واحد مرکزی خبر نوشت:

یک کارشناس مسائل سیاسی می گوید اگرچه اروپا به دنبال پاسخی مناسب برای بحران اوکراین است، اما اگر راه حلی برای این کشور بحران زده پیدا شود باید در چارچوب مثلث کیف- مسکو - بروکسل باشد.
به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، فرانسوا بودونه کارشناس مسائل سیاسی اروپا در گزارش تصویری از بروکسل، جایی که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره اوکراین نشست برگزار کرده اند، گفت: این جلسه در واقع نشست بحرانی است که در شرایط خاصی برگزار شده است. همه وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با درک وخیم بودن اوضاع در اوکراین برای حل این مشکل به تکاپو افتادند. وزیران امور خارجه فرانسه،آلمان و لهستان در کیف پایتخت اوکراین به سر می برند تا شاید از طریق مذاکره با طرفین درگیر راه حل مسالمت آمیزی برای این بحران بیابند.
این کارشناس افزود: با توجه به آنکه وزیران امور خارجه سه کشور مهم اروپا در کیف هستند، اقدامات اساسی در پایتخت اوکراین در حال پیگیری است. اما اگر قرار باشد تصمیمی علیه اوکراین گرفته شود بدون شک در بروکسل خواهد بود.
موضوعی که در این باره اهمیت دارد این است که اکنون روسیه به عنوان عامل سوم وارد عرصه شده و می خواهد فرستاده خود را برای میانجگیری به اوکراین بفرستد. اعزام فرستاده مسکو به کیف حاکی از آن است که هیچ گونه تغییری بدون موافقت روسیه در اوکراین امکان پذیر نیست. بنابراین اگرقرار است راه حلی برای این کشور بحران زده پیدا شود باید در چارچوب مثلث کیف-مسکو -بروکسل باشد.
این کارشناس درباره اعمال تحریم های احتمالی علیه مسئولان اوکراینی نیز گفت اوضاع پیچیده تر از این است. در واقع اروپا از این نظر با شرایطی مواجه شده که اصلا خوشایندش نیست. هدف برگزاری نشست دیروز در بروکسل نیز تصمیم گیری درباره تحریم ها ومجازات هایی علیه مسئولان اوکراینی بود. وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در همین راستا تصمیم گرفتند دارایی های مسئولان اوکراینی که در خشونت ها دست داشته اند را توقیف و ورودآنها به خاک اروپا را ممنوع کنند. اتحادیه اروپا همچنین هر گونه فروش سلاح به اوکراین را نیز ممنوع کرده است.
در همین حال هنوز معلوم نیست نمایندگان اروپا در مدت پنج ساعت گفتگو با ویکتور یانوکوویچ به چه نتایجی رسیده اند و هنوز هم مذاکرات به پایان نرسیده است. از شواهد چنین بر می آید که فرستادگان اتحادیه اروپا در هر دو طرف برای رسیدن به نتیجه در حال گفتگو هستند.
نمایندگان اروپایی همزمان در حال مذاکره برای نقشه راهی هستند که در آن برگزاری انتخابات سراسری،اصلاح قانون اساسی اوکراین و تشکیل دولت انتقالی تصریح شده است. اروپایی ها از چند هفته پیش درباره این موارد با مقامات اوکراینی در حال گفتگو هستند و کاترین اشتون رئیس دستگاه سیاست خارجی اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه ،آلمان و لهستان نیز تاکنون نتوانسته اند در این خصوص به نتایج ملموسی برسند. شاید در آخرین تلاش آنها که آخرین فعالیت های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین است،به توافقی دست یابند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =