۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰

فارس نوشت:

ارتش عراق در حالی خود را برای پاک‌سازی شهر فلوجه از وجود تروریست‌های داعش و القاعده آماده می‌کند که این عملیات با استقبال گسترده عشایر، به ویژه در الانبار و فلوجه مواجه شده و فرزندان عشایر نیز در کنار ارتش عراق در این عملیات مشارکت دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، استان الانبار در غرب عراق از روز چهارشنبه دهم دی‌ماه گذشته شاهد سلسله عملیات‌هایی از سوی ارتش و نیروهای مسلح عراق با هدف مقابله با خطر تروریسم در این مناطق از جمله ۲ گروه تروریستی «القاعده» و «داعش» بود.

در آستانه این عملیات ارتش عراق نیروها و تجهیزات نظامی خود را در استان الانبار و اطراف فلوجه برای پاکسازی این شهر از عناصر تروریستی القاعده و داعش آماده کرده و از روزهای گذشته نیروهای ارتش عراق با استقرار شماری تانک و تجهیزات توپخانه‌ای در سه ورودی اصلی شهر فلوجه در استان غربی الانبار برای آغاز حمله نظامی گسترده علیه القاعده و داعش در این شهر حاضر شده‌اند.

با این حال «محمد العسکری» سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرده است که به منظور حفظ جان اهالی شهر فلوجه آغاز حمله به این شهر در چند روز آینده بعید است.

همزمان از فلوجه خبر رسیده است، گروهی از اهالی شهر با تشکیل کمیته‌ای به نام «شورای مردمی فلوجه»، اداره امور را در این شهر به دست گرفته و در نخستین اقدام سه‌شنبه گذشته فرماندار جدیدی برای فلوجه را برگزید.

بر اساس گزارش‌ها شورای مردمی فلوجه یک کمیته مردمی برای اداره شهر تشکیل داده و این کمیته در اولین تصمیم خود، «خالد العانی» یکی از افسران سابق ارتش عراق را به عنوان فرماندار جدید برگزید، این در حالی است که «عدنان حسین»، فرماندار سابق فلوجه حدود 50 روز پیش براثر شلیک افراد ناشناس در فلوجه به قتل رسید و طی این مدت شهر فاقد فرماندار بود.

بعد از استیلای افراد مسلح بر فلوجه و ایجاد حلقه امنیتی توسط نیروهای ارتش عراق اطراف این شهر طی 10 روز اخیر، شورای شهر فلوجه و دیگر ادارات دولتی در این شهر تعطیل شدند و شورای مردمی متشکل از عشایر و رجال مذهبی منطقه، ابتکار عمل را در داخل فلوجه در مبارزه با افراد مسلح تروریستی به دست گرفت.

پیشتر هم دولت عراق عملیات نظامی را در این فلوجه به تعویق انداخته بود تا به عشایر این شهرستان 550 هزار نفری فرصت پاکسازی منطقه‌شان از وجود تروریست‌های مسلح را بدهد. عشایر جمیله، البوعیسی، المحمداوه، البوعلوان، الحلابسه و فلحات از جمله عشایر منطقه هستند.

این گزارش حاکیست که عناصر وابسته به داعش و القاعده که طی 10 روز اخیر فلوجه را در قبضه خود گرفته بودند، اکنون از دید عمومی پنهان شده‌اند. این در حالی است که گزارش‌های امنیتی تاکید می‌کنند، داعش و القاعده تلاش داشتند استراتژی سوریه را در عراق پیاده کنند به نحوی که فلوجه تبدیل به ریف دمشق و موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق تبدیل به حلب سوریه کنند.

دولت عراق سه‌شنبه گذشته متعهد شد تا پاکسازی کامل استان الانبار از گروه‌های تروریستی به عملیات نظامی در این استان ادامه ‌دهد. در عراق همگان انگشت اتهام حوادث اخیر در استان الانبار را به سوی عربستان سعودی نشانه گرفته‌اند.

این در حالی است که دولت عراق و شخصیت‌های سیاسی آن بارها اعلام و تاکید کرده‌اند که این یک اتهام نیست، بلکه آنها مدارک قابل اثباتی در اختیار دارند که دست داشتن عربستان سعودی در عملیات‌های تروریستی جاری در عراق و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور از جمله القاعده و داعش را به اثبات می‌رساند.

در این میان کشورهای غربی به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس حمایت خود را از عملیات نظامی دولت عراق علیه تروریست‌ها اعلام کرده‌اند. برخی از تحلیلگران، مواضع آمریکا و حتی فرانسه در روزهای اخیر را به مواضع تند و محکم روسیه و همچنین فعال شدن توافقنامه نظامی بین بغداد و مسکو و ورود سلاح‌های روسی به عراق مرتبط می‌دانند.

یکی از مسئولان نظامی عراق در بحبوبه جنگ الانبار اظهار داشت: اگر واشنگتن در تامین سلاح و نیازهای تسلیحاتی ارتش عراق تعلل کند، بغداد به ناچار به روسیه روی خواهد آورد و سلاح روسی را جایگزین آمریکایی می‌کند. در همین راستا 40 فروند بالگرد جنگی ام - 35 و ام - 28 روسیه خریداری شد و آمریکا که از حضور روسیه در عراق نگران است، اینک اعلام کرده که یک صد فروند موشک هلفایر اضافی علاوه بر 75 موشکی که پیشتر تحویل عراق داده است، را تحویل بغداد می‌دهد و علاوه بر آن ارتش عراق را به پهبادهای اسکن ایگر مجهز می‌کند.

داعش و رویای تشکیل امارت اسلامی

تسلط گروه تروریستی داعش بر شهر فلوجه در عراق نشان از افزایش نفوذ این جریان در میان گروه‌های تروریستی دارد و نشان می‌دهد، دامنه نفوذ آن از مرزهای سوریه فراتر رفته است.

این گروه تروریستی نشان داده که به دنبال پیاده کردن الگویی شبیه الگوی امارت طالبان قبل از جنگ افغانستان در مرزهای عربی و ایجاد خلافت اسلامی بر اساس اصول وهابیت است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که داعش ادعای ایجاد منطقه‌ای یکپارچه برای خود از عراق تا سوریه دارد. این گروه نخستین بار در سال 2006 در عراق ظهور کرد، هدف اولش که همچنان هم هدف اصلی آن محسوب می‌شود، ایجاد خلافت اسلامی در مناطق اکثرا سنی نشین است.

با آغاز بحران سوریه داعش، سوریه را نیز به این منطقه تحت خود افزود و هم اکنون تلاش دارد دایره نفوذ خود را تا لبنان و اردن و مصر نیز گسترش دهد.

این گروه تروریستی نخستین بار توسط «ابو مصعب الزرقاوی»، یکی از اعضای اردنی گروه تروریستی القاعده در عراق و تحت عنوان مبارزه با نظامیان آمریکایی در این کشور تشکیل شد و به این بهانه خون بسیاری از شهروندان عراقی را که اغلب شیعی بودند، ریخت. زرقاوی در طول تسلطش بر القاعده عراق مناطقی از غرب و شمال این کشور را به کنترل خود در آورد و هم اکنون بزرگ‌ترین گروه تروریستی در عراق محسوب می‌شود که بیشترین خشونت و عملیات تروریستی را در این کشور علیه نیروهای امنیتی عراق به ویژه شیعیان مرتکب شده است.

حمایت عشایر فلوجه از عملیات‌های ارتش

شهر فلوجه در حالی در آستانه عملیات ارتش عراق قرار دارد که تعدادی از رسانه‌های مغرض منطقه‌ای تلاش دارند، اینگونه وانمود کنند که عشایر این شهر با این حمله مخالف و به داعش و القاعده پیوسته‌اند. درحالی که واقعیت‌ها و حقایق جاری در این منطقه نشان می‌دهد که عشایر این منطقه از این عملیات استقبال گسترده‌ای به عمل آورده و حتی فرزندان آنها ضمن ملحق شدن به نیروهای امنیتی و ارتش عراق، در کنار آنها در حال مبارزه با داعش و القاعده می‌باشند. این حمایت تنها به عشایر شهر فلوجه و استان الانبار محدود نمی‌شود، بلکه عشایر اهل سنت و تشییع سراسر عراق را در بر می‌گیرد و بسیاری از عشایر عراق ضمن اعلام حمایت خود از ارتش عراق، فرزندان خود را برای یاری رساندن به ارتش و نیروی مسلح عراق در مبارزه با تروریسم ملحق کرده‌اند.

در این ارتباط شیخ «صباح بدر العزاوی»، از سران عشایر عراق گفته است که همه فرزندان عشایر از جمله عشایر واسط از عملیات نظامی نیروهای مسلح ارتش و پلیس برای از بین بردن گروه‌های تکفیری در الانبار و فلوجه حمایت می‌کنند.

وی در عین حال از نقش شیوخ و بزرگان عشایر الانبار و فلوجه در حمایت از نیروهای امنیتی تمجید کرده و خواستار متوقف نشدن این عملیات تا زمان تحقق اهداف آن در از بین بردن آخرین تروریست در کشور شده است.

العزاوی تاکید کرده است: فرزندان عشایر به سوی مراکزی که در این استان برای جنگیدن در کنار نیروهای امنیتی برای مبارزه با تروریسم در کشور افتتاح شده است، شتافته‌اند.

شیخ «عدنان غضبان الملا جواد»، سخنگوی قبیله «بنی تمیم» در استان دیاله نیز خاطرنشان کرد: این قبیله از همه عشایر و بزرگان استان می‌خواهد یکپارچه از نیروهای امنیتی برای اجرای موفقیت‌آمیز عملیات در الانبار حمایت کنند.

وی این اقدام را وظیفه ملی برای همه به ویژه با توجه به حوادث امنیتی در کشور دانست.

خانواده‌های قربانیان انفجارهای تروریستی در بغداد، فعالان جامعه مدنی و عشایر عراقی نیز با برگزاری تجمعاتی در بغداد ضمن ابراز همبستگی با ارتش عراق بر حمایت خود از عملیات امنیتی ارتش در استان الانبار تأکید کردند.

شیوخ عشایر عراق نیز در بغداد تجمع و با ارتش این کشور ابراز همبستگی کردند و از همه عراقی‌ها خواستند برای مبارزه با تروریسم متحد شوند. آنها از عشایر الانبار به علت همراهی با نیروهای عراقی در جنگ با تروریسم قدردانی کردند و این تنها گوشه‌ای از این حمایت‌ها به شمار می‌آید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =