۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷
یک کابوس خاکستری از تنهایی انسان امروز

این کتاب دربرگیرنده داستان‌هایی رئال و هدف‌مند است؛ آمیزه‌ای زیبا و خواندنی از تکنیک؛ انتخاب بکر سوژه داستانی و زاویه دید مناسب.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه داستان کوتاه «خاکستری یک کابوس» نوشته  فاطمه سلیمانی ازندریانی از سوی انتشارات نیستان روانه بازار کتاب شد. «خاکستری یک کابوس» داستان‌هایی است که بار دیگر مخاطبان خود را به نمایش صحنه‌هایی بکر و واقعی و تلخ، از بطن جامعه ساخته دست همین مخاطبان دعوت می‌کند.

داستان‌های مجموعه «خاکستری یک کابوس» در یک نمای کلی نمایی از تنهایی انسان در بستر زندگی اجتماعی و در جوامع دست‌ساز او در هزاره جدید را نشان می‌دهد. داستان‌هایی که تنهایی انسان را مانند زخمی در درون بافت‌های زنده عاطفی و روانی او به نمایش می‌کشد؛ گاه در قالب رابطه عاطفی میان یک پدر و دختر نوعروسش؛ گاه در خودکشی یک جوان؛ گاه در عطش وصل و ناکامی در آن و گاه در کینه‌ورزی‌های بچه گانه‌ای که پایانش را با چیزی بهتر از مرگ و نیستی نمی‌توان به تصویر کشید.

نویسنده گاه در داستان‌هایش از یک زاویه دید معمولی و در نگاه اول تکراری، ماجرایی هول‌انگیز و در عین حال تأثیرگذار را روایت می‌کند و تا ثانیه پایانی مخاطبش را در تعلیق نگاه می‌دارد و گاه از یک منظر و بستر روایی بکر و ناب است که تن به روایت داده و حرف‌هایش را کاملاً جدی و بی‌پرده به پیش روی مخاطبانش می‌گذارد و مخاطب سلیمانی در این مجموعه در هیچ پرانتز و حاشیه‌ای تعریف نمی‌شود. برای او مخاطب چیزی جز انسان درک‌کننده حس مشترک او و داستان‌هایش نیست؛ خواه از بالاترین طبقه فکری و اجتماعی و خواه از پایین‌ترین؛ و گواه این ادعا را می‌توان در تنوع انتخاب کاراکترها و شخصیت‌های داستانی در این اثر دید.

او گاه در داستانی مانند «ای روشنی صبح» روایتی بکر از تنهایی انسان معاصر نشان می‌دهد که با پایانی سرضرب و محکم مخاطبش را وادار به واکنشی آنی حتی به اندازه دقایقی مکث برای ادامه تورق اثر می‌کند؛ یا در داستانی مانند «تبعید به تنهایی» داستانی تلخ و در عین حال رک و پوست‌کنده از انسان در بستر زندگی اجتماعی امروز ارائه می‌دهد که در آئینه شخصیت تمامی مخاطبانش معنی می‌شود؛ انسانی که رگه‌های سازنده شخصیت او را می‌شود در صورت و سیرت تمامی مخاطبانش به روشنی یافت. از سویی در داستانی مانند «گره کوچک یک دیدار» روایتی طنازانه و خواندنی از بروکراسی‌های دست‌ساز انسان در بستر فعالیت‌های اجتماعی و زیستی او عرضه می‌کند که با وجود پایان قابل پیش‌بینی، اثر بسیار خواندی از آب در آمده است.

این کتاب در 130 صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 1
    خیلی تنهایی فراگیر شده به نظرتون چیکار کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 0
    همیشه عاشق تنهاست!