رمزگشایی از یک تصمیم نظام و جبهه گیری منتقدان

«مقام معظم رهبری 10 ماه پیش از دولت جدید مجوز مذاکرات را داده‌ بودند» اینها نه حرفهای یک مقام مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای است و نه یک اظهار نظراز سوی سخنگوی وزارت امور خارجه است؛ این جملات را یکی از منتقدان تیم مذاکره ککننده هسته ای گفته است.

محمود عزیزی: این اظهارات بخشی از صحبت های اسماعیل کوثری نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

 منتقدان توافق هسته ای ژنو در ماههای اخیر سفر ها و سخنرانی های ادواری به دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مساجد کشور داشته اند. 

نبویان،کوثری، رسایی، کوچک زاده، زاکانی و... از جمله نمایندگانی هستند که به هر نشستی که ارتباطی به  پرونده هسته ای داشته باشد، نه نمی گویند.

حجت الاسلام محمود نبویان از روحانیون منتقد دولت دولت و نزدیک به جبهه پایداری اخیرا در اردوی آموزشی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به نقل از عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده، مدعی شده بود: «خطوط قرمز نظام را {درباره غنی سازی}از دست دادیم.»

پرده برداری از یک تصمیم نظام

اما صحبت های روز گذشته کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی در اولین کنفرانس حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که در سفارت سابق آمریکا برگزار شد، حاوی خبری بود که اگر چه ظاهرش مخالفت با دولت جدید بود، اما در باطن برداشتن پرده از یک سیاست نظام و پاسخ به منتقدان توافق هسته ای بود.

کوثری در این کنفرانس گفت:«مقام معظم رهبری 10 ماه پیش از دولت جدید مجوز مذاکرات را داده بودند و اینگونه نبوده که چون دولت آقای روحانی روی کار آمده است ایشان مجوز را گرفته‌اند. باید بگوییم که دولت آقای روحانی تنها بحث مذاکرات را علنی کردند.»

اظهارات  کوثری بدین معنی است که تاکتیک مذاکره و مفاهمه در دوره دولت محمود احمدی نژاد برنامه ریزی شده است و همانند توافق سعدآباد در دوره خاتمی و فک پلمپ در دوره احمدی نژاد، تصمیم به مذاکره هسته ای با رویکردی جدید هم سیاست نظام در دوره جدید بوده است.

موضوعی که این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به آن، گفت:«طی سال‌های 80 تا 82 ما توانستیم به نتایج خوبی در مورد مباحث آزمایشی دست پیدا کنیم و اورانیوم را در آزمایشگاه‌های خود غنی‌سازی کنیم.از آنجایی که ما در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عضویت داشتیم این پیشرفت خود را به آنها اعلام کردیم و گفتیم که ما می‌توانیم در داخل کشور غنی‌سازی انجام دهیم. پس از این اظهارات ما آنها در تلاش بودند که مانع از ادامه کار ما شوند که در نتیجه پس از 2 و نیم سال و به صورت داوطلبانه غنی‌سازی خود را تعلیق کردیم.»

کوثری  که در ماههای گذشته یکی دوبار دیگر هم خبر ساز شد. زمانی که از تشکیل تیم ناظر بر مذاکرات هسته ای خبر داده بود، گفت: این تصمیم در سطح کلان نظام گرفته شده است.خبری که خیلی زود  فضای رسانه ای کشور را پر کرد، اما هیچ کس از آن خبری نداشت. نه ظریف و عراقچی و تیم مذاکره کننده هسته ای و نه سخنگوی دولت.

 در همان دوران بود که عراقچی عضو تیم مذاکره کننده در گفت وگویی، گفت:«اطلاعی از تشکیل نهاد نظارتی بر عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ندارم.»

همچنین خبر تشکیل تیم ناظر بر مذاکرات در مجلس مطرح شد  که این خبر هم به سرانجامی نرسید و اعضای کمیسیون امنیت ملی آن را نظر شخصی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی خواندند.

 پازلی که تکمیل می شود

تصمیم برای بستن پرونده هسته ای ایران در همان دولت احمدی نژاد گرفته شد.اگر صحبت های روز گذشته کوثری را در کنار صحبت های علی اکبر صالحی در 13 فروردین 92، زمانی که او وزیر امور خارجه بود،قرار گیرد، می تواند پازل تصمیم نظام برای نهایی کرذدن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را کامل کرد.

صالحی در آن تاریخ در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران در سال 92 وارد فازی جدید خواهد شد»، گفته بود: ما روی سکوی پرتاب قرار گرفته ایم و در سال جدید از این سکو اوج خواهیم گرفت.

اظهاراتی که 27 شهریور ماه 92 هم  در زمانی که وی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد، اینگونه ابراز شد:«ان‌شالله در سال 92 گشایشی درباره بحث پرونده‌ هسته‌یی ایران صورت می‌گیرد.»

 اگر چه این اظهارات در آن تاریخ تنها در حد خوشبینی های دیپلماتیک در نظر گرفته شد، اما تصمیم دولت جدید برای  به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای و لغو تحریم ها آنها را در مسیری قرار داد که در نود و نهمین روز از دولت یازدهم، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در کشور شکلات، به کام دو طرف نشست و به خبر یک رسانه های بین الملی تبدیل شد.

 مذاکراتی که تکذیب نشد

بعد از روزهای توافق بود که برخی خبرگزاری های غربی از انجام مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا  در یک کشور ثالت سخن گفتند.

عمان کشوری بود که به دلیل روابط گرمش با ایران  همواره به عنوان کشور رابط مطرح بوده است و بر همین اساس روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی در معرفی چهره هایی که نقشی کلیدی در مذاکرات ایران آمریکا داشته اند، از پادشان عمان به عنوان پل رابط دو کشور نام برد و نوشت:«سلطان قابوس بخاطر روابط نزدیکی که با آمریکا و ایران ایجاد کرده موقعیتی منحصر به فرد دارد. او پس از آن، دیدارهای بین مقامات آمریکا و ایران را در پایتخت عمان ممکن ساخت.»گزارشی که از سوی وزارت خارجه تکذیب نشد و کسی درباره آن موضع گیری نکرد.

ماجرای موثر بودن عمان قبل تر هم نتیجه بخش بود و در مهرماه 90  منجر به آزادی سه جاسوسی شد که تحت عنوان کوهنورد آمریکایی وارد ایران شده بودند.

زمانی که  وثیقه پادشان عمان برای آزادی زندانی زن آمریکایی در سال ۲۰۱۰ و دو مرد در سال ۲۰۱۱  موثر واقع شد و آنها به همراه سفیر سوئیس شبانه فرودگاه مهر آباد را به مقصد مسقط ترک کردند، روزهای پایه ریزی نقش یک کشور عربی درروابط ایران و آمریکا بود.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    بعنوان یک مسلمان ایرانی از حقوق از دست رفته ام که بواسطه سکوت آقایان که تازه در مجلس زبان بازکرده ونطق می فرمایند وسالهای گذشته سکوت اختیار کرده بودند شرعا وعرفا نمی گذرم وبه خداوند عادل واگذار شان می کنم
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      1 2
      کجای حقوقت از دست رفته ؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    توروخدا تکلیف مردم را روشن کنید شده ایم عروسک کشور وزیور یکی از این ور میکشدمان یکی از ان ور
  • من A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 1
    داداش من گشنمه حق هسته ای بماند بعد تورو خدا تمامش کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    حالا با این اوصاف ما با این آدم های همیشه منتقد چه کار کنیم؟ آیا کسی هست کرسی کاسبی این ها را تعطیل کند.؟ انصاف شان کجا رفته است؟ در حالی که می دانند چه بوده چه شده چرا این طور جنجال به پا می کنند می خواهند چه کار کنند؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    دوران شما رو هم دیدم اسماعیل خان کوثری.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    خبر آنلاین اعصابم خورد شد با این صفحه ای که نمیذاره کامنت هارو بخونم حلش کن جانم
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    چند سوال از دوستان ایشان در مجلس می کنیم: اگر مذاکرات مخفیانه توسط آقای جلیلی صورت گرفته است که حتی خبر ملاقات ها را هم به مردم نمی دادند چطور حالا به دنبال انتشار متن مبسوط مذاکرات هستند؟ در مذاکرات مخفی دولت قبل جه امتیازاتی به غربی ها داده شده است؟ لطفا به صورت کامل نمایندگان پایداری برای مردم شرح دهند؟ در مقابل امتیازات داده شده در مذاکرات سری چه چیزهایی را از دست د اده ایم و آیا مذاکره کنندگان سری سازشگر نبوده اند؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    در اينكه برخي نمايندگان كارشكني مي كنند شكي نيست ، زيرا هر كودكي در ايران مي داند و مي فهمد كه اينگونه پرونده ها با نظارت مستقيم رهبري پيش مي رود ، در آن زمان هم رهبري اعلام كردند همان دولتي كه تعليق كرده بايد تعليق را بشكند (شايد برخي يادشان رفته باشد ، اما ما يادمان هست كه رفع تعليق را دولت خاتمي انجام داد نه احمدي نژاد). اما تنها چيزي كه ما را آزار مي دهد اين تكذيبهاي بي مورد است ، وقتي يك موضوعي روشن است ، طرف خارجي هم درباره آن صحبت مي كند ، دليل تكذيب چيست ؟ سفر سلطان قانوس اولين گامي بود كه با سفر معاون امريكايي رئيس سازمان ملل به تهران ادامه يافت و منجر به شروع مذاكره با امريكا در 5+1 شد . اصولا"‌ انتخاب ظريف به عنوان وزير امور خارجه تنها يك هدف دارد و آن هم حل پرونده امريكا .
  • دختر شهید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    3 0
    به عنوان یک ایرانی از تیم مزاکره کننده هسته ای نمی گذرم به دست مایه های شهدای هسته ای پلمپ زدن سر هیچ... این چه توافق ضعیفی که دشمن رو انقدر هار کرده؟!! آبرومونو بردن خدا ازشون نگذره... امیدوارم این نظر تایید بشه!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    دروغ می گویند. تا دیروز می گفتند ما پای میز مذاکره ایم غرب مذاکره نمی کند. الان می گویند تصمیم مذاکره گرفته شده است. خود این ها دستشان را روی گلوی نظام گذاشتند تا مذاکره نکنیم.
  • عرق ملی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 1
    شما یا خودتون نفهمیدن قضیه چی بود، یا خودتون رو به نفهمی می زنید! هیچ کس به اصل مذاکرات انتقادی نداره، همانطور که پیش از این دولت هم تیم قبلی با 5+1 مذاکره می کرد، مهم محتوای مذاکراته، انتقادهای موجود معطوف به اینه که تیم فعلی در مذاکرات آنچنان که باید و شاید بر حقوق ملت پافشاری نکردند و با وادادگی و مرعوب شدن در برابر قدرت پوشالی آمریکا دستاوردهای ملت رو در برابر هیچ به باد دادن و کلی هم ذوق زده شدن که چه فتح الفتوحی کردن! حالا بماند که انقدر فتح الفتوحشان رسواست که حتی جرأت انتشار اسنادش رو هم ندارن!!!!!!!!!!!!!!!!!! بنابراین اگه فرق بین این دو نکته کلیدی رو متوجه نمی شید واقعا براتون متأسفم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهدي IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    هيچ حقي از ما ضايع نشده دوست عزيز. سياست، عرصه ي برد و باخت نيست، بلكه عرصه ي مذاكره و تعامل است. شما امتياز مي دهيد و امتياز مي گيريد. اين رمز تداوم زندگي ست و صحبتهاي آقاي كوثري حاكي از اين است كه مذاكرات هسته اي به مسير خردمندانه اي وارد شده و اين نه تنها به ضرر ملت ايران نيست كه به سود ما و منافع ملي ماست.
  • بانوی ایرانی... IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    2 0
    بله دیگه کلا مردم همیشه غریبه ن.و یه عده خواص که بین خودشونم کلی درگیری دارن فقط تصمیم گیرن و لاغیر...
  • رضایی A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    مخالفین مذاکره ظاهرا جوان بیکار ودختر مجرد سن ازدواج گذشته ی بیکار ندارند والا باملت ونظام همهنگ می شدندو بر طبل تفرقه وکارشکنی نمی کوبیدند