ایسنا نوشت:

وزیر خارجه آمریکا همزمان با کشته شدن بیش از بیست تن در خونین‌ترین روز درگیری‌ها در کی‌یف، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها خواستار توقف فوری خونریزی‌ها در اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه که در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه در واشنگتن منتشر شد، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: "با عذاب و عصبانیت درگیری‌های خونین در خیابان‌های کی‌یف را نظاره می‌کنیم که چه طور جان‌های بیشتری گرفته می‌شود و خانواده‌های بیشتری بی‌سامان می‌شوند. مردم اوکراین بسیار سزاوارتر از آنند که هر روز شاهد مرگ‌ و رنج بیهوده در خیابان‌های کی‌یف، یکی از مهم‌ترین شهرهای اروپا باشند."

کری در این بیانیه تاکید کرده است: "خشونت‌ها باید متوقف شود. ما قویا استفاده از خشونت توسط نیروهای امنیتی علیه شهروندان را محکوم می‌کنیم و خواستار آن هستیم که عاملان این خشونت‌ها فورا برکنار شوند. مردم اوکراین و جامعه جهانی عاملان این خشونت‌ها را مسئول می‌دانند و آن‌ها را بازخواست خواهند کرد و ایالات متحده از هم‌اکنون تحریم‌هایی علیه آن دسته از مقام‌های اوکراینی که مسئول این خشونت‌ها هستند اتخاذ کرده است."

همزمان، روز پنج‌شنبه، وزاری خارجه اتحادیه اروپا با اعمال تحریم آن دسته از مقام‌های اوکراین که "مسئول خشونت‌ها" در این کشور هستند، موافقت کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که از سوی این مقام‌ها صادر شده آمده که تحریم‌های احتمالی علیه آن‌ها شامل محدویت سفر و مسدود کردن دارایی‌های آن‌ها خواهد شد. این تحولات پس از دور تازه‌ای از خشونت‌ها در اوکراین بین معترضان و دولت صورت گرفته است.

آتش‌بس دو روزه میان مخالفان و دولت اوکراین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و پلیس و معترضان دوباره در کی‌یف، پایتخت این کشور درگیر شدند. بر اساس گزارش‌ها بیش از بیست تن از معترضان در درگیری‌های روز پنج‌شنبه کشته شده‌اند. شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفته‌اند بیشتر کشته‌شدگان با گلوله تک‌تیراندازان کشته شده‌اند. همزمان وزارت کشور اوکراین از ساکنان پایتخت خواسته از خانه‌های خود خارج نشوند. در اطلاعیه وزارت کشور گفته شده که خیابان‌ها به دلیل حضور ارتش و افراد "مهاجم و مسلح" ناامن است.

تلویزیون اوکراین تصویر اجسادی را نشان داده که در خیابان‌های اطراف میدان استقلال کی‌یف بر زمین افتاده‌اند. علاوه بر این منابع رسمی اعلام کرده‌اند تظاهرکنندگان ۶۶ پلیس را به گروگان گرفته‌اند و یک پلیس هم کشته شده است. ساختمان مجلس و هیات دولت هم از بیم حمله تخلیه شده است.

شب چهارشنبه (۱۹ فوریه) سایت ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که دو طرف با شروع مذاکره برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها موافقت کرده‌اند. اما صبح روز پنج‌شنبه دوباره تظاهرکنندگان به سمت پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند و پلیس هم از ماشین‌های آبپاش برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرد.

هنگامی که خبرنگار بی‌بی‌سی در میدان استقلال کی‌یف مشغول مصاحبه تلویزیونی بود، از پشت او صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد.

وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و لهستان که برای گفت‌و‌گو درباره بحران اوکراین به کی‌یف رفته بودند، با رهبران مخالفان دیدار کرده و طبق گزارش‌ها با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین هم ملاقات کرده‌اند. پیشتر گفته شده بود به دلیل شدت گرفتن خشونت‌ها، این دیدار به دلایل امنیتی لغو شده است.

در همین حال از سوچی، محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی خبر رسیده که نیمی از ورزشکاران اوکراین در اعتراض به استفاده از خشونت علیه معترضان، محل بازی‌ها را ترک کرده و در حال بازگشت به کشورشان هستند.

مخالفان دولت ویکتور یانوکوویچ مدت‌هاست از اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهند که علیه مقام‌های دولتی این کشور که در اعمال خشونت دست دارند، تحریم وضع کند. پیش‌تر ایالات متحده آمریکا صدور ویزا برای ۲۰ مقام اوکراینی را ممنوع اعلام کرد. خشونت‌ها روز سه‌شنبه وقتی شدت گرفت که پلیس می‌خواست میدان استقلال را از مخالفان خالی کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =