رییس جمهوری صبح امروز با روسای مجالس پنج کشور اسلامی دیدار و با آنها درباره مهمترین مسائل فی‌مابین، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت و گو کرد.

سید صادق روحانی:حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با روسای مجالس کشورهای سوریه، فلسطین، الجزایر، سودان، و قطر که به منظور شرکت در نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به کشورمان سفر کرده‌اند، دیدار و گفت و گو کرد.

درادامه اهم اظهارات طرفین در این دیدارها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری می آید:

دیدار با

اهم اظهارات رئیس جمهور کشورمان

اهم اظهارات هیات دیپلماتیک میهمان

جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه

مواضع سوریه در مذاکرات ژنو ۲ مواضع خوبی بود. امیدواریم سوریه در صحنه سیاسی مردمی به موفقیت‌های جدیدی دست پیدا کند. برگزاری انتخابات آزاد و خوب در سوریه می‌تواند بسیاری از ابهامات را از بین ببرد. برای ایران بسیار مهم است که سوریه هرچه سریعتر به ثبات برسد و آمادگی لازم برای برگزاری این انتخابات را بدست آورد. ایران از این انتخابات آزاد حمایت می‌کند. ایران در مبارزه با تروریسم جدی است و در برقراری صلح و ثبات در منطقه نیز از عزم و اراده کافی برخوردار است.

به هر میزان که به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، مسائل و مشکلات بیشتر می‌شود تا انتخابات در زمان مقرر آن برگزار نشود. از ابتکار ایران در ارائه طرح مقابله با خشونت و افراطی‌گری به سازمان ملل که با اجماع به تصویب رسید و می‌تواند آثار مثبتی در مقابله و رویارویی با تروریسم در منطقه و جهان داشته باشد قدردانی و تشکر می کنم.

 

فاتح عزالدین المنصور رئیس مجلس سودان

همکاری ایران با کشورهای آفریقایی می‌تواند به توسعه ثبات در این قاره بینجامد. همواره روابط خوب و صمیمی میان ایران و سودان برقرار بوده است و ایران و سودان از لحاظ انقلابی و فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند، گفت: امیدواریم امنیت و ثبات در سودان استقرار پیدا کند و شاهد توسعه بیشتر این کشور باشیم. توسعه روابط با کشورهای آفریقایی یک تصمیم راهبردی در جمهوری اسلامی ایران است و در این بین سودان جایگاه ویژه‌ای دارد.

از سوی ملت و دولت سودان سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را به شما و ملت ایران تبریک می‌گویم. ارتباطی معنوی میان ملت سودان و انقلاب اسلامی بزرگ ایران وجود دارد. انقلاب اسلامی ایران خورشیدی بود که در جهان اسلام تابید و در بیداری وجدان ملت‌ها تأثیرگذار بود. امیدوارم در زمان ریاست جمهوری و دولت جنابعالی شاهد شکوفایی روز افزون روابط فی‌مابین باشیم. راه اعتدال و میانه‌روی و مشی جنابعالی در سیاست خارجی به نفع جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

محمد بن مبارک بن صالح الخلیفی رییس مجلس قطر

روابط با قطر به عنوان کشوری اسلامی، دوست و همسایه همواره برای ما اهمیت داشته است. اراده ایران بر توسعه و تقویت روابط با قطر است، دو کشور، می‌توانند در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی، گردشگری با یکدیگر همکاری کنند.

روابط ایران و قطر دیرینه و تاریخی است. ما برای جمهوری اسلامی ایران و دولت جنابعالی آرزوی پیشرفت و شکوفایی می‌کنیم.  احساس می‌کنم در دوران ریاست جمهوری جنابعالی تحولی جدی در حال اتفاق افتادن است. از اینکه موضوع اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به مسئله قدس شریف اختصاص داشت تشکر می‌کنم. راهی که اتحادیه در این اجلاس در پیش گرفته صحیح است و امیدوارم نتایج آن به نفع امت اسلام باشد.

محمدالعربی ولد خلیفه رییس مجلس الجزایر

تحولات انقلاب الجزایر و پیروزی‌های آن برای ملت ایران با اهمیت بود. ملت الجزایر از گذشته نزد ملت ایران به عنوان ملتی انقلابی شناخته می‌شد. ما از توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر خوشحال هستیم، اظهار کرد: نظرات و آراء ایران و الجزایر در مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی به یکدیگر نزدیک است و از اینکه روابط پارلمانی دو کشور خوب است خرسند هستیم. منطقه شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه امروز از مسائل مختلفی رنج می‌برند و باید برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد. ایران و الجزایر باید در خصوص برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری‌های خود را توسعه دهند.

انقلاب الجزایر و انقلاب اسلامی ایران مهمترین تحولات قرن گذشته بوده‌اند. روابط ایران و الجزایر روابطی تاریخی و دیرینه است بخصوص اینکه این روابط را دو انقلاب مردمی به هم پیوند زده است. برای تدوام ثبات و امنیت در منطقه نباید اجازه دهیم دخالت خارجی بخصوص دخالت نظامی صورت گیرد. همکاری‌های بسیار خوبی میان دو کشور مسلمان ایران و الجزایر در جهان اسلام وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در وحدت امت اسلامی داشته باشد.

 

سلیم زعنون رییس مجلس فلسطین

دیدار کسانی که از سرزمین های قدس شریف می‌آیند ارزش ویژه‌ای دارد. یکی از آرزوهای ما و ملت ما آزادی قدس شریف است . اینکه یک ملت بزرگ بیش از شصت سال گرفتار اشغال است باور نکردنی است، بخصوص اینکه این اشغال ادامه داشته و هر روز زمین و باغات و املاک این مردم تصرف و در آن خانه‌سازی می‌شود. این اشغالگری و تجاوز در سرزمین قدس شریف هنوز هم ادامه دارد. امیدوارم مردم فلسطین و همه جهان اسلام با وحدت و یکپارچگی بتوانند برای این غصب و اشغال راه حلی جدی بیابند.هر چقدر اتحاد و وحدت میان مردم فلسطین بیشتر شود، رسیدن به راه حل مطلوب راحت‌تر خواهد بود. هرگونه اختلاف و انشقاق درون فلسطین سبب سوء‌استفاده اسرائیل خواهد شد. در میان کشورهای اسلامی هر چه قدر نظرهای ما نسبت به آینده فلسطین نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر می‌توانیم به راه حل برسیم. اختلاف‌ها در داخل فلسطین، انشقاق در جهان اسلام و حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا عامل سوء‌استفاده اسراییل است و ما باید در برابر این اهرم‌ها اقدام کنیم. اقدامات فراوانی که ایران در خصوص موضوع فلسطین بعمل آورده را وظیفه خود می‌دانیم.

ملت ایران را ملتی بزرگ است. امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی شاهد تحولی بزرگ در جهان اسلام و در خصوص فلسطین باشیم. امیدوارم جهان اسلام بتواند حقیقت معضل فلسطین را درک کند. ما می‌خواهیم ایران نقش بارز و برجسته‌تری نسبت به سایر کشورهای اسلامی در داخل سرزمین‌های فلسطینی داشته باشد. امروز حرم ابراهیمی در الخلیل را قسمت‌بندی کرده و قسمت اعظم آن در دست اسرائیل است. اسرائیل می‌کوشد تمام نهادها و تأسیسات فلسطینی در قدس شریف را از بین ببرد. ما می‌خواهیم ایران در موضوع قدس شریف حضور بیشتری داشته باشد.

 

 

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =