آخرین اخبار از مذاکرات هسته​ای ایران و 1+5: دور بعدی مذاکرات اواخر اسفندماه در وین

دور جدید مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی به یک توافق نهایی از روز 3شنبه در وین در جریان است.

سید صادق روحانی: شب گذشته مذاکرات ظریف و هیات همراهش با طرف های غربی  به شدت جریان داشت. خبرهایی که از وین مخابره می شد نشان دهنده جدیت موجود در مذاکرات بود به نحوی که خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که مذاکرات به نحو تعجب‌آوری خوب پیش می‌روند.  خبرگزاری ایسنا هم به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت که مدیران سیاسی و کارشناسان یک پیشرفت کلی امروز داشتند و ما امیدواریم تا بتوانیم یک بازخوانی کوتاهی امشب ارسال کنیم.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که توافق هسته‌ای ژنو که بین ایران و گروه 1+5 امضا شد یک پایه و اساس محکم برای رسیدن به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورده است.

از سوی دیگر ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات وین بین ایران و آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان "مفید و سازنده بوده است".به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت که مذاکره کنندگان "هم درباره روند و هم درباره محتوای مذاکرات" گفت‌وگو کردند.

هارف در جمع خبرنگاران از اظهار نظر بیش‌تر خودداری کرد و تنها گفت که مذاکرات روز سوم یعنی پنج‌شنبه در پایتخت اتریش ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز پنج‌شنبه یک کنفرانس خبری پایانی برگزار کنند. شب گذشته اشتون و ظریف برای جمع‌بندی نتایج مذاکرات دیدار کردند. محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برای بررسی مذاکرات کارشناسی و نتایج به دست آمده پس از مشورت هیات‌ها با پایتخت‌های‌شان دیدار کردند.

این برای دومین‌بار بود که رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و نماینده 1+5 در روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار می‌کردند. این دیدار برای جمع‌بندی مذاکرات در راستای تدوین دستور کار مذاکرات بعدی در چارچوب گام نهایی است.

البته این در حالی بود که نماینده روسیه در گروه 1+5 گفت: مذاکرات هنوز تمام نشده است و هنوز درباره دستور کار به توافق نهایی نرسیده‌ایم. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه شب اعلام کرد که هنوز مذاکرات ایران و 1+5 ادامه دارد و بر روی دستور کار هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است. او گفت که مذاکرات روز پنج‌شنبه هم ادامه دارد.

یک موضوعی که از آغاز مذاکرات همواره مطرح بود شایعه ورود مسایل غیر مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران در مذاکرات بود. یک عضو نزدیک به هیات مذاکره‌کننده کشورمان به ایسنا درباره ادعای رسانه‌ها و برخی مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که موضوع موشک‌های بالستیک در مذاکرات طرح شده است و از موضوعات مورد مناقشه بوده است گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم آن چه مورد بحث است در چارچوب توافق ژنو است و مسایل دفاعی ایران شامل این موضوعات نمی‌شود.

این دیپلمات گفت که ملاقات دو جانبه کاترین اشتون و محمدجواد ظریف پایان یافت و دو طرف به جمع‌بندی مشخصی از مذاکرات دو روز گذشته دست یافتند؛ در عین حال صبح روز پنج‌شنبه نشست ایران و 1+5 با حضور ظریف و اشتون در مقر سازمان ملل انجام خواهد شد تا نقطه‌نظرات و نتایج به دست آمده در دیدار اشتون و ظریف به اطلاع دیگر اعضا برسد.

شب گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت: روی چارچوب مذاکرات آتی توافق و برنامه کاری مشخص شد و مذاکرات بعدی اواخر اسفند خواهد بود.

سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 افزود که مذاکرات در فضای مثبتی صورت گرفت اما هنوز نمی‌توان خوش‌بین به پیشرفت مذاکرات آتی بود.او گفت که مذاکرات بعدی نیز در وین برگزار می‌شود.عراقچی ادامه داد که اشتون و ظریف روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک شرکت می‌کنند و نتایج را اعلام خواهندکرد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • aminabm A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    14 1
    ما خوشبینیم.آدمی به امید زنده است