۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

نخست وزیر ترکیه پنجشنبه شب اعلام کرد در صورت انتخاب ژنرال عبد الفتاح السیسی به ریاست جمهوری مصر، کشورش هرگز او را به رسمیت نخواهد شناخت. رجب طیب اردوغان تصریح کرد ترکیه هرگز عبد الفتاح السیسی و یا هر شخص دیگری را که به مقام ریاست جمهوری مصر انتخاب شود، به رسمیت نمی شناسد .
اردوغان گفت :« نظامی که با کودتا به قدرت رسیده است، هرگز مورد قبول ما نیست و ما نمی توانیم آن را به رسمیت بشناسیم ».
وی افزود انتخابات آینده ریاست جمهوری در مصر جای سئوال دارد زیرا به عقیده ما تاکنون کودتای نظامی زیادی در دنیا رخ داده است که عاملان آن پس از آن با آرای بسیار بالا در انتخابات پیروز شده اند ولی باید اذعان کرد انتخابات در این کشورها در فضای رعب و وحشت برگزار می شود و بدون شک اوضاع در مصر نیز چنین خواهد بود.
نخست وزیر ترکیه در ادامه اعلام کرد محمود مرسی با کسب 52 درصد آرادی مردم در انتخابات پیروز شده بود و این حق مردم مصر است که با شیوه های دموکراتیک او را برکنار کنند نا ارتش و با کودتای نظامی. وی گفت: « موضع من در قبال هر کودتای نظامی علیه دموکراسی همین است و به اعتقاد من هر رهبر دموکرات و آزادیخواه در جهان باید چنین موضعی در برابر کودتای نظامی علیه روسای جمهور قانونی اتخاذ کنند ».
به گزارش خبرگزاری نهرین از آنکارا، رجب طیب اردوغان با اشاره به دوستی میان دو ملت ترکیه و مصر، تاکید کرد ملت مصر لایق چنین کودتای نظامی ارتش علیه رئیس جمهور قانونی این کشور نبود.
در پی برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری مصر در اواسط ژوئیه سال گذشته به دست نیروهای مسلح این کشور ، روابط قاهره و آنکارا تیره شد.
از همان روزهای نخست برکناری مرسی از قدرت، ترکیه حوادث مصر را کودتای نظامی علیه دولت قانونی و مشروع این کشور عنوان و بارها از مسئولان جدید مصر به شدت انتقاد کرد.
گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه در دیدار با عبد الفتاح السیسی اعلام کرد مسکو از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهور آینده این کشور حمایت می کند و این موضع پوتین مخالفت دولت آمریکا را به دنبال داشته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    74 22
    قابل توجه اونایی که سنگ روسیه رو به سینه می زنن. عزیزان من کشورهای ابر قدرت دنبال منافع خودشون هستند. برای پوتین متاسفم. آفرین به اردوغان
    • علی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      7 9
      با اینکه اوباما میتونست خیلی راحت از حکومت سیسی حمایت کنه و مخالف محمد مرسی اخوان المسلمین باشه ولی اینکارو نکرد .. در این مورد باید به اوباما افرین گفت .
    • حامد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      1 1
      آقای اردوغان اون زمانی که اخوان نفس احزاب میانه رو و لیبرال رو گرفته بود، کجا تشریف داشتن!؟ درسته که آقای مرسی با یک انتخابات دموکراتیک به روی کار اومد ولی اخوان قانون اساسی رو بدون توجه به نظر سایر احزاب تصویب کرد و با اون کارهاش تعجبی نداشت که ارتش دست به کودتایی بزنه که حتی بخشی از مردم هم ازش حمایت کنن و خواستار برگشتن به دوران مبارک بشن. چون که مردمی که یک روز برای آزادی قیام کردن، متوجه شدن که با روی کار اومدن اخوان نه تنها آزادی هاشون زیاد نشده، بلکه کمتر هم شده. نکته دیگه هم اینه که نه اردوغان و نه پوتین دلشون به حال مردم مصر و دموکراسی نسوخته. ترکیه منافع خودش رو در خطر میبینه، در حالی که روسیه داره به مصر جنگ افزار میفروشه. اردوغان بهتره به وضع روزنامه نگارهای کشور خودش برسه.
  • منصور IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    متاسفانه روسیه کمونیست همیشه حامی دیکتاتورهاست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    18 11
    این سخنرانی بدون حضور فیزیکی اردوغان در نشست حزب عدالت در بورسا و از طریق هولوگرام از استانبول ایراد شد
    • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      0 0
      ببخشید منظورتون ویدیو کنفرانس بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟هولوگرام یه چیز دیگه هست عزیز دل برادر.
  • A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    1 9
    من وهابي نيستم ولي وهابيها را دوست دارم چرا كه انها هم مسلمان هستند محمد مرسي وهابي نبود ولي سلفي بود و دستور داد شيعيان را بكشند هر چند السيسي ادم درستي نيست ولي مرسي هم ادم خوبي نبود ... اردوغان هم بخاطر اينكه در كشورش كودتا نشود اين موضع را ميگيرد ايران بايد با وهابيهاي عربستان متحد بشود تا اسيبي به ايران نرسد
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 2
    کشورهای ابر قدرت دنبال منافع خودشون هستند. برای پوتین متاسفم. آفرین به اردوغان --------- اگه راست میگی بگو ترکیه دنبال چیه ؟ یکم تاریخ بخون
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    4 2
    باعث تاسف برای جهان است که ترکیه و اردوغان برای جهان شاخ و شونه میکشند. ایا اگه امریکا قدرت نخست جهان نبود اینا جرات میکردند برای مردم جهان شاخ و شونه بکشند؟ طرفدارای امریکا بیاند منفی بدند ولی حقیقت یه جمله بیشتر نیست تا وقتی امریکا قدرت نخست هست این جهان وارونه همینی هست که هست.
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    5 2
    کسانی که در کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه دخالت داشتند و دارند دیر یا زود باید محاکمه بشند نه اینکه تازه یه چیزی هم طلبکار بشند و برای دیگران تعین تکلیف کنند.
  • حمید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    10 7
    عزیزان دخالت در امور دیگران هیچ فایده ای ندارد باید فقط به کشور خودمان معطوف شویم این آقا رجب هم دلش برای دموکراسی نسوخته و نمیسوزد بلکه میخواهد اخوان امسلمین بر سرکار آید تا اجناس مملکتش را بفروشد همان بهتر که اخوان بر سر کار نباشد که دشمن ماست چرا در سوریه از تروریسم حمایت میکند
  • مهدی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    8 7
    کودتای مصر در سکوت کامل دنیا مصر عزیز رو به دوران مبارک برگردوند. الشعب یرید اسقاط النظام
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    7 12
    برای کمونیستها و دیکتاتورها متاسفم پوتین دیکتاتور و کمونیست به تمام معنا است انقلاب مصر مصادره شد. مصادره انقلاب یعنی همین
  • فرزاد A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    9 7
    آفرین به اردوغان، متاسفانه ملاک حمایت تو کشور ما شده نحوه برخورد رهبران با شیعیان، در حالی که این درست نیست، اگر فرض رو بر این بذاریم که کلاً مصر مسلمان نبود و شیعه و سنی اونجا وجود نداشت اونوقت باید از کی حمایت میکردیم؟ قطعاً در اون حالت باید از مرسی که منتخب مردم بود حمایت میکردیم و السیسی که از طریق کودتا مرسی رو برکنار کرد چهره منفوری می شد، پس نتیجه میگیریم اگر برخورد مرسی با شیعیان رو فاکتور بگیریم و انقد با تعصب مذهبی به قضیه نگاه نکنیم مرسی چهره برحق این میدانه، من شیعه هستم ولی باید قبول کرد تو هر کشوری پیروان مذهب و دین رسمی اون کشور قدرت رو به دست دارن، تو کشور خودمون هم همینجوریه پس ملاکمون واسه حمایت نباید برخوردهای مذهبی رهبران باشه، چه بسا که السیسی هم سنیه، باید حق رو ببینیم
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      0 2
      ملاک در سیاست خارجی ما باید منافع ملی ما باشه. ما کاری نداریم که مصر دموکراسی داره یا نه. اون مشکل خود مصریهاست نه ما. اگه حمایت از السیسی منافع ملی ما رو تامین کنه. از اون دفاع میکنیم. حمایت از مرسی در راستای منافع ما نبود هر چند که با روش دموکراتیک انتخاب شده بود. اکثریت ایران شیعه هستند و کسی که مثل مرسی دولت ایران را دولت رافضی خطاب میکنه مسلما به ضرر منافع ملی ما قدم برخواهد داشت. اولویت اول منافع ایران هست و اولویت دوم منافع مسلمانهای جهان و یا دموکراتیک بودن یه دولت خارجی. اگر دیکتاتوری در مصر منافع ما رو بیشتر تامین میکنه میریم طرفشون. این کاریه که همین الان هم داریم در سوریه انجام میدیم. فکر کردین اسد دموکراته؟؟خیر منافع ما در حمایت از اسده. خبرآنلاین لطفا سانسور نکن.
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 5
    بعضی کشورها سراسر تاریخشون حمایت از تروریسم هست اگه امریکا و ترکیه از تروریسم حمایت نکنند که دیگه تروریستی باقی نمیونه
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    3 1
    آقای اردوغان که خیلی نگران دموکراسی مصر هست و السیسی رو به رسمیت نمیشناسه فقط به خاطر اینکه با کودتا انتخاب شده. لطفا ایشان توضیح دهند چطور رژیم صهیونیستی را که به زور اسلحه زمینهاع اعراب رو غصب کرده و تاسیس شده به رسمیت میشناسن؟؟ کار رژیم صهیونیستی که بدتر از کار السیسی بوده. حداقل السیسی یه مصریه و زمین کسی رو نخورده فقط با زور اسلحه قدرت رو در دست گرفته.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    عزیز دل برادر منظورم همون هولوگرام بود دیگه ویدئو کنفرانس ارزش خبر دادن داره مگه