فارس نوشت:

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی به تشریح گزینه‌های احتمالی آمریکا در سوریه پرداخته و نوشته است وزیر خارجه آمریکا اخیرا برای بررسی این گزینه‌ها جلسه‌ای با «دیوید پترائوس» داشته است.

با بالا گرفتن زمزمه‌ها مبنی بر احتمال بازنگری آمریکا در گزینه‌های پیش‌روی خود در سوریه، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» هم به نقل از مقامات آمریکایی این موضوع را تائید کرده و نوشته است واشنگتن در حال بررسی گزینه‌هایی چون اعلام منطقه پرواز ممنوع و افزایش حمایت‌های تسلیحاتی و آموزشی از مخالفان سوری است.

به نوشته «وال‌استریت‌ژورنال»، آمریکا که از پیشرفت مذاکرات صلح سوریه در ژنو ناامید شده، اکنون می‌خواهد «گزینه‌های نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی را که پیش از این کنار گذاشته شده بود» را با هدف افزایش فشار بر دولت سوریه و حامی این کشور یعنی روسیه، مورد بررسی قرار دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به احتمال آغاز بررسی این گزینه‌ها در کاخ سفید از هفته آینده، می‌گوید: «یک حس کلی وجود دارد که اکنون وقت آن است که نگاهی دیگر (به گزینه‌ها) داشته باشیم.»

وال‌استریت‌ژورنال همچنین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته است که آمریکا اخیرا تصمیم خود برای بررسی مجدد گزینه‌ها در مورد سوریه را به فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نیز اعلام کرده است. البته به گفته این دیپلمات‌ها، آمریکا هنوز هیچ گزینه‌ای را اولویت قرار نداده است.

آنطور که این دیپلمات‌ها می‌گویند، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا یکی از حامیان بازنگری در گزینه‌هاست. یکی از این گزینه‌ها استفاده از موشک‌های دوربرد برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع و منطقه‌ای امن برای آموزش نظامی مخالفان و به دور از حضور نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های وابسته به القاعده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، کری اخیرا در یک نشست خصوصی با «دیوید پترائوس» رئیس مستعفی سازمان سیا گزینه‌های نظامی و اطلاعاتی پیش روی آمریکا در سوریه را مورد بررسی قرار داده است. این خبر را یک مقام نزدیک به پترائوس اعلام کرده و گفته است این فرمانده ارشد سابق آمریکا در افغانستان و عراق از حامیان پشت صحنه افزایش کمک‌ها به مخالفان سوری است.

به گفته مقامات آمریکا، هنوز مشخص نیست که کاخ سفید تا چه حد در بازنگری در گزینه‌ها جدی است، اما آنچه که مسلم است، این بازنگری اکنون از حمایت بیشتری در جامعه نظامی و اطلاعاتی آمریکا روبرو شده است.

البته این طرح‌ها که گفته می‌شود حتی در صورت تصویب اجرای آن‌ها چند ماه زمان می‌برد، همچنان با مخالفت جدی برخی از مشاوران اوباما مواجه است که می‌گویند افزایش اندک نقش آمریکا در سوریه هم ممکن است پای این کشور را به یک جنگ طولانی دیگر باز کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =