عربستان که از وظائف دستگاه اطلاعاتی و خارج از حوزه کاری و فعالیت وزارت کشور است را بر عهده گرفته است.
به اعتقاد ناظران این انتصاب جدید، نفوذ نایف را در دولت به ویژه در حوزه های مربوط به روابط با آمریکا به شدت افزایش خواهد داد.
آنچه اهمیت سفر محمد بن نایف به واشنگتن در مقایسه با سفرهای قبلی وی را نشان می دهد، انجام این سفر قبل از سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ریاض در ماه آینده است.
عربستان سعودی در جریان سفر اوباما خواهد کوشید تا تفاهم سیاسی و امنیتی با واشنگتن به ویژه درباه مصر و سوریه را به اوضاع سابق خود بازگرداند.
در حال حاضر نیز محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی در آمریکا همین هدف را دنبال می کند و مفهوم آن برعهده گرفتن هماهنگی تلاش‌های امنیتی و سیاسی از سوی وی است.
به اعتقاد ناظران سیاسی شکست بندر بن سلطان در پرونده های سوریه و لبنان در تسریع در کنار گذاشتن وی از دستگاه اطلاعاتی و دبیری شورای امنیت ملی عربستان سعودی موثر واقع شده است.
محمد بن نایف از چند سال قبل مسئول پرونده روابط سیاسی و امنیتی با یمن پس از مرگ پدرش بود و با آمریکایی ها هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی در یمن و جزیره العرب داشته است و موفقیت‌هایی نیز علیه القاعده داشته است و این موفقیت‌ها سبب جلب توجه آمریکایی ها شده است و این بر خلاف بندر بن سلطانی است که با وجود اینکه سفیر سابق سعودی ها در آمریکا بوده است اما روابط دوستانه ای با دولت کنونی آمریکا ندارد.

نگاهی به زندگی شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز
محمد بن نایف بن عبد العزیز یکی از پسران شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» ولیعهد و وزیر کشور پیشین عربستان می‌باشد که در 30 آگوست سال 1959 میلادی (7 شهریور 1338) در شهر جده عربستان متولد شد.
وی مراحل تحصیل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در ریاض به پایان رساند و سپس برای تحصیلات عالی راهی آمریکا شد و در سال 1981 میلادی موفق به اخذ مدرک لیسانس در علوم سیاسی شد و پس از آن نیز چندین دوره نظامی پیشرفته در زمینه مبارزه با تروریسم را در داخل و خارج عربستان گذراند.
وی تا سال 1998 میلادی در بخش خصوصی فعالیت داشت تا این‌که در سال 1999 میلادی به سمت معاون وزیر کشور در امور امنیتی با رتبه عالی برگزیده شد.
شاهزاده محمد بن نایف تاکنون چهار بار هدف سوء قصد و ترور قرار گرفته، اما در هر چهار بار از این ترورها جان سالم به در برده است که آخرین آن در سال 2010 میلادی روی داد. در این عملیات شبکه القاعده در جزیرة العرب از طریق دو عضو خود به‌نام‌های «یوسف الشهری» و «رائد» تلاش کردند وی را ترور کنند، اما هر دوی آنها در درگیری در مرکز ایست و بازرسی «حمراء الدرب»، در جاده ساحلی در منطقه «جازان» کشته شدند. این دو نفر که در لیست افراد تحت پیگرد عربستان نیز قرار داشتند، می‌بایست چهار کمربند انفجاری را برای اجرای عملیات ترور «محمد بن نایف» از یمن به عربستان منتقل می‌کردند.
محمد بن نایف در تاریخ 5 نوامبر 2012 میلادی (15 آبان 1391) به جای شاهزاده احمد بن عبد العزیز به سمت وزیر کشور عربستان سعودی برگزیده شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =