اعتماد نوشت:

اگرچه این روزها چندان خبری از محمود احمدی‌نژاد نیست اما کنکور کارشناسی ارشد امسال طی هفته گذشته بازهم رییس‌جمهور پیشین را خواسته یا ناخواسته خبرساز کرد. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال93 رشته «علوم سیاسی و روابط بین‌الملل» امسال با سوالاتی روبه‌رو شدند که به رییس دولت نهم و دهم و چگونگی آمدن و قدرت گرفتن او مربوط می‌شد. سوال از تاریخ معاصر ایران در کنکورهای رشته‌های علوم انسانی معمولا به دوران پهلوی دوم، انقلاب اسلامی یا نهایتا دوران سازندگی ختم می‌شد، اما سوال از تحولات تاریخ معاصر ایران در فاصله سال‌های 92-84 در کنکور امسال در کنار سوالاتی که به دوران ابوالحسن بنی‌صدر، دوره سلطنت پهلوی، رضا شاه و... مربوط می‌شد، به نحوی داوطلبان را برای پاسخ سرگردان کرده بود، چراکه به اعتقاد داوطلبان این سوالات مشابه سوالات گزینش بود و نمونه آن در سال‌های گذشته در کنکورهای سراسری چندان معمول نبوده است. دلیل پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات 84 با گزینه‌های پاسخی همچون، شعارهای مردمگرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان، حمایت نهادهای حکومتی و احزاب اصلاح‌طلب، سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان، شکاف بین اصلاح‌طلبان، حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب و مراجع تقلید یکی از سوالات کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی بود که هر چهار گزینه براساس تجزیه و تحلیل شخصی داوطلبان می‌توانست پاسخ صحیح باشد.

در سوال دیگری اقدامات احمدی‌نژاد برای توسعه روستاها در کنار اقدامات دولت مصدق، امینی، و شهید رجایی قرار گرفته بود که بازهم داوطلبان را برای پاسخ صحیح مردد می‌کرد. نامه‌های ارسالی از سوی احمدی‌نژاد به رهبران سیاسی موضوع سوال دیگر درس تحولات سیاسی اجتماعی از مشروطیت تاکنون بود که هر چهار گزینه پاسخ در نظر گرفته شده برای این سوال نیز می‌توانست به نحوی صحیح یا غلط باشد.

آزمون کارشناسی ارشد با یک هفته تاخیری که به سبب بارش برف و شرایط بحرانی در شمال کشور به تعویق افتاده بود، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت صبح و بعد‌از‌ظهر برگزار شد. داوطلبان در نخستین روز برگزاری این آزمون به حوزه‌های امتحانی مشخص شده رفتند تا سرنوشت سال‌های آینده خود را رقم بزنند، اما خبر نداشتند که قرار است با چند پرسش عجیب در آزمون سراسری کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل روبه‌رو شوند. سوال‌هایی که شبیه به گزینش بود تا مطرح کردن مسائل تخصصی و علمی. چون هزاران داوطلب دیگر برای شرکت در آزمون علوم سیاسی و روابط بین‌الملل راهی این دانشگاه شدم تا در آزمون شرکت کنم. آزمون بر اساس زمان اعلام شده راس 3 بعد‌از‌ظهر برگزار شد. با وجود نظم و امنیتی که قبل و در حین برگزاری آزمون در محیط این دانشگاه و جلسه برقرار بود اما داوطلبان با پرسشنامه‌یی دارای چند سوال خاص روبه‌رو شدند. با کمی دقت می‌شد متوجه واکنش داوطلبان به این پرسش‌ها شد. واکنشی که تنها منتهی به نگاهی به دور و بر و دیگر داوطلبان می‌شد، چرا که هیچ کار خاصی از داوطلبان در این زمینه بر نمی‌آمد و بعد از وقفه‌یی دوباره مشغول مشکی کردن گزینه‌های سفید می‌شدند. این تعجب حتی بعد از اتمام آزمون هم با آنها همراه بود و از یکدیگر در مورد بعضی سوال‌های خاص که جواب‌های خاصی را می‌طلبید سوال می‌کردند اما به هیچ جواب قطعی و درستی دست پیدا نمی‌کردند.


سوال‌های ابهام‌برانگیز!

سوال‌هایی که بسیار جلب‌توجه می‌کرد، نه مربوط به دوران قاجار یا پهلوی و نه مربوط به سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و بازرگان می‌شد، بلکه مربوط به همان فردی می‌شد که محل سکونتش زمانی در پاستور بود و اکنون چند صد متری با محل برگزاری آزمون فاصله دارد، «محمود احمدی‌نژاد»! در چندین سوال کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل حضور داشت و سوال‌ها مربوط به روی کار آمدن احمدی‌نژاد، سیاست‌های بین‌المللی و اقتصادی دولت وی می‌شد. و اما این سوال‌های ابهام‌برانگیز چه بود؟ «اعتماد» توانسته به چند سوال از سوال‌هایی که مربوط به احمدی‌نژاد می‌شد، دست پیدا کند. برخی از این سوالات چنین بودند:


احمدی‌نژاد گزینه‌یی در کنار امینی، مصدق و شهید رجایی

نخستین تلاش جدی برای اصلاح روستاها و بهبود وضعیت روستاییان توسط کدام دولت صورت گرفت؟

گزینه‌هایی که برای جواب به این سوال مطرح شده بود از این قرار بوده است:

دولت مصدق در سال 1331. دولت امینی در سال 1341. دولت احمدی‌نژاد در سال 1384. دولت شهید رجایی در سال 1359.

عوامل روی کار آمدن احمدی‌نژاد سوال شد.

علت اصلی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 1384 چه بود؟

گزینه‌های جواب:

شعارهای مردم‌گرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان. حمایت نهادهای حکومتی و حمایت بخش‌هایی از احزاب اصلاح‌طلب، سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان. شعارهای مردم‌گرایانه و شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان. حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب اسلامی و مراجع تقلید.

سوال دیگری که مطرح شده بود در رابطه با سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد بود؛

هدف اصلی دولت نهم از ارسال نامه به رهبران سیاسی دنیا...

گزینه‌های مورد نظر برای جواب عبارت بودند از؛

ایجاد اتحادیه سیاسی، نظامی علیه کشورهای سلطه‌گر جهانی. تشویق رهبران کشورهای جهان به قطع رابطه با اسراییل. تغییر ذهنیت افکار عمومی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. نشان دادن برتری نظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای منطقه خاورمیانه.

مطرح شدن این سوالات و چندین سوال دیگر در کنکور کارشناسی ارشد باعث شده بود تا بعد از کنکور بسیاری از داوطلبان از ارائه این سوالات متعجب باشند و با سردرگمی از دیگران در مورد جواب‌هایی که به این سوالات داده بودند پرس و جو کنند و بعد هم به این نتیجه برسند که هیچ داوطلبی پاسخی یکسان با پاسخ آنها نداده است چرا که بر اساس تحلیل، شناخت و گرایش سیاسی خود گزینه‌یی را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب کرده‌اند.

روی هر کدام از گزینه‌هایی که به عنوان پاسخ برای این سوالات جنجالی مطرح شده بود، می‌شود بسیار بحث و گفت‌وگو کرد. این مباحث از آنجا به نتیجه نمی‌رسید که در هشت سال گذشته فضای دانشگاه مطلوب بحث سیاسی نبود. در کلاس‌های رشته علوم سیاسی، درس‌هایی چون مبانی علم سیاست، روابط بین‌الملل و تاریخ تحولات و... در مورد سیاست‌های به کار گرفته شده از سوی محمود احمدی‌نژاد و دولت وی مباحثه‌یی انجام نمی‌گرفت و اساتید خود را موظف می‌دانستند که مسائل تخصصی را به دانشجویان آموزش بدهند تا سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    این قدر ی که این طراحان سوال در مورد علت کارهای احمدی نژاد فکر کردند ، فکر نکنم خود دکتر حین انجامشان این قدر فکر کرده باشه .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      خواستن فضای جلسه امتحان طنزگونه بشه تا دور همی یه کمی شاد باشن!!!اصلا خوبی کردن به این مردم نیومده!!!
    • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      14 0
      من خودم تو جلسه آزمون دكتري همين مشكل رو داشتم! نمي دونستم جواب صحيح رو علامت بزنم يا جواب مدنظر طراح سوال رو!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 7
      دیگه 8سال باید بیوفته گردن یک نفر,بازی سیاست............
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      77 52
      این بچه های علوم انسانی یه بار بیان کنکور فنی مهندسیو ببینن تا بفهمن کنکور ینی چی. من خودم با استنتاج خودم نخونده میتونستم کلی از این سوالا رو جواب بدم. حتی جواب مورد نظر طراح سوالم به خوبی قابل حدس بود :))
    • هدی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      80 7
      یه نکته ی مثبت داره ! شاید همه ی سوالا جوابش احمدی نژاد بوده!!!
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      1 14
      دادش جان دکتر اهل عمل بود نه فکر ، بقول معروف تا عاقل در کنار دجله بدنبال پل میگشت دکتر احمدی نژاد میزد و از آب میگذشت!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    143 6
    ما رشته علوم انسانی نبودیم. بلکه طراحی شهری بودیم. اما سوالات امسال به طرز بسیار عجیبی با سالهای قبل متفاوت بود و دقیقا مثل همین نمونه هایی که آورده شد شامل گزینه هایی بود که همگی می توانست کاملا صحیح باشه یا همگی کاملا غلط.
    • بی نام RO ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      57 3
      دقيقا رشته ي آي تي هم همينطور بود همه ي گزينه ها ميتونست صحيح باشه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      0 0
      دقيقا حرفت درسته رشته آى تى امسال سوألات عجيب با جوابهاى عجيب تر!
  • بی نام GE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    89 6
    این سوالات که جوابش تابلو مشخصه
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    97 6
    سوالات امسال به طرز بسیار عجیبی با سالهای قبل متفاوت بود و خیلی هم سخت من 1سال وقت گذاشتم و خوندم حتی یه مسافرت هم نرفتم اما کنکور امسال خیلی سخت بود چرا این همه ظلم باید به ما بشه شاید کسی توان مالی نداشته باشه که بره دانشگاه آزاد کمی هم به فکر جوونا باشید!!
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      85 5
      سخت باشه واسه همه سخته.اگه آسون باشه اونی که یه کم هم خونده میتونه جواب بده در نتیجه شما که خوندی بیشتر ضرر میکنی
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      72 7
      سلام داداش نگران نباش اگه سخت بوده واسه همه بوده عزیزم! من به تواناییت ایمان دارم..
    • بچه مشد A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      59 7
      اگه سخت بوده واسه همه سخت بوده، چون شرايط آزمون برابره، پس اجحافي به شما نميشه ؛ غصه نخور عزيز دل برادر.جاي نگراني نيست، اگه زحمت كشيده باشي حتما جواب ميگيري.
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      46 18
      اگر سخت بوده براي همه سخت بوده،حالا قبول نشدنت را نميخواد گردن بقيه بندازي،من خودم هم همين حرف ها را موقع تحصيل ميزدم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    548 7
    مملکتی که ادم از بیکاری ادامه تحصیل می دهند سوالاتش هم اینگونه می شود.
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      226 6
      دقیقا، من کارشناسی ارشد دارم از دانشگاه تهران، یک سال دنبال کار گشتم اما پیدا نکردم، حالا میخوام واسه دکترا کنکور بدم
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      126 4
      جالب است رشته ام بی ایmba از امسال حداقل سه سال سابقه کار مرتبط از ورودیهای جدید می خواهد،یکی نیست بگه اگر من کار داشتم که کنکور ارشد نمی دادم بنده خدا. به خدا همش از بیکاریه.
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      2 0
      خبرآنلاین لطفا این قضیه سه سال سابقه کار برای ورودیهای جدید mba را بررسی کنید. شده بلای جونمون،پارسال ظرفیت دانشگاههای فنی را حذف کردند که با پیگیریها و فشارها برگشت و امسال سابقه کار استرس ایجاد کرده. یعنی کنکوریهای امسال اگر قبول نشوند باید برای سال بعد سابقه کار جور کنند ؟چگونه؟ باید اینگونه برنامه ها از 3-4 سال بعد آغاز شود
  • بی نام RO ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    59 7
    لطفا راجع به لو رفتن سوالات ارشد امسال قبل از كنكور هم بنويسيد
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      35 0
      لو رفتن را مطمئن نیستم ولی خبرآنلاین در مورد بی نظمی حوزه ها و تاخیر در توزیع دفتر چه ها و تاخیر در جمع کردن دفترچه اول و شلوغی حوزه و همهمه سیاه لشگرها و گفتگو مراقبها با یکدیگر با صدای بلند و بعضا تقلب رساندن مراقبها سر جلسه به بعضیها و سرد بودن محیط بعضی حوزه هاو خراب بودن صندلیهاو مشابه بودن برخی سوالات روز پنجشنبه با سوالات روز قبل مثل زبانmba با زبان مدیریت که نامردی در حق خیلیها شد... وهزار مشکل دیگر، رئیس سنجش را به گفتگو و چالش دعوت کنید تا این مشکلات برطرف شود.
    • بی نام RO ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      3 0
      دقيقا حوزه ي ما كه دانشگاه آزاد كرج مجتمع ولايت بود بسيار سرد بود همينجوريش از استرس سردمون بود. به جرات ميتونم بگم هواي داخل سالن از هواي بيرون كه برف نشسته بود سردتر بود
  • مهشيد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    40 1
    سوألات نظر سنجى هم سياسى بود!!
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    35 3
    سوالات کنکور توسط چه کسانی طرح میشه؟این افراد رو کی انتخاب میکنه؟
  • جواد A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    29 2
    قبل از شروع آزمون هم برای همه رشته ها پرسش نامه ای از سوی وزارت علوم توزیع شد که بعضی از سوال هاش در مورد فضای دانشگاه و آزادی گروه های سیاسی در دانشگاه و ... از این دست بود.
  • رضا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    27 1
    سلام.میخواستم بدونم خب چرا خبر پیگیری نمیکنه؟ من رشتم مدیریت بود و کلا همه چی با سال قبل عوض شده بود حتی زمان هم کم شده بود.بدون اطلاع قبلی.تعداد سوالات بسیاری از دروس تغییر کرده بود.سبک کلی دروس عوض شده بود.همه غافلگیر شدند. این راه نشان دادن تفاوت با دولت قبله؟ خواهش میکنم به عنوان رسانه پیگیری کنید
  • بی نام RO ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    اون نظر سنجيش واقعا بي منطق بود . آدم نميدونست جواب بده خوبه يا جواب نده من كه جواب ندادم ترسيدم واسه خودم مشكل درست بشه .
  • دکتر IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 16
    درود بر "محمود احمدی نژاد" درود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    به دانشجوها که میرسه بودجه نیست ولی ریاست دانشکده نفت اهواز برای خانواده ی اساتید جشن برگذار کرده! حتی تو سایتش هم عکساش رو گذاشتن
  • پویا US ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    20 1
    سوالات دکتری اقتصاد آزاد امسال هم تو بخش اقتصاد ایران بیشتر راجع به کارهای احمدی نژاد بود
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    23 2
    بسیار متاسفم برای طراح سوالات!!!
  • کوشا A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 0
    اولاً کنکور ما مکانیک‌ها تو دانشکده مدیریت از این نظر سنجی‌ها نشد! دوماً این نوع طراحی سوالات واقعاً اشتباهه! من هیچی نخونده بودم ولی تونستم 2 سوال آسون‌تر ریاضیات رو بزنم. دوستم کلی خونده بود ولی اون هم زورش به همون 2 تا سوال رسید چون واقعاً سخت بود ریاضیش...
  • محسن IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 19
    اتفاقا کارشناسی ارشد ینی همین ینی مسایل روز
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    روش و منابع طرح سوال ، بدتر از كنكور دكتراي زيست فناوري پزشكي امسال نمي شه كه در اخر مجبور بشوند در مورد 36 سوال به اين اشتباه اعتراف بكنن
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 0
    این هم 1000000 ناراضی دیگر. ناراضی از جنس پشت کنکوری.
  • نوری IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 8
    لطفا بدون آگاهی مطلب را نگویید تمام این سوالات در کتاب های علوم سیاسی موجود است من خودم این ها را خوانده ام حال اگرطرح این سوالات معمول نبوده بحث دیگری است
    • sadegh A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      1 1
      منم باهاتون موافقم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 0
    جای بسی تاسف است که قبل از نقد کامل ورسیدن به تئوری علمی، فرضیه و سلیقه خودمان را در کنکور علمی می آوریم، البته اگر غیر از این بود باید تعجب می کردیم، چرا که به آزمون و خطا در عرصه زندگی عادت کرده ایم در حالیکه آزمون وخطا بایستی در آزمایشگاه انجام پذیرد وخروجی آن اصل علمی باشد.
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 0
    ملت رفتن توی بحث کنکور بی خیال احمدی نژاد شدن!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 1
    امسال توي كنكور حتي ابميوه هم ندادن ؟!!!!!