فارس نوشت:

 علی مطهری در  دانشگاه مفید قم گفت:

*شهید مطهری بر روی آزادی معنوی و اجتماعی تاکید فراوانی داشت و می‌گفت بیان هم باید آزاد باشد.

*در کتاب فلسفه تاریخ می‌خوانیم که شهید مطهری می‌گوید معتقدم اگر کسی از روی تفکر و حس حقیقت‌جویی به جایی برسد که خدایی وجود ندارد و انبیایی نبوده‌اند و معادی در کار نیست، در آن جهان معذب نخواهد بود هرچند به بهشت هم نمی‌رود.

* در مورد نقش سپاه در انتخابات مجلس باید گفت مدارک کافی هم داشتم و امر روشنی هم بود و کسانی که رأی آورده بودند می‌گفتند سپاه از ما حمایت کرد؛ در مورد سال 88 به خاطر ندارم با صراحت گفته باشم سپاه دخالت داشته است ولی به طوری کلی اشتباهی اساسی در آن سال رخ داد و آن هم اینکه عده‌ای راه افتادند و گفتند نظر رهبری به احمد‌ی‌نژاد است و همین امر منشأ اشتباه و حوادث شد.

*در سال 88 من به دنبال این بودم که آقای ولایتی را به صحنه بیاورم؛ با گروه‌های مختلفی در این زمینه صحبت کردیم و آقای خاتمی هم گفت من وارد صحنه نمی‌شوم و قرار بود موسوی هم نیاید زیرا بسیاری عقیده داشتند که ادامه مدیریت آقای احمدی‌نژاد به صلاح کشور نیست.

*در سال 92 مشاهده کردیم که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند نظر من را در مورد کاندیدای اصلح هیچ کس نمی‌داند و ایشان با تندی به نمایندگان خود گفته بودند به هیچ وجه حق دخالت در انتخابات را ندارید و این امر یکی از عوامل سلامتی انتخابات در سال جاری بود.

* هنوز معتقدم سپاه و بسیج در انتخابات دخالت داشتند . آنها هدف مقدسی داشتند و گمانشان این بود که نظر رهبری به کاندیدایی خاص است و وظیفه دارند که وارد شوند در حالی که این امر اشتباه است و در انتخابات اگر نظر رهبری به شخصی هم باشد مردم می‌توانند به دیگری رأی دهند البته هیچگاه در زمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب ایشان نظر خود را در مورد شخص خاصی ابراز نکرده‌اند.

 

* دولت  اصول‌گرایان را چندان به کار نگرفته و انتظار بیش از این بوده است و این یکی از گلایه‌های نمایندگان به شمار می‌رود زیرا احساس می‌کنند نقشی در اداره کشور ندارند.

* برخی نمایندگان شاید گمان کنند دولت با اصولگرایان بیگانه است و به همین دلیل رأی منفی می‌دهد ولی اکثریت مجلس چنین تفکری ندارد؛ برخی افراد هم البته به نظر می‌رسد به دنبال ضربه زدن هستند و می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند.

* در ایام غدیر خم بنا بر این بود که(موسوی و کروبی) رفع حصر شوند ولی جوی  در مطبوعات به راه افتاد و برخی اصلاح‌طلبان آن را به عنوان پیروزی خود قلمداد کردند و شنیده‌ام به همین دلیل این موضوع کنار گذاشته شد.از آن موقع به بعد رفتارها هم تندتر و شدیدتر شد؛ از منبعی موثق شنیده‌ام که به مرور حصر رفع شود به گونه‌ای که خیلی هم احساس نشود.

 

*معتقد نیستیم که موسوی و کروبی هیچ خطایی نکرده‌اند؛ اعلام برنده بودن در شب انتخابات عملی خلاف قانون بود هر چند نحوه اعلام نتایج هم اشتباه بود به طوری که بعد از ظهر همان روز اعلام شد که احمدی‌نژاد با 63 درصد آراء پیروز شده است.

* کاندیدای ریاست جمهوری نباید تاثیر بپذیرد زیرا حداکثر این است که حق یک فرد ضایع شده؛ حق امیرالمومنین(ع) ضایع شد ولی ایشان به خاطر مصلحت اسلام از آن گذشتند بنابراین باید به شورای نگهبان مراجعه می‌شد؛ همه باید دست به دست هم بدهیم و حتی اگر همین افراد از حصر خارج شوند رفتاری نداشته باشند که طرف مقابل تحریک شود.

*قبلا هم گفته‌ام یا طرفین از خطاهای یکدیگر بگذرند یا اینکه همه عوامل موثر در جریانات فتنه 88 به طور همزمان محاکمه علنی شوند و هر چه دادگاه حکم کرد همه قبول کنیم.

* برخی می‌گویند اینها باید توبه کنند حرفی منطقی نیست زیرا توبه و عذرخواهی باید با اراده قلبی باشد ولی وقتی کسی می‌گوید مقصر نیستم یا مقصر اصلی نیستم سخن از توبه حرفی منطقی نیست.

*به محاکمات سال 88 اعتراض داشتم و با توجه به اینکه دادگاه‌ها در شرایطی هیجانی برگزار شده بود از رئیس قوه قضائیه خواستم در احکام بازبینی شود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338927

برچسب‌ها