نظر وزیر ارشاد درباره گروه‌های غیرقانونی موسیقی/ معرفی برندگان / گزارش اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه پنجشنبه در حالی اختتامیه خود را برگزار کرد که سخنان وزیر ارشاد را باید شاه‌بیت آن خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم ضمن معرفی بر‌ترین هنرمندان بخش رقابتی، وزیر و مدیران و مسوولان ارشاد و جشنواره موسیقی فجر، در سخنانی به تشریح عملکرد و برنامه‌های آینده خود پرداختند.

مراسم اختتامیه با حضور مسئولانی چون علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران و چهره‌های هنری از جمله لوریس چکناواریان، مصطفی‌کمال پورتراب، هوشنگ ظریف، شاهین فرهت، مهدی آذرسینا، شهرام ناظری، صدیق تعریف، عثمان محمدپرست، هوشنگ کامکار، نادر مرتضی‌پور، داوود آزاد، داریوش ارجمند، بیژن بیژنی، حمید رضا نوربخش و... برگزار شد.

 درخواست از دولت برای حمایت از موسیقی
در آغاز مراسم اختتامیه جشنواره 29 موسیقی فجر، حسن ریاحی که چهار سال پشت سرهم است دبیری این رویداد را بر عهده داشته، با اشاره به شرکت 112 گروه در بخش‌های رقابتی و جنبی گفت: «حضور گروه‌های بین‌المللی و همکاری هنرمندان پیشکسوت در شورای سیاست‌گذاری جشنواره و استقبال علاقه‌مندان به موسیقی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره‌ بود.» 

این آهنگساز پیشکسوت ادامه داد: «امیدواریم حمایت‌های دولت از موسیقی و همچنین جشنواره موسیقی فجر با جدیت ادامه یابد و مشکلات و موانع سر راه گسترش و رشد این هنر در جامعه برداشته شود.» 

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی کوتاه که بخشی از آن مرتبط با هنرهای تجسمی بود، با اشاره به حمایت‌های دولت از موسیقی گفت: «متاسفانه از چندی پیش دو ارکستر سمفونیک و ملی تعطیل شده‌اند که با عنایت رئیس‌جمهور، قرار است به زودی کارشان را آغاز کنند.»  

او که در شش ماه گذشته بار‌ها از دیپلماسی فرهنگی با جهان سخن گفته است، در‌این‌باره هم توضیح داد: «با کمک و بستر سازی دولت همچنین زمینه‌هایی فراهم شده است تا دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای دنیا شکل بگیرد.» 

اعتماد به اهالی موسیقی
در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، بیش از هر بخش دیگر این مراسم، سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

علی جنتی در قسمتی از سخنرانی خود گفت: «بخشی از استعدادهای جوان در موسیقی به دلیل سخت‌گیری‌ها و روند طولانی موجود برای اجراهای خود از مسیر قانونی فعالیت دور مانده است که باید با استفاده از راهبردهای صحیح از ظرفیت آن‌ها در زمینه‌ موسیقی قانونی استفاده کرد.» 

او تاکید کرد: «بخشی از موسیقی ما به این دلیل درمانده شده است که می‌توانیم با اعتماد بیشتر به هنرمندان، این ظرفیت‌ها را در خدمت موسیقی سالم قرار دهیم.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جایگاه امروز هنرمندان موسیقی ایران توضیح داد: «موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی و پرده‌سازی در جهان بی‌بدیل است و موسیقی‌دانان ایران از جایگاه رفیعی در دنیا برخوردار هستند. امروز هم جوانان کشورمان به سبک‌های جدید موسیقی آشنا شده و زبان جهانی موسیقی را می‌ شناسند و حال نوبت ما است که استعداد‌ها را دریابیم و گروه‌های جوانان را مورد حمایت قرار دهیم.»

 جنتی در ادامه، پررنگ‌تر کردن حضور جوانان در عرصه موسیقی، ایجاد شرایط خوب برای اجراهای صحنه‌ای، مشارکت فعال بخش خصوصی در فعالیت‌های فرهنگی، ساخت سالن‌های تخصصی و تجهیز سالن‌های موجود را از ضرورت‌هایی دانست که باید به آن توجه شود. 

او همچنین ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت‌های هنری در جامعه افزود: «کار هنرمند نوآوری و خلاقیت است و به واقع دیدن محصولات هنری و شنیدن موسیقی وجدآفرین است و حتی قهر‌ها را به آشتی تبدیل می‌کند.»

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود تاکید کرد: «آینده‌ای نزدیک با توجه ویژه به اقتصاد هنر و شناخت بیشتر هنرمندان از حقوق خود، از حق مالکیت معنوی همه هنرمندان و موسیقی‌دانان حفاظت می‌شود.»

رامیز قلی اف نوازنده تار از جمهوری آذربایجان و کیوان ساکت
رامیز قلی‌اف نوازنده تار از جمهوری آذربایجان و کیوان ساکت در این مراسم قطعاتی را اجرا کردند

تجلیل از دو چهره موسیقی
در ادامه این مراسم، نوبت به تجلیل از فریماه قوام صدری و اردوان کامکار رسید. این دو نوازنده در حالی که وزیر ارشاد، معاون هنری او و دبیر جشنواره روی صحنه بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

 قوام صدری، نوازنده و مدرس با سابقه پیانو در سخنانی ضمن آنکه جایزه خود را به گروه موسیقی تهران و هنرجویانش تقدیم کرد، گفت: «در این جشنواره استعدادهای جوان و درخشان حضور بارزی داشتند که این حضور مرا مشعوف کرد.»

 اما اردوان کامکار، سنتور نواز شاخص ایران، وقتی روی صحنه رفت، تنها به تشکر از این تجلیلی که برایش ترتیب داده شده بود، اکتفا کرد و سخنی دیگر نگفت.

 هنرمندانی که در این مراسم برنامه اجرا کردند
اختتامیه بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، در بین بخش های مختلف خود، شاهد اجرای چند برنامه هنری هم بود. 

رامیز قلی‌اف، نوازنده مشهور تار از جمهوری آذربایجان که با ارکستر رادیو و تلویزیون این کشور مهمان بخش بین‌الملل جشنواره بود، قطعاتی را با همراهی کیوان ساکت اجرا کرد. 

گروه کردی ژیوار و یکی از برگزیدگان بخش رقابتی هم در بخش‌های مختلف این مراسم روی صحنه رفتند. اجرای بخش‌هایی از کنسرت «عبور» با آهنگسازی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

 برگزیدگان بخش رقابتی

در بخشی از این مراسم اختتامیه، برگزیدگان بخش رقابتی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در شاخه‌های گوناگون معرفی شدند. 

در شاخه آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به هادی رحمانی برای قطعه «سوئیت برای ارکس‌تر» از تهران و عرفان وکیلی برای قطعه «گنبد افلاک» از تهران اهدا شد. 

در شاخه آهنگسازی کلاسیک ایرانی، کوروش متین با قطعه «طلوع» و مجتبی حبیبی با قطعه «همراز» هر دو از تهرانموفق به دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی شدند. 

 در شاخه پایان‌نامه‌های دانشجویی، نیلوفر کریمی برای قطعه «رخ» از کرج و علیرضا اکبرپور برای قطعه «سمفونی اپز» به طور مشترک جایزه دریافت کردند.

کیوان عطایی از مشهد هم موفق به دریافت جایزه ویژه آهنگسازی حماسی شد.

در شاخه گروه نوازی کلاسیک ایرانی، رتبه‌های بر‌تر به ترتیب به گروه‌های «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی از مشهد، «شمسا» به سرپرستی نیما بطحایی از تهران و «ربیع» به سرپرستی محمد جواد صانعی از کاشان رسید. 

اما در شاخه گروه نوازی کلاسیک غیر ایرانی، هیئت داوران ضمن آنکه کسی را شایسته دریافت جوایز اول و سوم ندانست، جایزه دوم را به «ارکستر مجلسی رسا» به رهبری رامیار بهزادی و سرپرستی مظفر نبیلی از کرج اهدا کرد. 

در بخش آواز جمعی، رتبه نخست به گروه کر آوازی سونات به رهبری محسن بافنده از ساری، رتبه دوم به گروه کروه سمات به رهبری آزاده عظیمی از شیراز و رتبه سوم به طور مشترک به گروه کر آرارات به رهبری آراک خاچاطوریان از تهران و گروه کر انجمن موسیقی استان خراسان رضوی اختصاص یافت.

عکس‌ها: مهر

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    15 2
    ای کاش به همین خوبی که حرف می زنند، عمل هم بکنند و مقابل فشارها ایستادگی کنند
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    40 2
    در کل این متن چیزی در مورد عنوان خبر "نظر وزیر ارشاد درباره گروه‌های غیرقانونی موسیقی" نبود.
    • گروه فرهنگ و هنر خبرآنلاین A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
      2 1
      دوست گرامی با سپاس از نظر شما، وزیر محترم ارشاد در قسمتی از سخناش گفته است: «بخشی از استعدادهای جوان در موسیقی به دلیل سخت‌گیری‌ها و روند طولانی موجود برای اجراهای خود از مسیر قانونی فعالیت دور مانده است که باید با استفاده از راهبردهای صحیح از ظرفیت آن‌ها در زمینه‌ موسیقی قانونی استفاده کرد» نظر بالا در واقع در باره گروه های موسیقی است که خارج از قانون فعالیت می کنند و وزیر ارشاد می گوید با کم کردن از سخت گیری ها می توان فعالیت آن ها در چارچوب قانون درآورد.
  • محسن 025 IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    21 0
    آقای وزیر اینای که شما میگی که غیر قانونی هستن بعضیا از بعضیا که قانونین خیلی بهتر میخونن اگه باور ندارین میتونین یه نظر سنجی بزارید .
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    5 4
    ارکستر مجلسی رسا فوق العاده بودند . مبارکشون باشه
  • آرا A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 0
    اجرای دکتر محمد تاصفهانی و ارکستر خوبش عالی بود