در آستانه انتخابات مجلس دهم؛ اصولگرایان خرجشان را از تندروها جدا می کنند

نمایندگان مجلس معتقدند که مردم گروه های تندرو سیاسی را می شناسند و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نارضایتی خود از تندروی های سیاسی را اعلام کرده اند.

رضا الیاسی: تندروی همواره عضو جدایی ناپذیر سیاست بوده و این موضوع که از آن به عنوان یک معضل بزرگ یاد می شود مختص یک کشور خاص نیست و در سیاست بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول تاریخ 35 ساله انقلاب همواره شاهد تندوری هایی در فضای سیاسی کشور بوده ایم که آسیب های فراوانی را نیز به همراه داشته است.

در سیاست ایران اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دو جریانی هستند که سال‌ها بر طبل مخالفت با یکدیگر می کوبند و در هر دو اردوگاه نیز همچنان گروه های تندرو وجود دارند و به فعالیت خود در عرصه های مختلف سیاسی ادامه می دهند و البته میانه روهای دو گروه نیز تلاش های فراوانی را برای تعدیل فضای حاکم بر حناج سیاسی خود داشته اند.

در سال های اخیر تندروی در فضای سیاسی کشور بیش از گذشته نمایان شده و مردم نیز نارضایتی خود از فعالیت این گروه ها را اعلام کرده اند و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فردی را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند که شعار اعتدال را برای خود انتخاب کرده بود.

پناه بردن مردم به اعتدال

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز در همین رابطه گفته بود «مردم ظرف 16 سال گذشته 8 سال دچار تندروی اصلاح‌طلبان و اقدامات ساختار‌شکنانه و 8 سال دوم نیز دچار تندروی دولت احمدی‌نژاد بودند. هرچند که احمدی‌نژاد علاقه‌ای نداشت که خود را به اصولگرایی منصوب کند. مردم به دلیل این 16 سال به یک اعتدال پناه بردند.»

هرگاه که فضای سیاسی کشور به سمت یه اتفاق بزرگ همچون انتخابات نزدیک می شود تحرک تندروها بیش از گذشته پررنگ می شود و هم اکنون نیز با توجه به این که فضای سیاسی کشور رفته رفته به سمت انتخابات مجلس دهم می رود تندروهای هر دو جناح سیاسی ایران در تدارک حضور در این عرصه هستند.

البته فضای سیاسی کشور خاطرات خوشی از فعالیت گروه های تندرو ندارد و به طور مثال در انتخابات مجلس نهم بارها شاهد تخریب چهره های معتدل و میانه رو جناح های سیاسی بودیم که این موضوع نیز تا حدودی وحدت میان جناح ها را تحت تاثیر قرار داد.

نمونه بارز این تخریب شخصیت ها را می توان در اردوگاه اصولگرایان به وضوح مشاهده کرد. چرا که پس از تلاش های فراوان برای رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس نهم این اتفاق در نهایت رخ نداد و در روز انتخابات مجلس شاهد رقابت چندین لیست اصولگرایی بودیم.

تفاوت های انتخابات مجلس نهم و دهم

اما انتخابات مجلس دهم تفاوت های فراوانی با انتخابات مجلس نهم دارد و شاید دلیل اصلی آن نیز پیروزی جریان اعتدالی در انتخابات ریاست جمهوری و نزدیکی اصلاح طلبان به این جریان و افزایش امیدواری اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات محلس آینده باشد.

اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر نیز موفقیت های قابل توجهی را کسب کردند و این موضوع نیز به امیدواری آنها برای حضور در انتخابات مجلس دهم کمک کرده و تمام این موارد دست به دست هم داده تا اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم جدی تر از گذشته باشند. همین موضوع نیز نگرانی هایی را در میان اصولگرایان به وجود آورده است که در صورت بروز مشکلاتی همچون عدم رسیدن به وحدت که در انتخابات های گذشته در اردوگاه های اصولگرایان شاهد آن بوده ایم عرصه مجلس به اصلاح طلبان واگذار شود و اصولگرایان از فضای سیاسی حاکم بر کشور فاصله بگیرند.

جلسات اصولگرایی برای رسیدن به وحدت

بر همین اساس بسیاری از چهره های اصولگرا بررسی آسیب های سال های اخیر اصولگرایان را یک امر غیر قابل انکار می دانند و معتقدند که باید با برگزاری نشست های مناسب راه هایی رسیدن به وحدت را بررسی کرد.

جلساتی که حجت الاسلام حسینیان نماینده مردم تهران از آن خبر داده و گفته است آسیب شناسی اقدامات این جریان ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و پیش بینی آسیب هایی که ممکن است در انتخابات مجلس آینده گریبان اصولگرایان را بگیرد، محور اصلی این جلسات است.

در این میان این سوال در جامعه مطرح شده است که «آیا اصولگرایان می توانند با حضور گروه های تندرو به وحدت برسند یا خیر». حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در این زمینه به «خبر» می گوید در صورتی که گروه های تندرو نتوانند خود را با تعدیل کنند باید اصولگرایان باید از آنها عبور کنند.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم می گوید «شاید مهم ترین موضوع در این مقطع زمانی این باشد که گروه های تندروی اصولگرا که نمی خواهند تعدیل شوند و چارچوب های اصولگرایی را بپذیرند باید خود را از جریان اصولگرایی خارج کرده و با نام اصولگرایان در فعالیت های سیاسی شرکت نکنند.»

غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز در این رابطه می گوید «تندروی‌ها در برخی از افراد بسته به موقعیت بروز می‌کند از این رو شاهد این هستیم که برخی از چهره‌ها فقط در شرایط خاص مانند انتخابات روی به تندروی‌های سیاسی می‌آورند. باید تاکید کرد که مهم‌ترین تاثیر تندروی‌ها بر جامعه جلوگیری از تصمیم درست از سوی افکار عمومی است. افکار تندرو روی تفکر بخشی از افراد جامعه تاثیرگذار هستند و وقتی جامعه تحت‌تاثیر هیجانات باشد، ضرر این نوع رفتار برای جامعه بیشتر است.»

تندروها با نام اصولگرایی در انتخابات شرکت نکنند

سید احمدرضا دستغیب نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از جمله افرادی است که بر بازنگری رفتار اصولگرایان در سال های اخیر تاکید دارد و می گوید «شاید مهم ترین موضوع در این مقطع زمانی این باشد که گروه های تندروی اصولگرا که نمی خواهند تعدیل شوند و چارچوب های اصولگرایی را بپذیرند باید خود را از جریان اصولگرایی خارج کرده و با نام اصولگرایان در فعالیت های سیاسی شرکت نکنند.»

وی همچنین درباره ویژگی های گروه های تندرو معتقد است که انتخابات 24 خرداد 92 به خوبی نشان داد که مردم گروه های تندرو را می شناسند و از تندروی های سیاسی خسته شده اند. بر همین اساس نگرانی از جانب مردم وجود ندارد و آنها به خوبی تندروها را می شناسند.

این موضوع که مردم گروه های تندرو را به خوبی می شناسند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز آن را ثابت کرده اند مورد تاکید بسیاری از نمایندگان است و موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودحه نیز با تایید این جمله می گوید انتخابات در ایران آزاد است و تمام گروه ها می توانند در آن شرکت کنند و مردم پس از بررسی ها رای می دهند و نمی توان مانع حضور تندروها در انتخابات شد.

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این رابطه معتقد است برخی از افراد با تندروی می‌خواهند خود را نزدیک به پایگاه‌های اصلی و افراد صاحب عقیده و بزرگان کشور نشان دهند و این مسئله ضرر بیشتری را به کشور می‌زند چرا که در دراز مدت افکار عمومی از تندروی‌ها و کندروی‌ها خسته شده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و این مسئله موجب ضعیف شدن پایه‌های نظام خواهد شد.این افراد را باید پزشک درمان کند و با مباحثه و مناظره مشکل‌شان حل نمی‌شود.

نگرانی اصولگرایان از شکست در انتخابات

یکی دیگر از نمایندگانی که بر عبور گروه های سیاسی از گروه های تندرو تاکید دارد سید رمضان شجاعی کیاسری عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت است. وی می گوید با توجه به شرایطی که در انتخابات 24 خرداد رقم خورد و همچنین شرایطی حاکم بر فضای سیاسی کشور بنده فکر می کنم که انتخابات مجلس دهم که فرا برسد جریان اصیل اصولگرا با تندروها زاویه می گیرند و در انتخابات آینده شاهد عبور اصولگرایان از گروه های تندرو هستیم و اصولگرایان حتما باید به توافق جدی دست پیدا کنند و اگر اتفاق نظر در میان اصولگرایان رخ ندهد اصولگرایان بازنده انتخابات مجلس دهم هستند.

کیاسری همچنین در تشریح ویژگی های گروه های تندرو به بیانات مقام معظم رهبری درباره این که دولت در ابتدای راه است و نقدها باید منصفانه باشد و این موضوع را باید تمام مسئولان در نظر داشته باشند اشاره کرده و می گوید زمانی که نقدها از انصاف خارج شود تندروی می شود. هم اکنون در نگاه تندروها نسبت به مسائل داخلی، خارجی، افراد، شخصیت ها و جریان های سیاسی تندروی وجود دارد و مردم به خوبی در این شرایط با این افراد آشنا هستند و نکته مهم این است که این تندبودن باعث می شود زمینه های تعامل و همکاری دچار خدشه شود.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    بستگي داره باد از کدوم طرف بياد اصولگراها همون طرف ميرن نمونمه بارزش 8 سال قبل يادتون رفت چه بتي از احمدي نزاد ساختند؟ چندسال بعد که فهميدند اوضاع خرابه خيلي راحت تغيير موضع دادند عليه دولت شدند حالا به دنبال سهم خواهي از دولت و تثبيت جايگاه بشدت متزلزل در مجلس آينده هستند
  • ايراني A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    خودمانيم اصولگرايان تندرو خوب ترسيده اند فكر كنم تا چند ماه ديگر حسابي پوست اندازي كنند
  • عرشیا A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    جناح راست (یا همان اصولگراهای گوگوری مگوری خودمون !!!!) چه حسابشان را از افراطیها جدا کنند یا نه زمستان 94 به بدترین سال زندگی سیاسیشان تیدیل میشود .
  • دکتر عوض زاده EU ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    خواهشمند است برای بقا به مردم دروغ نگوید ،من نمی دانم مگر تا الان خواب بودید ، خیلی معذرت مخواهم تندروی ، تنگ نظری، بی برنامگی، خیلی از شما سلامتی جمعیت را بخطر انداخته، الان هم که انتخابات دهم می باشد اگر واقعا می خواهید نماینده شوید برنامه های خود را شفاف بیان نماید و لازم نیست به این شهر و ان شهر بروید و دم از اعتدال بزنید ، اینجانب بعنوان یک متخصص واقعا متاسف ام برای شما که چشم خود را برروی مشکلات بسته اید ، و روزانه صدها نفر بر اثر تصادف می میرد، صدها نفر بر اثر سرطان، ایدز، بیماریهای قلبی و غیره می میرند ، بهتر است بجای این حرف ها دوسال مانده به انتخابات مشکلات را حل نماید و بعد بیایید این حرف ها را بزنید.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    انتخابات مجلس دهم دقیقا چه زمانی برگزار میشه؟