سال آینده هم مدارس پنجشنبه‌ها تعطیلند / شبکه های اجتماعی ویژه دانش‌آموزان راه‌اندازی می‌شود

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از تدوین کامل پیش‌نویس "سبک‌بار به سوی مدرسه" برای روزهای پنجشنبه، در تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی اجرا می‌‌شود.

«براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، هیچ روزی از روزهای آموزشی از جمله پنجشنبه‌ها تعطیل اعلام نشده است.» به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان این جمله در نشست خبری امروزش، به تعطیلی پنجشنبه مدارس اشاره کرد و گفت: ویرایش سوم پیش‌نویس "سبک‌بار به سوی مدرسه" برای روزهای پنجشنبه انجام شده که در آن مجموعه ای از فعالیتهای قابل انجام تدوین شده و مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این پیش‌نویس، پس از تدوین کامل طرح، به مرحله اعتباربخشی می‌رسد و سپس برای تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌شود، درباره روز بدون کیف و کتاب گفت: مصوبه وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی زمان آموزش در پنج روز اول هفته بوده است، اما وزیر وقت بنابر اختیار خود ابتدا مدارس ابتدایی را تعطیل کرد و سپس با تاکید رئیس جمهور وقت تمامی مدارس در روزهای پنجشنبه تعطیل اعلام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در گزارشی که وزیر گذشته آموزش و پرورش برای مقام معظم رهبری ارسال کرده بود گفته شده بود که پنجشنبه‌ها فرصتی برای تربیت دانش آموز در کنار خانواده است و فرصت خوبی است برای آموزش معلمان و فعالیتهای پرورشی اما فقط شاهد بودیم که پنجشنبه‌ها مدارس تعطیل بود.

کفاش همچنین به این اشاره کرد که وزیر فعلی آموزش و پرورش اعلام کرده روزهای پنجشنبه تا پایان سال تحصیلی جاری همچنان تعطیل است و احیای روزهای پنجشنبه برای سال تحصیلی آینده برای تحقق اهداف سند در دستور کار قرار گرفته است به همین منظور کمیته ای برای روز بدون کیف و کتاب تشکیل شده تا بتوان برای این روز برنامه‌ریزی کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره تدوین پیش‌نویس "سبک‌بار به سوی مدرسه" برای روزهای پنجشنبه گفت: بعد از تدوین کامل طرح، اعتباربخشی و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، آن را در تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم.

او تعداد این مدارس را بین یک‌هزار تا پنج هزار مدرسه نام برد و گفت: فعلا اجرای آزمایشی آن را در مقطع ابتدایی تصویب کرده ایم اما در جلسه بعدی کمیته اجرای آن در دوره متوسطه اول و دوم نیز بررسی می شود.

کفاش ضمن تاکید بر این که طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس در سال تحصیلی آینده به غیر از مدارسی که اجرای آزمایشی دارند، همچنان اجرا می‌شود،‌ گفت: برای سال تحصیلی 95-94 برنامه توسعه ای روز بدون کیف و کتاب را با کمک پژوهشگران و کارشناسان می نویسیم.

او درباره حضور معلمان در این روز در مدارس هم گفت: هیچ معلمی را موظف به حضور اجباری در روز پنجشنبه نخواهیم کرد و در طرح آزمایشی از هر نیرویی با پرداخت حق‌الزحمه و حق‌التدریس به صورت اختیاری استفاده خواهیم کرد، اما در دوره‌های بعدی باید تعریف جدیدی از حضور معلمان در این روز داشته باشیم.

کفاش درباره مناظره تلویزیونی که درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها انجام گرفته بود و موافقت مردم با تعطیلی این روز گفت: مناظره‌های تلویزیونی حساب و کتاب ندارد و یک فرد ممکن است 10 بار اس ام اس ارسال کند. واقعیت این است که تعطیلی پنجشنبه ها هیچ کمک بودجه ای به آموزش و پرورش نکرد و تنها به رضایت شغلی معلمان منجر شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره نیروهایی که برای این روز به کار گرفته خواهند شد هم گفت: از نیروهای موجود آموزش و پرورش اعم از رسمی و بازنشسته استفاده خواهیم کرد و همچنین می توانیم از ظرفیت سازمان دانش آموزی که حدودا 15 هزار مربی را آموزش داده است برای این روز استفاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این نشست خبری به موضوع‌های دیگری هم اشاره کرد که در جدول زیر می‌خوانید:

موضوع

شرح اظهارنظر

توسعه، تجهیز و بازسازی اماکن پرورشی ازسوی سازمان نوسازی

سازمان نوسازی نباید صرفا متولی ساخت مدرسه باشد و باید ساخت کانون، اردوگاه، نمازخانه و سالنهای ورزشی را هم برعهده بگیرد. بعد از رایزنی با این سازمان رئیس سازمان نوسازی برای نخستین بار بخشنامه‌ای را در تاریخ 23 بهمن ماه به منظور توسعه و تجهیز و بازسازی اماکن ورزشی صادر کرده است و این خود گام موفقی برای توسعه فعالیتهای پرورشی است.

تدوین برنامه جامع نظام آموزش و ارتقای کیفیت

دوره های ارتقای کیفیت مربیان با توجه به نیازهای روز برگزار خواهد شد که با همکاری دانشگاه فرهنگیان رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد برای نخستین بار در این دانشگاه راه اندازی شده و بر اساس تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره تربیتی باید مشاور در تمامی پایه‌های تحصیلی در مدارس حضور داشته باشد که در حال حاضر این مشاوران در مقطع ابتدایی حضور ندارند، اما در صدد توسعه حضور مشاور در مدارس ابتدایی نیز هستیم و در این زمینه اتاق فکری متشکل از مشاوران و روانشناسان را برای تدوین نظام جامع تشکیل داده ایم که امیدواریم برای سال تحصیلی آینده به تصویب برسد.

فعالیت‌های پرورشی در مدارس

ارتباط با سازمان پژوهش، الزامی بودن زنگ نماز و اختیاری بودن شرکت در نماز جماعت مدارس، افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های پرورشی، تدوین کتاب رهنمود فعالیت‌های پرورشی، تشکیل اتاق فکر پرورشی، یکپارچه‌سازی آموزش قرآن در مدارس قرآنی و توسعه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی از فعالیت های معاونت پرورشی است.

زنگ گفت‌وگو و کتابخوانی

-         پس از صحبت های رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی کمیته ای برای اجرایی کردن پیشنهادات ایشان تشکیل شد. زنگ کتابخوانی در سال تحصیلی جاری در مدارس ابتدایی بخشنامه شد و معلمان موظفند بخشی از ساعت را به کتابخوانی اختصاص دهند. برای دوره متوسطه نیز ماده واحده‌ای برای شورای عالی آموزش و پرورش تدوین شده است که باید این ماده در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور مطرح و در صورت تصویب دو زنگ گفتگو و کتابخوانی در دوره اول و دوم متوسطه برای سال تحصیلی آینده اجرا شود.

-         اصطلاح زنگ به معنی قرار گرفتن زنگ گفتگو در برنامه درسی رسمی نیست، بلکه ورود دانش آموز به موضوع کتاب و کتابخوانی و ایجاد زمینه برای گفتگوهای دانش آموزی است و در تعامل با سازمان پژوهش قرار شد در کتاب های سبک زندگی و مطالعات اجتماعی پایه چهارم و هشتم موضوعاتی برای گفتگو و مباحثه گنجانده شود. برای سایر کتاب‌های جدیدالتالیف سایر مقاطع نیز تجدیدنظر در محتوا برای گنجاندن این دو موضوع انجام خواهد شد.

زنگ انشا در درس ادبیات فارسی دوره متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی آینده احیا می شود. ضمن آنکه سازمان دانش آموزی به شکل غیررسمی قرار است برنامه‌ای را برای تجمیع نویسندگان دانش‌آموز داشته باشد. همچنین بخشنامه مسابقه انشا نویسی در دوره سه ساله دوم ابتدایی به تمام مدارس ارسال شده است.

 

تعامل با مجلس

تعامل ما با مجلس خوب است و به صورت علی‌الحساب نیز 20 میلیارد تومان مازاد در بودجه 92 برای فعالیتهای پرورشی اختصاص دادند، ضمن آنکه قول دادند برای سال 93 نیز بودجه پیش بینی شده به صورت کامل تخصیص پیدا کند.

250 میلیارد تومان بودجه کیفیت بخشی فعالیت های پرورشی برای سال 93 است که بخش مهمی از این بودجه به فعالیت های تربیتی اختصاص داده می شود، ضمن آنکه مجلس اختصاص درآمدهای نهادهای وابسته به فعالیتهای پرورشی همچون اردوگاه‌ها را به خود کانون‌ها و اردوگاه‌ها واگذار کرده به این معنی که درآمدهای کانون و اردوگاه‌ها هر میزان که باشد به حساب خزانه رفته و عین آن به اردوگاه ها برای توسعه اختصاص داده می‌شود. همچنین برای سازمان دانش آموزی نیز مجلس ردیف اختصاصی را به مبلغ 10 میلیارد تومان برای سال آینده تصویب کرده است.

تعداد مشاوران مدارس

در حال حاضر در حوزه مشاوره با دو هزار و 500 کمبود نیرو مواجه هستیم که برای جبران آن از نیروهای غیرمتخصص به شکل حق التدریس استفاده می کنیم. این در حالی است که این کمبود نیرو منهای نیروهایی است که قرار است به عنوان مشاور در مقطع ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرد.

راه اندازی شبکه های اجتماعی ویژه دانش آموزان

ما در این زمینه در حال راه اندازی شبکه های اجتماعی ویژه دانش آموزان هستیم؛ چراکه دفتر فناوری‌های ریاست جمهوری بودجه کلانی را به ساماندهی و ایجاد شبکه های اجتماعی اختصاص داده و ما نیز خواسته‌ایم که معاونت پرورشی به عنوان نماینده آموزش و پرورش در جلسات ساماندهی حضور داشته باشند.

من معتقد به ایجاد شبکه اجتماعی بومی برای دانش آموزان هستم این درست نیست که دیگران برای ما شبکه اجتماعی درست کرده و ما از آنها تبعیت کنیم؛ چراکه قطع به یقین بیگانگان اهداف پنهانی پشت راه اندازی اینگونه شبکه ها دارند این مثال مانند آموزش زبان انگلیسی است که یادگیری آن واجب است، اما می توان محتوای کتاب های زبان را مطابق با اصول و فرهنگ بومی تدوین کرد.

ورود موبایل به مدارس

موبایل را یکی از ابزار مزاحم در زمینه آموزش می دانم و همچنان ورود موبایل به مدارس از سوی دانش آموزان ممنوع است.

استفاده از دوربین‌های مداربسته در کلاس درس

دوربین‌های مداربسته در مدارس دو کاربرد دارند که یکی امنیتی و دیگری تعلیم و تربیت است. استفاده از دوربین مداربسته در کلاس درس برای کاربری تعلیم و تربیت ممنوع است و اگر مدیر مدرسه‌ای اجازه دهد که در کلاس‌هایش دوربین نصب شود قطع به یقین تخلف انجام داده است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir EU ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    36 5
    خوشبحال بچه های امروزی
    • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      0 2
      و معلمان دیروزی
    • متین IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      1 0
      و فرزندان فردایی
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    8 0
    این آقای وزیر به جای فکر کردن برای مطالبات چندین ساله فرهنگیان ووضعیت بحرانی معیشت آنان دچار شعارزدگی شده اند اگر راست می گویند اولا این بدهی ها وحقوق 5ماه پرداخت نشده معلمان را بدهند بقیه پیشکش والا اقای معاون وزیر از پشت میزتان بیرون آمده سری به مدارس بزنید آن وقت می توانید میزان رضاییت از تعطیلی پنجشنبه ها را متوجه شوید.
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 10
    بیزحمت چهارشنبه ها را هم که مثل پنجشنبه های سابق تقو لقند تعطیل کنین بعدش هم مدارس را یکروز در میان کنین نه اصلا بابا بی خیال یه دیپلو یه دکترایی چیزی به هر کی بدین دیگه...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 1
    عالي