ایسنا نوشت:

دفتر ریاست جمهوری اوکراین از حصول توافق اولیه میان دولت و اپوزیسیون و امضای توافقنامه اولیه در ظهر امروز (جمعه) به وقت محلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که کسانی که در مذاکرات جاری در خصوص حل و فصل بحران موجود در کشور شرکت کرده‌اند، برای امضای توافقنامه مربوط به حل و فصل این بحران گردهم ‌آمده‌اند. با این حال اپوزیسیون اوکراین تاکنون اظهارنظری نکرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پیش‌بینی می‌شود که توافقنامه اولیه در این خصوص ظهر امروز به وقت محلی امضا شود.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است: مذاکرات مربوط به حل و فصل بحران سیاسی در کشور با مشارکت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران مخالفان و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و روسیه پایان یافت.

در این نشست همگان تاکید کردند، یک توافقنامه اولیه میان دو طرف برای حل بحران امضا شود و پیش‌بینی می‌شود ساعت 12 به وقت محلی امضا شود.

منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کرده بودند که مذاکره میان رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران مخالفان صبح امروز پایان یافت. یک منبع دیپلمات نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترز عنوان داشت که این مذاکرات بسیار سخت بود و 9 ساعت به طول انجامید.

اسکای نیوز نیز گزارش داد، شهردار کی‌یف از حزب حاکم مناطق تحت رهبری ویکتور یانوکوویچ و در پی تظاهرات منجر به درگیری و کشته شدن ده‌ها تن استعفا کرد.

وولودیمیر ماکینکو، شهردار کی‌یف در بیانیه‌ای اعلام کرد: رویدادهای به وقوع پیوسته در پایتخت اوکراین یک تراژدی است. من تصمیم گرفتم تا از حزب مناطق استعفا دهم و مسئولیت شخصی خود را درباره مردم کی‌یف انجام دهم.

همچنین نگرانی‌ها درباره برقراری یک آتش‌بس میان مخالفان و دولت اوکراین در حالی مطرح شده که معترضان اقدام به پرتاب بمب‌های آتش‌زا علیه نیروهای امنیتی و پلیس کردند. در این میان گزارش شده که دست‌کم 70 تن در این درگیری‌ها کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد، معترضان مخالف که خواستار استعفایش هستند به دنبال مخدوش کردن هویت اوکراینی هستند که میان وفاداران به غرب و روسیه تقسیم شده است.

از سوی دیگر دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان نیز به خبرنگاران گفت: یانوکوویچ به وزیران امور خارجه اروپا گفته که تمایل دارد که تا در سال جاری میلادی انتخابات زودهنگام برگزار کند.

در صورتی که این مساله تایید شود دستیابی به اتفاق نظر برای برگزاری انتخابات زودهنگام یک خروج ممکن برای از میان برداشتن بحران‌های خشونت‌آمیز در این کشور محسوب می‌شود.

وزرای امور خارجه لهستان، آلمان و فرانسه هم‌اکنون در کی‌یف هستند و با یانوکوویچ و رهبران مخالف گفتگو کرده و برای برگزاری یک مذاکرات به منظور پایان دادن به ناآرامی‌ها در این کشور شوروی سابق کمک می‌کنند.

دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان گفت: وزرای امور خارجه این سه کشور در حال بحث و بررسی درباره یک سند حتمی هستند که فرصتی را برای پایان دادن به این خشونت‌ها و دستیابی به توافقنامه ایجاد می‌کند. برای برقراری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام در سال جاری میلادی توافق شده است.

همچنین مذاکرات میان نمایندگانی از سوی مقام‌های اوکراینی و رهبران مخالف درگیری‌های اخیر در این کشور قرار است تا اواخر امروز ادامه پیدا کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی اوباما روز پنج‌شنبه خواستار راه حل سیاسی فوری برای بحران مرگبار کنونی در اوکراین شده‌اند.

دولت برلین در بیانیه‌ای پس از مذاکرات تلفنی مرکل و اوباما با پوتین اعلام کرد: صدراعظم آلمان و روسای جمهوری آلمان و روسیه به توافقنامه‌ای برای درخواست یک راه حل سیاسی برای از میان برداشتن بحران موجود در اوکراین و راه حلی ممکن برای پایان دادن به این حمام خون در کی‌یف شدند.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اوباما و مرکل درباره این مساله به توافق رسیدند که ایالات متحده، برلین و اتحادیه اروپا باید به تلاش‌های خود در چند روز آینده پیش از انجام اقدامات برای حمایت از پایان خشونت‌ها در اوکراین و دستیابی به یک راه حل سیاسی که به نفع مردم اوکراین است ادامه دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =