مهمترین محورهای سخنان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری صبح امروز در ادامه می آید:

- جمهوری اسلامی ایران نگرانی های خود را نسبت به وضعیت بوسنی و استقلال این کشور اعلام کرده است و امیدواریم رهبران بوسنی پاسخگوی مطالبات مردم خود باشند و خواسته های آنان از طریق مسائل مسلمت آمیز حل شود.

- چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 صرفا هسته ای بوده و مباحث نظامی ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

- همکاری های ایران و روسیه در زمینه های مختلف وجود دارد و ظرفیت های خوبی برای گسترش همکاریی های تجاری و اقتصادی صورت گرذفته است که گفتگوهایی اولیه نیز در این خصوص انجام شده است.

- وزارت امورخارجه پیگیر 5 مرزبان ربوده شده ایرانی بوده و این موضوع در حوزه های سیاسی و امنیتی با جدیت ادامه دارد و طی دو دعوت سفیر پاکستان به وزارت امورخارجه دعوت شد و ما اعلام کردیم که خواستار کنترل جدی پاکستان برای تردد مرزی و نظارت بر اشرار و تروریست ها هستیم ، سفارت ایران در پاکستان نیز نامه ای به مقامات این کشور برای پیگیری آزادی مرزبانان ایرانی فرستاده است.

- وزارت امور خارجه سالانه تغییراتی را در مجموعه سفیران و مدیران این وزارتخانه انجام می دهد و طبعا این جابجایی ها بین 40 تا 50 مدیر در نمایندگی‌ها صورت می گیرد.

- فرمایشات مقام معظم رهبری همچون گذشته راهنما و پشتیبانی حرکات دستگاه سیاست خارجی است و ایشان همواره چارچوب ها و مبانی را مورد تأکید قرار داده اند و تیم مذاکره کننده با حفظ اصول و مبانی تعیین شده حرکات خود را ادامه خواهد داد.

- بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا و نسبت به عملکرد آنها در دوره های گذشته اعلام شده است و در این میان تیم مذاکره کننده استراتژی خودش را ادامه خواهد داد.

- ما در بحث مذاکرات حسن نیت خود را اعلام کردیم و همواره به اصول مذاکرات پایبند هستیم.

- هیچگونه مذاکرات سری بین ایران و طرف های دیگر در خصوص سوریه مطرح نیست و موضوع سوریه باید از طریق یک راهکار سیاسی حل شود.

- در مورد سفر آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان بحث جدیدی وجود ندارد.

- محمدجواد ظریف هفته آینده به هند می رود و قرار است در یکی از مراکز تحقیقاتی هند سخنرانی کند.

- معاون نخست وزیر و امور اروپایی بلژیک در نیمه اول اسفندماه به تهران می‌آیند و همکاری های دوجانبه در این سفر نیز مورد تبادل و رایزنی قرار خواهد گرفت.

- دولت یازدهم همواره به دنبال رویکرد و تعامل سازنده با کشورهای اروپایی است که بخشی از این تمایلات در بحث تجاری و اقتصادی وجود دارد و وزارت امورخارجه نیز زمینه های همکاری را فراهم می کند.

/27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =