۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰

ایسنا نوشت:

مخالفان سوری مستقر در جنوب این کشور فاش کردند که در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله گسترده در فصل بهار به دمشق هستند؛ منابعی در دولت سوریه نیز با تایید این خبر گفته‌اند، در این حمله از یگان ویژه‌ مخالفان که با کمک غرب در اردن تشکیل شده است نیز استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه در حال استقرار مجدد سربازان خود در استان قنیطریه واقع در مرز سوریه با سرزمین‌های اشغالی است و برای حمله گسترده مخالفان آماده می‌شود. ارتش سوریه همچنین مواضع مخالفان در درعا، در نزدیکی مرز اردن را نیز زیر آتش گرفته است.

این استقرار نیروها و طرح مخالفان برای حمله به دمشق در بهار امسال، پس از ناکامی نمایندگان دو طرف در دور دوم مذاکرات صلح ژنو و در بحبوحه گزارش‌ها از برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در تعهد به مسلح کردن مخالفان صورت گرفته است.

منبع آگاه از دو طرف می‌گویند، حمله به پایتخت سوریه شامل یگان ویژه‌ای از نیروهای مخالف نیز می‌شود که در سال گذشته میلادی در اردن به وسیله کشورهای غربی و آمریکا آموزش دیده‌اند. این یگان آموزش‌های فشرده‌ای برای اداره امور پس از سقوط دولت سوریه دیده است.

این یگان توسط افسرانی از آمریکا، انگلیس، اردن، عربستان، ترکیه و چند کشور دیگر آموزش‌های لازم برای حمله سریع به مناطق حساس و کنترل اماکن حیاتی را دیده و گفته می‌شود با بروزترین سلاح‌های غربی تجهیز شده است.

عبدالله القراضی، افسر سابق ارتش سوریه و فرمانده مخالفان این کشور گفت: استان درعا دروازه‌ای به سوی دمشق است. مبارزه برای دمشق از همین استان آغاز شد. هم اکنون ما تنها از جانب کشورهایی که حمایتمان می‌کنند، از لحاظ دریافت تسلیحات تضمین‌هایی دریافت کرده‌ایم.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که شایعات درباره احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز برخی مناطق سوریه به ویژه بخش‌های جنوبی و شمالی این کشور توسط آمریکا و همپیمانانش، تشدید شده است.

عربستان نیز به تازگی متعهد شده است "سلاح‌های استراتژیکی" از جمله موشک‌های دوش‌پرتاب ضد تانک و ضد هواپیما را از مرزهای جنوبی سوریه وارد این کشور کند و در اختیار مخالفان بگذارد. احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری در سفر اخیر خود به داخل سوریه به مخالفان وعده داد که کمک‌های نظامی "سرنوشت‌سازی" از جانب عربستان در راه سوریه است که می‌تواند توازن قوا را به نفع مخالفان تغییر دهد.

تغییر رئیس شورای نظامی ارتش آزاد سوریه یا همان "ستاد مشترک ارتش آزاد" و برکناری سلیم ادریس از ریاست این نهاد نیز دلیل دیگری برای وجود طرح حمله است. مخالفان با توصیه آمریکا و همپیمانانش چند روز پیش عبدالاله البشیر را به ریاست ستاد مشترک ارتش آزاد برگزیدند که منطقه فعالیتش در مناطق جنوبی به ویژه استان قنیطریه است و در این مناطق از محبوبیت بالایی بین مخالفان برخوردار است.

مخالفان سوریه پیشتر و در بحبوحه حمله آمریکا به سوریه، نیروهای خود را در اطراف دمشق مستقر کرده بودند تا به محض شلیک اولین موشک آمریکایی به سمت این کشور، به پایتخت حمله کنند که این طرح با عقب نشینی کاخ سفید از تصمیمش و مقابله ارتش سوریه با برنامه‌ریزی شورشیان، ناکام ماند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    19 20
    این آخرین اشتباه مخالفان خواهد بود به امید خدا