نصیرپور: ریشه اکثر استیضاح‌ها مطالبات منطقه‌ای است که برای تامین آن اعتبارات زیادی لازم است

معاون نظارتی معاون پارلمانی رییس جمهور می گوید در دولت جدید به شکل غیرمعقولی حجم سوالات و طرح‌های استیضاح در مجلس نهم افزایش یافته است.

فاطمه استیری: در فاصله 6 ماهه از آغاز به کار دولت حسن روحانی و در شرایطی که رییس دولت یازدهم بارها از تعامل و همکاری با قوه مقننه به عنوان خاستگاه اصلی خود سخن گفته است، حجم اخطارها، تذکرها، سوالات و طرح‌های استیضاح مطرح شده در پارلمان گویای در پیش گرفتن خطی از تقابل با دولت از سوی برخی از نمایندگان مجلس است.

این درحالیست که مقام معطم رهبری 19 بهمن ماه در دیدار با همافران بر فرصت دادن به دولت و سعه صدر داشتن منتقدان دربرابر دولت تاکید کردند. با این وجود هفته گذشته زمزمه به راه افتادن اسیتضاح وزیر صنعت با موضوع سبد کالا و روز گذشته نیز استیضاح وزیر راه رسانه ای شد. در همین راستا با مجید نصیرپور «معاون امور نظارتی و هماهنگی» معاونت پارلمانی رییس جمهور پیرامون فضای حاکم بر روابط دولت و مجلس و دلایل حجم بالای سوالات و تذکرات و استیضاح ها به گفتگو نشستیم. وی که خود روزی بر صندلی های سبز پارلمان به عنوان نماینده نشسته بود معتقد است که عقبه بسیاری از سوالات و طرح‌های استیضاح مطرح شده مطالبات و خواسته‌های منطقه‌ای است و در مورادی نیز خط سیاسی دنبال می‌شود. نصیرپور گرچه وجود طیفی از تندروها در پارلمان را انکار نمی‌کند اما می گوید بنای دولت بر تعامل و همکاری و در پیش گرفتن استراتژی مذاکره بانمایندگان است. 'گفتگوی روزنامه خبر با این عضو معاونت امور مجلس ریاست جمهوری را در ادامه بخوانید؛

آقای نصیرپور! طی چندماه اخیر از عمر دولت یازدهم شاهد طرح سوالات، تذکر و اخطار و به راه افتادن طرح‌های استیضاح زیادی در پارلمان بوده‌ایم، آقای نوبخت هم روز دوشنبه در صحن مجلس تلویحا از این موضوع گلایه کردند، اقای باهنر نایب رییس مجلس هم گرچه استفاده از ابزار نظارتی را حق نماینده دانستند اما مشخصا در موضوع استیضاح وزیر صنعت عنوان کردند که به نتیجه نمی‌رسد، فکر می کنید چرا نمایندگان مجلس نهم در مقابل دولت روحانی صبرشان کمتر شده و سریعا به سراغ آخرین اهرم های نظارتی می روند؟
بهرحال مجلس به عنوان قوه تقنینی و نظارتی از اهرم‌هایی برای نظارت بر قوه مجریه برخوردار است. اما می تواند به شکل کم‌هزینه‌تری از این ابزارهای نظارتی استفاده کرد. استیضاح در واقع آخرین راهکار برای تحقق مطالبات مورد نظر استیضاح کنندگان است. ما تایید می‌کنیم که در این دوره و از آغاز دولت یازدهم تعداد سوالات و طرح‌های استیضاح‌ به طور غیرمعقولی افزایش پیدا کرده است. البته تصور می‌کنیم که بخشی از این افزایش به خاطر اختلاف سلیقه سیاسی بین نمایندگان و دولت است و اینکه هنوز زمان لازم برای برقراری یک گفتمان مشترک بین دولت و مجلس فراهم نشده است.

البته ما از ابتدا هم خوشبین بودیم که شیب سوالات، تذکرات و استیضاح‌ها به مرور زمان کمتر شود. به این دلیل که دوستان نماینده با سلیقه مدیریتی، روش‌ها و استراتژی‌های دولت در حوزه‌های مختلف بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند از مسیر و کانال خود مطالبات و خواسته‌های خودشان را دنبال کنند. از همین روست که اخیرا شاهد آن هستیم که این شیب با یک شتاب ملایمی در حال کم شدن و کاهش سوالات و استیضاح‌ها را در روزهای گذشته شاهد بودیم.

اما بهرحال این حجم از سوالات و تذکرات در این مقطع از عمر کوتاه دولت زیاد است. همانطور که رهبری اخیرا فرمودند همه باید به دولت فرصت دهند تا دولت استقرار کامل که پیدا کند و استراتژی‌ها و برنامه‌هایش را عنوان کند تا مدت زمانی قابل قبولی به سمت استفاده از اهرم‌های نظارتی پیش برویم. 

تصور می‌کنم این استیضاح‌ها نوعا مطالبات منطقه‌ای است و در راستای تامین مطالبات منطقه ای طراحی می‌شود که حتما می توان با گفتگو، مذاکره و دخالت موثر هیات رییسه مجلس فضا را ساماندهی کرد و از طرح آنها در صحن علنی جلوگیری شود. آنهم به این دلیل که تریبون مجلس تریبون باز است و همه مردم مذاکرات مجلس را می‌شنوند.

قطعا برای مردم هم قابل درک است که به دولتی که عمرش به 6 ماه نرسیده وقت داد. نمایندگان باید در نظر داشته باشند موضوعاتی که مطرح می‌شود اگر موضوعات کلان و اثرگذار در عرصه اقتصاد ملی و دیگر عرصه‌های کلان نباشد حتما مورد ایراد مردم قرار خواهند گرفت. لذا با این رویکرد تصور می‌کنم که هیات رییسه مجلس و خود استیضاح کنندگان در جلساتی که با وزرای مورد نظر تنظیم می‌شود می‌توانند از کشیده شدن استیضاح‌ها به صحن جلوگیری شود و وزرا هم بتوانند مطالبات منطقی و قانونی نمایندگان را در چارچوب مقررات موجودعملیاتی کنند تا تعداد سوالات، تذکرات و اسیتضاح‌ها کاهش یابد.

با این وجود حتی بعد از سخنان رهبری این رویه در مجلس دنبال شده است، اینکه برای مثال آقای حسینیان عنوان کردند «دلمان می‌خواهد ظریف را استیضاح کنیم»، اخیرا هم استیضاح آقای آخوندی وزیر راه کلید خورده است.به نظر می‌رسد بعد «خط سوال» از وزرا این روزها«خط استیضاح» از سوی برخی نمایندگان دنبال می‌شود، برخی این رویه را رویکرد منتقدان برای مشغول کردن دولتی ها به امور غیرضرور و غافل شدن از امور اقتصادی و هسته ای می دانند؟ این را می پذیرید؟
قطعی است این است که دولت تصمیم جدی دارد و تاکید رییس جمهور هم این است که همه دستگاه‌های اجرایی به مطالبات قانونی مجلس توجهات لازم را بکنند. اما قطعا دولت دچار روزمرگی نخواهد شد. یعنی حتما با توزیع زمان مناسب برای کارهای مختلف خود تلاش می کند که با استراتژی که در دستور کار قرار داده که همان «کاهش فشارها و تنش های بی مورد در عرصه های بین المللی و تنش های اقتصادی داخلی کشور» است، مسیر خود را دنبال کند. در این میان اگر وزیری هم مورد استیضاح قرار گیرد تاثیری در استراتژی قاطع دولت نخواهد داشت. اینکه چرا برخی نمایندگان مجلس و با چه هدفی این رویه را پیگیری می‌کنم قصد ورود به آن را ندارم اما حتما معتقدم که استیضاح کنندگانی که این روزها این اقدام را انجام ‌ می‌دهند می‌توانند از مسیر گفتگو به مطالبات شان و اهدافشان برسند. دولت هم آمادگی کامل برای مذاکره و رفع سوءتفاهمات احتمالی را دارد. بخصوص معاونت پارلمانی رییس مجلس آمادگی کامل برای برگزاری نشست‌های از این قسم داشته است. همانطور که در ماه‌های گذشته هم موارد متعددی از اختلاف نظر بین نمایندگان و برخی وزرا وجود داشته که با دخالت معاون پارلمانی رییس جمهور و برپایی نشست‌های مشترک مشکلات با جهت گیری حل مساله رفع شده است.

برخی به رویه معاونت پارلمانی دولت هم انتقاد دارند که نتوانسته است ارتباط خوبی را با نمایندگان برقرار کند؟
این موضوع به دوعامل بستگی داشت؛ اول اینکه معاون پارلمانی رییس جمهور کمی با تاخیر منصوب شد و نمایندگان شناخت کافی از شخصیت آقای انصاری در ابتدا نداشتند و بخشی از اعتراضات در آن مقطع ناظر به این موضوع بود، اما به مرور این شناخت حاصل شده و این روزها شاهد هستیم که نه تنها فاصله‌ای وجود ندارد بلکه ارتباط تنگاتنگی بین معاون پارلمانی رییس جمهور و مجموعه نمایندگان مجلس وجود دارد. بخشی از انتقادات هم مربوط به کسانی است که انتظارات و توقعات خاصی داشتند که آن توقعات برآورده نشده است. مثل اینکه گزینه‌های دیگری را برای این سمت در نظر داشتند که مورد قبول قرار نگرفت. لذا طبیعی است که اظهارنظرهایی را در مخالفت بیان کنند. البته ما این اعتراضات را هم حق آنها می دانیم اما بنای معاون امور مجلس رییس جمهور و تیم همکار با ایشان این است که هم افزایی بین دولت و مجلس بیشتر شود.

نکته دیگر هم این است که باید توجه داشت که معاون پارلمانی رییس جمهور وظیفه ستادی هماهنگی بین دستگاه ها و مجلس را بر عهده دارد و اینکه سوالات و تذکرات را در چه حجمی باشد هر دستگاه و وزارتخانه معاون پارلمانی دارد که وظیفه او مشخصا پیگیری و کاهش این اهرم‌های نظارتی است که ما هم به عنوان عضو ستادی در خدمت معاونین پارلمانی دستگاه های اجرایی هستیم و در حال تلاش هستیم که این مسائل به حداقل برسد. روند فعلی هم قابل قبول است.

اساسا یکی از ویژگی های این دوره معاونت امور مجلس ریاست جمهوری این است که هم معاون رییس جمهور و هم معاونان تقنینی و نظارتی ایشان سابقه حضور در مجلس را دارند لذا باید زمان داد که این مسائل به مرور کاهش پیدا کند.

آقای نصیرپور! فکر می‌کنید چقدر خط سیاسی در این استیضاح ها دنبال می شود، بهرحال طیفی از نمایندگان مجلس از منتقدان سرسخت دولت یازدهم هستند!
بهرحال یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار موجود در مجلس این است که گرایشات سیاسی حضور دارند و برخی از این گرایشات به شکل افراطی و پررنگی هم حضور دارند و تلاش می‌کنند از فضاهایی که پیش می آید به نفع جریانات سیاسی خودشان استفاده کنند.
ما انکار نمی‌کنیم که برخی افراد در این مقاطع زمانی از هر مساله ای سوءاستفاده می‌کنند اما قالب افرادی که مطالبات خاص دارند و موضوعات استیضاح را دنبال می‌کنند نوعا افرادی هستند که موضوعات منطقه‌ای دارند که اگر تامین شود داعیه ای برای استفاده از این ابزار نظارتی ندارند. لذا فکر می‌کنم که بخصوص در حوزه های تخصصی مثل صنعت و راه و شهرسازی کمتر نگاه سیاسی بین استیضاح کنندگان حاکم است و بیشتر موضوعات منطقه ای است. بخش عمده این مطالبات و عدم تحقق آن بخاطر نبود اعتبارات لازم است. دوستان مطالبی را برخی مواقع درخواست می‌کنند که برای تامین آن باید اعتبارات زیادی وجود داشته باشد. مجلس به روشنی خبر دارد که میزان درآمدهای دولت و اعتبارات هر پروژه و امکان تخصیص چقدر است. فکر می‌کنم راهبرد حل مساله مذاکره است و برعکس برخی تحلیلگران معتقدم عقبه سیاسی این استیضاح ها ضعیف تر از دیگر موضوعات است.

برخی هم معتقدند که در نهایت برخی وزرای دولت در نتیجه این فشارها از دولت جدا خواهند شد یا با استیضاح یا برکناری، این را می پذیرید؟
عرصه‌های مدیریتی اقتضائات خاص خودش را دارد اما آنچه امروز وجود دارد این است که دوستان ما در دولت بنا بر قطع همکاری با دولت ندارد و همه در حال انجام مسئولیت‌هایشان هستند و مادامی که در هر سطح مدیریتی باشند حتما همکاران تلاش می کنند وظیفه خودشان را به صورت حداکثری انجام دهند.

29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =