سالن اجلاس سران در حالی امروز میزبان اعضای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بود که کاظم جلالی سخنگوی این اجلاس می گوید حضور 30 رییس مجلس از کشورهای اسلامی در این اجلاس« بی‌سابقه بوده است.»

محمود عزیزی: آمار و ارقام هم صحبت های جلالی را تائید می کند. 28 رئیس مجلس و 14 نایب رئیس در غالب 47 هیات پارلمانی از 53 کشور عضو اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران دور هم جمع شدند تا درباره مسائل جهان اسلام به رایزنی بپردازند.

بحران سوریه در مرکز این بحث ها بود و در اظهرات مقامات کشورهای مختلف هم مورد توجه قرار گرفت.

روسای مجالس و هیات‌های پارلمانی حاضر در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پایان روز اول این اجلاس در ضیافت شام رییس مجلس حضور پیدا کردند.

نام/ سمت

اظهار نظر

جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه

مشکلات سیاسی ، فرقه‌ای و افراطی‌گری امروزه فرا روی ملت‌های مسلمان است و همه ما وظیفه داریم از برخوردهای افراطی پیشگیری کنیم.

جهاد لحام رئیس مجلس سوریه

شورهای مختلف می‌خواهیم در برابر موج اعزام تروریست به منطقه از خود موضع نشان دهند چرا که خطر آن نه فقط دامن سوریه، بلکه دامن کل منطقه را خواهد گرفت.

مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت

زرادخانه هسته‌ای اسرائیل امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و این کشور باید در زمینه استفاده از فعالیت‌های هسته‌ای به معاهدات بین‌المللی بپیوندد.

سید محمد خلیفه رهبر رئی رئیس مجلس الجزایر

با بیان اینکه گروه‌های افراطی چهره رحمانی اسلامی را مخدوش کرده‌اند، گفت: باید جلوی پرداخت پول به تروریست ها را بگیریم و نباید به آنها پول پرداخت شود.

زاگرف شکرجان رییس مجلس تاجیکستان

تاجیکستان با حمایت از توافق ایران و گروه 1+5 در مورد سوریه بر حل مسالمت‌آمیز مساله سوریه تاکید دارد.

احمد محمد المور رییس مجلس امارات

جهان اسلام در شرایط دشواری قرار دارد و کشورهای اسلامی گرفتار مشکلاتی چون محیط زیست، فقر، بحران‌های بین‌المللی پی‌درپی و چالش‌های سیاسی داخلی هستند.

سردار ایاز رییس انجمن ملی پاکستان

طی سال‌های گذشته 60 هزار نفر در این کشور جان خود را در مبارزه با تروریسم از دست داده‌اند و این کشور برای دستیابی به دموکراسی به کمک دیگر کشورهای اسلامی نیاز دارد.

شیرین شرمین چادوری رییس مجلس بنگلادش

بنگلادش عزم راسخی برای همکاری با سایر کشورهای اسلامی دارد تا امید و آرزوهای امت اسلامی را محقق کند.

حما مانور رییس مجلس نیجر

خوشحالی خود را از رفع برخی از تحریم‌های ناعادلانه و غیرمنصفانه کشورهای غربی اعلام می‌دارم و تاکید می کنم ملت ایران همواره نشان داده است ملت مقاومی است و این ملت برای حفظ شان، اقتدار و امنیت خود پایداری می‌کند.

واتوک سری پانگلیما پاندیکار رییس مجلس مالزی

مالزی با تاکید بر لزوم استفاده صلح‌آمیز تمامی کشورها از انرژی هسته‌ای در مورد مساله سوریه علاقه‌مند به حل مشکل این کشور است.

اسامه النجیفی، رییس مجلس عراق

مساله فلسطین همچنان در گرو دشمن صهیونیستی است و دشمن صهیونیستی هم همچنان به روش‌های استعمارگرایانه خود ادامه می‌دهد.

در حاشیه این اجلاس هم هیات های شرکت کننده با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور دیدار کردند. اهم اظهارات رئیس جمهور در این دیدارها به شرح زیر است.

هیات دیدار کننده با رئیس جمهور

اظهار نظر رئیس جمهور

رییس مجلس ساحل عاج

توسعه روابط با کشورهای اسلامی-آفریقایی برای ما یک اولویت قابل توجه است و ما خواهان روابط بهتری با ساحل عاج هستیم.

نائب رییس مجلس و معاون رییس جمهوری اوگاندا

توسعه روابط بخش خصوصی ایران با همتایان خود در آفریقا و بویژه اوگاندا نیز از اهداف ما است و می‌کوشیم تا زمینه حضور بخش خصوصی ما در این منطقه فراهم شود.

رییس مجلس ملی بنگلادش

همکاری های پارلمانی کمک بسیار خوبی برای توسعه روابط است.

رئیس مجلس اردن

برقراری صلح و ثبات در منطقه برای ایران بسیار مهم است، اظهار کرد: همکاری های ایران و اردن می تواند به تحقق این امر کمک کند.

/212 27

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اسد رفتنی است
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ايران را به مناقشه اتمي دچار كرده اند. رها كنيد اين غني سازي را، كشور نابود شد.