بروجردی:مردم باید از همه چیز باخبر باشند/نوبخت: ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم

سخنگوی دولت گفت:ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم و چیزی را از دست ندادیم. همین که توانستیم دیوار تحریم را کوتاه تر کنیم، تحریم پتروشیمی را بشکنیم و معیشت مردم را بهبود بخشیم و... کاری ارزشمند است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت شب گذشته در برنامه تلویزیونی  «دیروز،امروز،فردا» بهبود وضعیت معیشت  را یکی از خواست های مردم  خواند و گفت: ما در مذاکرات ژنو برنده بودیم و چیزی را از دست ندادیم. دوستان باید بدانند که برای همه این ها باید مذاکرات سختی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دشمن این است که چهره ای غیر منطقی و خشن از اسلام و ایران نشان داد، افزود: باید با منطق از حقوق ایران در مذاکرات دفاع شود. موفقیتی که در مذاکرات ژنو به دست آمد یک موفقیت ملی است و درک درست و حمایت مردم از خادمان خود باعث می شود انگیزه ما بیشتر شود و با قاطعیت بیشتری مذاکرات هسته ای را پیش ببریم و از حقوق ملت ایران دفاع کنیم.

مردم برای بحث هسته‌ای هزینه داده‌اند 

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امینیت ملی مجلس نیز در این برنامه تلویزیونی، اظهار داشت: بنده معتقدم با توجه به ملی بودن موضوع هسته‌ای و عزم ملی که برای آن وجود دارد، هم مجلسی ها، هم دانشگاهیان و نخبگان و هم مردم عادی حق دارند بسیاری از مسائل را بدانند.

وی ادامه داد:ممکن است برخی از ظرایف در مقطعی قابل گفتن نباشد اما کلیت موضوع باید برای مجلس و افکار عمومی باز شود.

بروجردی تاکید کرد:فکر می کنم در مقاطع قبلی این بحث بیشتر در جامعه وجود داشت. وقتی بحث و تبادل نظر در این مورد کمرنگ شود، گاهی قضاوت هایی می شود که شاید بر واقعیت هم مبتنی نباشد. مردم به دلیل بحث هسته‌ای هزینه داده اند و تحریم را تحمیل کرده اند و شهدای زیادی تقدیم کرده اند، به همین دلیل حق دارند که از همه چیز باخبر باشند.ی همچنین گفت: ما پیروز مصاف ده ساله با طرف مقابل هستیم. اگر نرمشی هم در این مسیر انجام می دهیم، این کار توسط یک قهرمان انجام می شود. باید مراقب باشیم که طرف مقابل ما را محدود نکند. ما با همت دانشمندان و اراده ملی غنی سازی 20 درصد را محقق کردیم. هیچ کشور دیگری مثل ایران مخالف بمب هسته ای نیست و آمریکایی ها در این مورد واقعاً دروغ می گویند. آن ها چند روز پیش آزمایشات جدیدی برای نسل جدید جنگ افزارهای هسته ای خود انجام داد. آمریکا چندین هزار بمب هسته ای دارد اما بازهم ما را متهم می کند. ما باید با رعایت خط قرمزها، در جهت تکمیل دستاوردهای خود قدم برداریم.

سخنگوی دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از این برنامه گفت: رابطه وسیعی بین حماسه سیاسی و اقتصادی وجود دارد. حماسه سیاسی بستر ساز حماسه اقتصادی است. با عنایت بر اینکه نوعی از دموکراسی در کشورهای بزرگ صنعتی وجود دارد، دولت ها منویات مردم خودشان را پیگیری می کنند و به این فکر می کنند که چه کاری انجام دهند تا در بین مردم خود محبوب شوند. در این شرایط ما باید مواضع مردم این کشورها را تغییر دهیم تا مواضع دولت ها نیز تغییر پیدا کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه ما به درستی توانست از فرصت هایی که در عرصه های جهانی به دست آورد استفاده کند. بعد از مذاکرات و حضور رئیس جمهور در سازمان ملل بود که بسیاری از نظر سنجی‌ها نشان داد مردم خواستار گزینه نظامی علیه ایران نیستند. ما هرچقدر بتوانیم مواضع خود را از مواضع تکفیری های منطقه جدا کنیم و دیدگاه خود را در مورد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تبیین کنیم، موفق تر خواهیم بود.

وی افزود:بعد از اجلاس داووس سرمایه گذاران جهانی به سمت ایران سرازیر شدند و این نشان دهنده موفقیت های ماست.وبخت همچنین گفت: ما نباید دلخوش به غرب باشیم. همه برنامه های ما در قالب بودجه 93 روی میز مجلس گذاشته شده، میزان وابستگی ما در این بودجه به نفت و منابع خارجی نسبت به گذشته 3 درصد کاهش پیدا کرده است. ما یک میلیون بشکه نفت بیشتر در اقتصاد سال آینده پیش بینی نکرده ایم. خدمتگزاران مردم در دولت تدبیر و امید برنامه ای را در اختیار دارند که اگر حتی نتوانیم یک قطره نفت صادر کنیم، کشور روی پای خود مستحکم بایستد. ضمن اینکه به بهترین شرایط امیدواریم، خودمان را برای بدترین شرایط نیز آماده کرده ایم.

سعی می‌کنیم در «سبد کالا» بهبود روش داشته باشیم

وی اظهار داشت: ضمن اینکه فکر می کنیم باید در عرصه های جهانی منافع ملی را تامین کنیم اما نگاه دولت از سفره مردم و محرومین نیز دور نیست و همانطور که به مسائل بلند مدت چشم داریم اما از مسائل کوتاه مدت نیز غافل نیستیم. سبد کالا تا جایی که حس کنیم مردم نیازدارند ادامه خواهیم داد و سعی می کنیم بهبود روش داشته باشیم و اگر ضعفی هم بود از مردم عذرخواهی خواهیم کرد.

بروجردی نیز در ادامه برنامه گفت: در ادوار سابق مذاکرات هم قبل از عزیمت تیم هسته‌ای، همکاران ما در مجلس برای دفاع از حق ملی، بیانیه ای تهیه می شد و تیم مذاکره کننده از این بیانیه و حمایت نمایندگان استفاده می کرد. حمایت مردم از مذاکره کنندگان سرمایه ای است که تیم مذاکره کننده باید به بهترین شکل از آن استفاده کند. نباید نگران طولانی شدن مذاکرات باشیم، نکته مهم حفاظت از حقوق ملی ایران است. آمریکا در 5+1 نقش کدخدایی دارد و در واقع این کشور طرف حساب ماست. اصل باید بر این باشد که بتوانیم به بهترین شکل از سیاست های تعیین شده از سوی شورای امنیت ملی به خوبی و با دقت دفاع شود.

نوبخت هم در پایان برنامه گفت: ما منتظر نظر شورای نگهبان در مورد تبصره هدفمندی یارانه ها هستیم و همچنین منتظر هستیم ببینیم مجلس چه سیاست گذاری را برای اجرای فاز دوم این قانون در نظر دارد. در نهایت ما مصمم هستیم بهتر از روش جاری مرحله دوم را اجرا کنیم.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 2
    اقای دکتر بروجردی خوب میدانند که نتیجه مذاکرات دوره های قبل در سایه همان بیانیه های مجلس محترم و مدیریت مذاکراه کننده ها چقدر در جهت منافع همین ملتی که دکتر حرف شان را می زنند بود!
  • علی A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 2
    این که اقای بروجردی میگویند قبلا مردم بیشتر در جریان بودند؟؟!! سوال این است که قبلا چه اتفاقی می افتاد که مردم در جریان بودند؟! ایا مردم به جز چند کلمه ایی که آقای جلیلی بعضی وقت ها بخصوص وقت هایی که مذاکرات اصلا موفقیتی نداشت، آیا مردم از چیز دیگری مطلع بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • داوود A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    94 8
    من با نظر آقای بروجردی موافقم که مردم باید از همه چیز اطلاع داشته باشند اما خود همین مردم هم باید"همه چیز "را تعریف کنند نه خواص و مسئولین بالایی کشور....
  • منتقد A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 0
    منم با نظر آقای بروجردی موافقم تا مردم از حقایق آگاهی پیدا کنند و این برای دولت آقای روحانی خیلی خوب است چون دیپلماتیک بودن ایشون و آقای ظریف بیشتر نمایان میشه
  • ناشناس A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 2
    چون در مذاکرات برنده بودیم باید مرگ بر امریکا بگوئیم تا جریان بر عکس شود و روسیه و کشورهای عربی بهره ببرند.....غیر از اینست؟؟؟
  • مجید IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 0
    آقای نوبخت، اگر ما در مذاکره ژنو برنده بودیم انتشار دهید ما هم خوشحال شویم، پنهان کاریتون چیه؟
  • مجید IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 2
    خود آقای بروجردی همه مذاکرات گذشته خودشو منتشر می کنه؟ آقای بروجردی نباید سیاسی کاری کنند و اینطوری حرف بزنند. تلاش گذشته ایشون هم قابل تقدیره اما مطمئنا رهبری و رئیس جمهور از طرف مردم در جریانند تا وقتی که صلاح باشه و مردم هم از جزییات مطلع بشن.
  • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 0
    مردم باید از همه چیز اطلاع داشته باشند - از جمله از افراد و نمایندگانی که با فرزندانشان درگیر اختلاس 3هزار میایارد تومانی بودند
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 0
    نه برادر سیاست اگر همه دانستن دیگر سیاست نیست ما به بدتر ها هم اعتماد داشتیم اینکه خودی است(روحانی)
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 1
    قبوله!! مردم باید از همه چیز خبر داشته باشن!! از انرژی هسته ای گرفته تا بخور بخور های افراد وِیژه خوار و آقازاده ها و پاداش های چند صد میلیونی و غارت بیت المال و ....
  • نیما IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 2
    آقای بروجردی نظرتون چیه در مورد عاملین فراری دادن دوستانتون با سه هزار میلیارد تومان پول هم بدانیم؟راجع به عاملین اصلی حمله به دانشگاه تهران بدانیم؟راجع به عاملین اصلی اعمال این همه تحریم بدانیم؟راجع به دلیل 8 سال سکوت شما چطور؟؟؟
  • بی نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    0 0
    جناب بروجردی مشکلش اینه که توی بازی راهش ندادن. اگه دولت ایشان را هم در گروه مذاکره کننده راه می داد الان ساکت بود و مجیزگوی ظریف
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آقای بروجردی از کی نظر ما مهم شد. در دولت قبلی مهم نبود. نظر ما نظر دکتر ظریفه و بس.
  • abu RO ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آره کاملاً حق باشماست جناب آقای بروجردی، درست مث دوره ای که برادر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود!
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آقای بروجردی بره جریان 3000 میلیاردی و دوران حکومت طالبان و کشته شدن دیپلمات ایرانی را ماست مالی کند
  • عباس IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    مردم هرچه قدر ندونن بهتره چون وقتي از يك خلافي مطلع ميشن و انتظار برخورد در مردم بوجود مياد كه در صورت عدم برخورد تا قيامت مي سوزن پس از اطلاع مردم بيخيال بشيد ...
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    عذر می‌خوام مردم از بقیه چیزا هم باخبر باشن یا کلا خفه شن و فقط وقتی شما گفتی حقوق مسلمشون رو کف خیابون عربده بکشن؟