امارات دوباره ادعاهای تکراری اش درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس را تکرار کرد.

فاطمه نیستانی: این همسایه جنوبی ایرانی در حاشیه خلیج فارس در آخرین طرح ادعایی خود بر اساس نامه «لانا زکی نسیبه» فرستاده و سفیر دائم امارات در سازمان ملل با تکرار ادعاهای واهی دولت متبوعش درباره آنچه «اشغال جزایر سه‌گانه امارات از سوی ایران» نامید، خواستار این شد که شورای امنیت سازمان ملل بررسی این موضوع را در دستور کار جدید تدوین شده خود طی سال 2014 قرار دهد.
به گزارش خبرآنلاین، نسیبه در نامه خود خطاب به شورای امنیت، ضمن تکرار ادعاهای واهی خود، با اشاره به نامه نمایندگان و سفرای دائم الجزایر، لیبی، عراق و یمن مورخه 3 دسامبر 1971 میلادی مبنی بر درج بررسی این موضوع در دستور کار شورای امنیت، خواستار این شده بود که این شورا زمان مشخصی را برای بررسی آنچه "اشغال جزایر" نامید، تخصیص دهد.
به دنبال این اقدان، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به درخواست امارت متحده عربی مبنی بر ارجاع مساله جزایر سه گانه ایران به شورای امنیت گفت: تعلق جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی به ایران تاریخی و واقعیتی انکار ناپذیر است.
وی یاد آور شد: در برنامه ای که معمولا در سازمان ملل وجود دارد ، کشورها به صورت دوره ای برخی مکاتبات را با دبیرکل سازمان ملل انجام می دهند و موضوعات مورد نظرشان را برای ثبت در اسناد سازمان ملل اعلام می کنند و کشورهایی که نظر مخالف یا رویکردی دیگر نسبت به موضوع مطرح شده دارند، سند مورد نظر خود را منتشر می کنند تا در مجموعه اسناد سازمان ملل لحاظ و حفظ شود.
افخم افزود: کشور امارات متحده عربی نیز در این راستا چنین موضوعی را مطرح کرده و نمایندگی ایران در نیویورک نیز متقابلا یادداشت مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را که مبتنی بر مواضع اصولی ما که همواره بر آن تاکید کرده ایم، تهیه و در اختیار سازمان ملل قرار داده است.
سفیر امارات در سازمان ملل در نامه خود مدعی شده بود: از آنجا که طی سالیان گذشته موضوع اختلافات موجود بر سر این جزایر از طرق مسالت‌آمیز، گفتگوی دوجانبه و دادگاه کیفری بین‌المللی حل نشده است لازم است شورای امنیت با بررسی این موضوع نسبت به حل کامل و دائمی این مسأله براساس عدالت و به منظور دست یابی به صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای اقدام کند.
این ادعاها و تلاش‌های ابوظبی در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران تا کنون بارها از طرف اماراتی برای برگزاری نشست‌هایی دو جانبه به منظور رفع سوء‌تفاهم طرف مقابل دعوت کرده است.
دولت امارات مدعی مالکیت بر سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس است اما تهران بارها این ادعا را به طور کامل رد کرده است. دولت ایران تاکید کرده است این سه جزیره به طور کامل بخش جدایی ناپذیری از خاک این کشور هستند.
ایران بیشترین روابط اقتصادی را در میان کشورهای جنوب خلیج فارس با امارات دارد. همچنین بیشترین تعداد از ایرانیان در منطقه خلیج فارس در کشور امارات مقیم هستند. براساس آمارهای موجود حدود 300 هزار ایرانی در امارات زندگی می کنند.
جزیره ابوموسی در میان سه جزیره، با 25 کیلومتر مربع و 2500 نفر جمعیت بیشترین مساحت را دارد.
فروردین 91 همزمان با سفر استانی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق به استان هرمزگان و حضور وی در جمع مردم ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته بود! عبدالله، سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش های امارات برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز جهت پایان «اشغال» جزایر توسط ایران خوانده بود

/27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    85 5
    بنظر میرسد باید به حاکمان بی لیاقت امارات گوشزد کنیم اگر بر این ادعای واهی پافشاری کنند ایران امارات را جزو خاک خود اعلام میکند و حکومت درپیت انها را سرنگون مینماید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    40 10
    طبق قرارداد 1971 تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی متعلق به ایرانه ولی باید در مورد استفاده مشاع از منابع ابوموسی با امارات مذاکره کنیم. بهتره ایران با بهبود رابطه با سایر کشورهای عربی امارات رو تحت فشار قرار بده.
  • ali A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    61 4
    وقتی که نمیتونیم با شبه جزیره اندازه نوک سوزن مقابله بکنیم و جواب در خور خودش رو بگیم میگوییم ما میتوانیم !!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    105 3
    خیلی جالبه که یک کشوری که 45 سال پیش تبدیل به یک کشور شد ادعای ارضی نسبت به اب و خاک هزاران ساله ایرانی ها داره. بعد ما همیشه در جواب گستاخی بی حد و اندازه اینها همیشه خیلی مودبانه فقط ادعاهاشون رو رد میکنیم!
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      8 1
      دلیل همه این گستاخی ها ، انزوای بین المللی ایران است ، اگر درهای ایران به روی جهان باز شود ، خارجی ها سرمایه گذاری کنند ،توریست ها بیایند ، شرایط به نفع ما عوض میشود.
  • ايران A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    38 3
    يك متل ميگويد خواستم قاتق نان شود قاتل جانم شد . اينها ادعاكه دارند. ازاين بترسن كه كل امارات را از دست بدهند ومجبور شوند متل پدرانشان به استانهاي بوشهر, هرمزگان پناهنده شوند .
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
      0 6
      دوست عزیز اطلاعات درست نداری نظر الکی نده لطفاً از کجا آوردی این داستان رو
  • سجاد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    54 3
    لعنت به این مقامات اماراتی. چقدر پر رو هستند حتما باید دماغشان را گرفت تا به غلط کردن بیفتند
  • حمید رضا A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    9 0
    بهتره ما شیخ نشین امارات و بحرین را که جزء خاک ایران هستن و خود این شیوخ دلشان میخواهد به اصالتشان که همان وطن ایران هست برگردند نا امید نکنیم و در چاپ نقشه دقت کنیم و آنها را هم ضمیمه کنیم
  • ایرانی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 0
    اگر پاسخ ایران کوبنده و قاطع بود اونها هیچ وقت جرات چنین جسارتی رو پیدا نمی کردن
  • خلیج فارس A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 0
    وقتی کلی ایرانی داریم تو امارات اونا فکر می کنند خبری دیگه!!!!!!!! وقتی خیلی راحت نام تاریخی خلیج فارس رو جعل می کنند ما صدامونم در نمی یاد بعدش میان می گن خاک ایرانم مال ماست دیگه!!!!!!!!
  • للل A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 1
    همین جزایر رو بدن به امارت ببینید چی ازش میسازن .. میشه مثل دبی
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    8 6
    اینجانب به نمایندگی ملت شریف ایران از این لحطه کل امارات را جزیی از خاک امپراتوری ایران بزرگ اعلام می نمایم. بزن سبز قشنگ رو
  • محسن ص IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    5 1
    ای خدا ببین به چه روزی افتادیم که این عربهای تازه بدوران رسیده ادعای خاک کشورمون را دارن. ایندفعه باید ایران جواب دندانشکن و قاطعی بده تا این موضوع برای همیشه حل و فصل بشه.
  • احمدعمارلو(بجنورد) A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 0
    چیزعجیبی نیست درفیلمهای مستنددیدیم که یه پشه داره بادم شیربازی میکنه ولی خداییش خیلی خونمون به جوش میاداین پشه بخوادواسمون شاخ وشونه بکشه...
  • دانشجو IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 1
    کاش اینقدر وضع اقتصادی و سیاسی ایران خوب بشه که تمام ایرانی ها رو از امارات فرابخونیم و اونا برگردند ایران تا امارات یه ضرب شستی از ما بخوره...
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 0
    مقامات ما هم چنان خوابند...خدا رحم کند
  • بدون نام EU ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    9 0
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست..............