ایسنا نوشت:

محمود ارول قلیچ در افتتاحیه نهمین دوره کنفرانس بین‌المجالس اتحادیه کشورهای اسلامی از حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای حضور در این مراسم قدردانی کرد و گفت که از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر ترتیبات عالی برگزاری این اجلاس صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه مجلس جمهوری اسلامی با تاسیس کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در سال 1999 اقدام بسیار ارزنده‌ای را به عمل آورد، گفت: جمهوری اسلامی تاکنون نیز در جهت تسهیل و برگزاری این اجلاس‌ها اقدامات ارزنده‌ای انجام داده که برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم امیدوارم این اجلاس در پانزدهمین سالگردش بتواند اهداف امت اسلامی را محقق ببخشد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی به حضور هیات‌های مختلف از کشورهای اسلامی در این اجلاس اشاره و اظهار کرد: این اجلاس در زمان بسیار مهمی برگزار شده است شاهد حضور 28 رئیس مجلس، 11 نایب رئیس و نمایندگان 48 کشور هستیم. همچنین نمایندگان 17 کشور از سازمان‌های ناظر نیز در این اجلاس حاضر شده‌اند که با حضور گسترده این تعداد کشور می‌توان گفت که اکنون اتحادیه بین‌المجاس اسلامی به نهاد بسیار مهمی جت تحقق اهداف امت اسلامی تبدیل شده است.

به گفته وی، امروز اتحادیه بین‌المجالس اسلام به مرکز مشاوره و رایزنی در جهت ارتقای دموکراسی و زمامداری در کشورهای اسلامی تبدیل شده است که می‌تواند کمک‌های ارزنده‌ای را برای حل و فصل مسائل اجتماعی، سیاسی کشورهای اسلامی کند. این اتحادیه می‌تواند کمک ارزنده‌ای برای هماهنگی سیاست‌های کشورهای اسلامی در جهت تحقق عدالت انجام دهد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی همچنین تاکید کرد: این اتحادیه می‌تواند نقش ارزنده‌ای برای ارتقای تفاهم،‌ بردباری و کمک به دوستی در پارلمان‌ها ایفا کند.

قلیچ همچنین تاکید کرد که امروز وظیفه کشورهای اسلامی کمک به ارتقای صلح و امنیت در جهانی است که با تهدیدهای مختلف روبرو شده است جهان امروز ما نیاز مبرم به صلح و امنیت دارد و بر این اساس باید با تروریسم، فرقه‌گرایی و تحجر گرایی در تمام اشکال مبارزه کرد.

وی افزود: این اتحادیه به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین مساله جهان اسلام نگاه ویژه‌ای دارد و بر این باور است که باید نهایت همکاری را درجهت کمک به مردم فلسطین و ارتقای صلح و امنیت در سراسر جهان و خارومیانه انجام دهد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با تاکید بر لزوم استقرار صلح و جلوگیری از کشتار جمعی و تبعیض و لزوم جمع‌آوری سلاح‌ها تاکید کرد.

وی افزود: در این بین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی یکی از مواردی است که از تحقق بیانیه‌های حقوق بشر و رسیدن به اهداف کشورهای جلوگیری می‌کند ما مخالف وضع تحریم‌ها علیه هرکدام از کشورهای عضو هستیم و خواهان رفع موانعیم و نهایت تلاش را برای کمک به کشورهای عضو انجام می‌دهیم.

وی همچنین به لزوم کمک به کشورهای عضو جهت مبارزه با بلایای طبیعی اشاره و اظهار کرد: باید کشورهای عضو جهت مهار بیماری‌های اپیدمی و استقرار بهداشت به یکدیگر کمک کنند و از طرف دیگر خانواده و حفظ انسجام آن یکی دیگر از اهداف اصل آن است.

وی از پارلمان کشورهای اسلامی خواست که قوانینی وضع کنند که به حفظ انسجام خانواده و به حفظ کودکان کمک کند، کودکان با مشکلات و تهدیدات زیادی مواجه‌اند به همین دلیل باید از حقوق آنها به عنوان آینده‌سازان دنیا دفاع کرد و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید برای حفظ حقوق کودکان و خانواده‌ها کمک کنند و همچنین از حقوق جوامع اسلامی که در اقلیت هستند به خصوص در میانمار دفاع کنند.

قلیچ در ادامه گفت که امروز مسلمانان در آفریقای مرکزی تحت کشتار هستند آنها از کنفرانس اسلامی درخواست کمک دارند این کشتار تا سودان کشیده شده است.

/27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =