معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه دوران اصلاحات و تحلیل گر مسائل سیاست خارجی تاکید می کند که تغییر نگاه بین المللی به نقش ایران در معادله های منطقه ای و فرامنطقه ای اصلی ترین دستاورد تعادل مدنظر دولت جدید در حوزه سیاست خارجی است.

دکتر سید محمد صدر، معاون پیشین وزارت خارجه و تحلیل گر مسائل سیاست خارجی می گویدکه ادامه سیاست خارجی دولت های نهم و دهم می توانست کشور را دچار مشکلات اقتصادی و سیاسی کلان هم در سطح داخلی و هم خارجی بکند. وی که سابقه مدیر کلی اروپا و امریکا در سالهای ابتدایی انقلاب را هم در پرونده خود دارد اعتقاد دارد که برخی تندروی ها در حوزه سیاست خارجی از عقلانیت و تدبیری که مد نظر امام (ره) بوده بسیار فاصله دارد.
متن اظهارات دکتر صدر با دیپلماسی ایرانی در ادامه می آید:
*ما در جریان دولت آقای احمدی نژاد تحریم بین المللی شدیم
*تحریم بین المللی به معنای این است که تمام اعضای جامعه بین الملل یک کشور را تحریم کرده اند. زمانی که یک کشور هدف تحریم بین المللی قرار می گیرد درست مانند این است که به یک بیماری مسری مبتلا شده و سایر کشورها از نزدیک شدن به آن اجتناب می کنند تا مبادا مبتلا شوند.
*در دوران احمدی نژاد انزوا از بعد سیاسی و فرهنگی شروع شد و سپس به ابعاد اقتصادی هم تسری پیدا کرده و کشور را گرفتار مشکلات اقتصادی بسیار جدی کرد
*انتخابات 92 نشان داد که هنوز در ایران دموکراسی وجود داشته و رای مردم،حرف نخست را می زند و برخلاف مشکلاتی که در انتخابات ریاست جمهوری 88 رخ داد ، این انتخابات بدون مشکل و حاشیه برگزار شده و مردم توانستند با به کرسی نشاندن رای خود، رئیس جمهور خویش را انتخاب کنند.
*ما در دولت های نهم و دهم شاهد رویکردی با عنوان پرطمطراق دیپلماسی تهاجمی بودیم. رویکردی که در بسیاری از حوزه های منطقه ای و فرامنطقه ای با شعارهای پر زرق و برق همراه بود. این در حالی است که در دولت جدید شاهد عمل گرایی های بیشتر و پرهیز از تنش زایی با واژگان هستیم.
*برخی منتقدان به استراتژی دولت جدیداعتقاد دارند که دستگاه دیپلماسی ما از آرمان های مدنظر امام ( ره) فاصله گرفته است. تا چه اندازه آن دیپلماسی به اندیشه امام خمینی (ره) نزدیک بود
*انچه که من از دیپلماسی مدنظر امام برداشت می کردم حاکمیت عقل ، شعور و تدبیر بر دستگاه سیاست خارجی بود. امام ( ره) هیچ زمان مدافع عملکردهایی که منافع ایران و منافع ملی را به خطر بیندازد، نبودند.
*بزرگترین ظلم به امام این است که بگوئیم دیدگاه های افراطیون امروزی و یا دیدگاه های حاکم بر دستگاه سیاست خارجی در دولت پیشین ، به نظر و اندیشه امام (ره) نزدیک بود
*حتی مخالفان سیاست های دستگاه دیپلماسی کشور هم چنین ادعایی ندارند که تیم جدید سیاست خارجی ما تسلط ی بر حوزه نداشته و شخص رئیس جمهور هم اشراف کامل بر آن ندارد. زمانی که شما به پیچ و خم های یک موضوع ورود کامل داشته باشید ذوق زده نخواهید شد.
*نخستین اشتباه آقای احمدی نژاد در دو دولت گذشته این بود که ادعا می کرد سیاست خارجی ما می تواند در مسیری که ایشان مشخص کرده اند حرکت کرده و پرونده هم با وجود تمام این اقدام ها و موضع گیری های ایشان که تحریم ها را ورق پاره خوانده بود
*برای باز کردن گره موجود در پرونده هسته ای طبیعتا باید با 1+5 و البته یک کشور امریکا که بر دیگر کشورها تاثیر بسزایی دارد، وارد مذاکره شویم. مذاکره با امریکا منحصرا خاص این چندماه حضور دولت جدید در راس قدرت نیست بلکه مذاکرات مخفی هم در دولت گذشته انجام شده بود
*ازسرگیری رابطه با امریکا یک مساله دوجانبه است.
*اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده و جمهوری اسلامی ایران هم از طرف مقابل حسن نیت ببیند، می توانیم به سمت مثبت شدن جو حاکم بر روابط ایران - امریکا حرکت کنیم. این همان استدلالی است که امام ( ره ) هم در خصوص امریکا با زبان دیگری به کار برده بودند : اگر امریکا ادم شود ، ما با این کشور هم رابطه برقرار می کنیم
*درباره نبود صدای واحد از جانب آمریکایی ها پس از توافق نامه ژنو،دو بحث مدنظر است : موضع گیری های سیاسی و بحث تبلیغات
*اگر امریکایی ها به تعهدات خود پایبند بوده و به مفاد آن عمل کنند ، طرف ایرانی هم به آن پاینبد خواهد بود.
*در بحث تبلیغات هم در هر دو سوی میدان کسانی هستند که موضع گیری های تند و تیز داشته و جواب هم را می دهند. باید میان بحث تبلیغات با بحث کار اصولی تفاوت هایی قایل شد
* در خصوص نقش عربستان در حوزه دیپلماسی منطقه ای می توان گفت یکی از اشتباهات عربستان این است که تحت تاثیر تبلیغات امریکایی - اسرائیلی که سابقه سه دهه ای هم دارد قرار گرفته اند. و همچنین آل سعود دچار اشتباه بزرگی شده است مبنی بر اینکه هنوز تغییر بوجود امده در ایران پس از انتخابات را درک نکرده است. تغییر دیگری که در حوزه سیاست خارجی عربستان رخ داده است این است که این کشور از قالب محافظه کاری سنتی 60 ساله خود خارج شده است و دست به اقدام های خامی می زند که از کشورهای رادیکال انتظار می رود و نه از یک دولت پخته و با سابقه چند دهه ای
*تا پیش از دولت آقای احمدی نژاد امریکایی ها نتوانسته بودند نقشه خود در پروژه ایران و شیعه هراسی را چندان در منطقه پیش ببرند. اما متاسفانه در هشت سال گذشته سیاست های دولت پیشین تا حدودی به موفقیت امریکایی ها و اسرائیلی ها در این حوزه منتهی شد.
*شاید بدون اغراق بتوان گفت که در حال حاضر پیچیده ترین پرونده سیاست خارجی در سطح بین المللی برای تمامی کشورها مساله سوریه است .
*دلیل پیچیدگی این پرونده هم این است که از نخستین روزهای شکل گیری بحران در سوریه ، طرف های دخیل در این داستان از نیروهای دولتی تا معارضه و از قدرت های منطقه ای تا فرامنطقه ای همگی دچار اشتباهات استراتژیک بسیاری شدند.
* از سوی دیگر برخی کشورها مانند ترکیه ، قطر و عربستان گمان می کردند دولت بشار اسد در بازده زمانی کوتاه سقوط خواهد کرد،همین قضاوت های نادرست بر موضع گیری های کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای هم تاثیر گذاشت
*قطعا ایران به عنوان یکی از حامیان جدی بشار اسد باید در تلاش ها برای رسیدن به راهکار سیاسی حضور داشته باشد.
*حرکت بان کی مون در پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 اشتباهی بود که تبعات آن هم به نتیجه نرسیدن مذاکرات در این دور بود. ایران باید در این روند سیاسی حل مساله حضور داشته باشد.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =