کنسرت محمد اصفهانی در تالار وحدت، اجرایی متفاوت در بخش موسیقی پاپ جشنواره فجر بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این کنسرت نه خبری از رقص نور بود و نه از جیغ و فریاد تماشاگران. حتی انتخاب تالار وحدت به جای برج میلاد برای به صحنه رفتن محمد اصفهانی، خودش نشانه‌ای از تفاوت‌های این کنسرت بود.

 بهره گیری از موسیقی ایرانی

محمد اصفهانی از آن گروه خوانندگان پاپی است که از موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی کارش را آغاز کرده و ویژگی‌های موسیقی ایرانی را به کارهای پاپ خود هم کشانده است. تحریرهای درست، صدای شفاف، ادای درست کلمات و اهمیت و توجه زیاد به متن و محتوای ترانه‌ها از جمله این ویژگی هاست. بازتاب دغدغه‌های اجتماعی، نگاه عرفانی به جهان و عواطف انسانی از موضوع‌های پر رنگ ترانه‌هایی است که محمد اصفهانی در دو دهه گذشته خوانده و اجرا کرده. 

شامگاه شنبه 26 بهمن، تالار وحدت در دو نوبت، میزبان محمد اصفهانی بود. در اجرای دوم این خواننده که به موقع و سر ساعت 21 آغاز شد، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی و تعدادی دیگر از مدیران فرهنگی و هنری حضور داشتند. 

این خواننده کنسرت خود را با اجرای قطعه «شب تار» شروع کرد. بعد از آن نوبت به خواندن ترانه‌های «معجزه»، «مرا‌ ای دوست»، «با تو اشاره می‌شوم»، «باور نکن» و «تقاص» شد که در پایان هر یک، محمد اصفهانی به معرفی آهنگسازان و ترانه سرایان آن‌ها می‌پرداخت؛ این رفتار درست که در دیگر کنسرت‌ها کمتر دیده می‌شود، تا پایان این اجرا ادامه پیدا کرد. 

شاد ترش کن دکتر

بعد از اجرای شش قطعه، یکی از تماشاگران حاضر در سالن که چند بار با صدای بلند محمد اصفهانی را مورد خطاب قرار داده بود، فریاد زد: «دکتر دهه فجره، شاد ترش کن» که این درخواست مورد اجابت قرار گرفت و اصفهانی قطعه ریتمیک «دلقک» را اجرا کرد. 

در ادامه این کنسرت، محمد اصفهانی با اشاره به اینکه ملودی تعدادی از قطعات او را پیروز ارجمند ساخته است، به حضور این آهنگساز در تالار وحدت اشاره کرد و گفت: «امیدوارم ایشان که چندی است مسوولیت مدیر کلی دفتر موسیقی را پذیرفته، در کار اجرایی هم چون فعالیت‌های هنری موفق باشد که مطمئن هستم همین طور خواهد شد.»

 این خواننده ادامه داد: «در حالی که بعد از انتخابات امیدهایی زیادی در دل‌های مردم زنده شده است، انتظار می‌رود که باب موسیقی هم در کشور باز‌تر شود.»

 بعد از این سخنان، دکتر اصفهانی، قطعات «طلب»، «یک تیکه زمین» و یک کار ترکیبی از سه آهنگ دیگر را خواند. او که سبک خوانندگی‌اش بر سنت‌های ایرانی آواز و تصنیف خوانی استوار است، در اجرای قطعات این کنسرت به دلیل تحریرهای زیبایش، بار‌ها مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت.

 امید به گشایش در عرصه موسیقی کشور

در بخش دیگری از این کنسرت، محمد اصفهانی از علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد که در سالن حضور داشت، به عنوان مدیری موفق در عرصه فرهنگ یاد کرد که پس از سال‌ها کناره گیری از مسوولیت‌های دولتی، به صحنه اجرایی باز گشته است و با آمدنش همه امیدوارند در عرصه موسیقی کشور گشایشی صورت بگیرد. 

 «اگر باشی»، «گل گلدون» و «آسیمه سر» سه قطعه دیگری بودند که در این کنسرت اجرا شد. در ادامه، محمد اصفهانی ترانه شادی از آلبوم «حسرت» را خواند که در باره تنظیم مجدد آن توضیح داد: «در شب‌هایی که شهرهای کشور به دلیل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات و راهیابی تیم ملی به جام جهانی، یک پارچه غرق در شادی و پایکوبی بودند، من و دوستانم تنظیمی مجدد از این کار را انجام دادیم که امشب برای نخستین بار می‌خوانم.» 

در حالی که یک ساعت و نیم از آغاز این کنسرت می‌گذشت، اصفهانی رو به معاون هنری وزیر ارشاد کرد و پرسید: «آقای مراد خانی اگر ما دو تا آهنگ دیگر هم بخوانیم و طول بکشد، از سالن که بیرون‌مان نمی‌کنند؟» بعد از این پرسش بود که محمد اصفهانی با خواندن قطعه «غوغای ستارگان» و سرود «ای ایران» به کنسرت خود پایان داد. 

57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    27 4
    واقعا صدای اقای اصفهانی شنیدن داره. یکی از بهترین خواننده هایی هست که توی کشور داریم. حنجرشو باید طلا بگیرن.
  • محمد A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    26 4
    افتخار ایران زمین ، محمد اصفهانی.
  • محمدکاظم IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    9 25
    اصفهانی هم سیاسی شد ...
  • بهمن IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    45 3
    دكتر محمد اصفهاني بسيار باشخصيت و يگانه است . دوستش داريم .
  • محمد الف A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    69 4
    تنها خواننده ای که به لطف خدا حنجره الهی داره و در اوج میخونه و دنبال جمع کردن هوادار بیشتر به هر قیمتی نیست بلکه دنبال ارزش های انسانی هست و خوشبختانه از تمامی خواننده ها به اذعان اساتید فن به لحاظ تکنیک و تحریرهای فوق العاده شون برتری با اختلاف بسیار زیادی داره ... شخصیت ایشون هم که واقعا الگوی خیلیا میتونه باشه