۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

درگیریها در حالی در استان الانبار عراق ادامه دارد که این کشور در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی قرار دارد و این مساله نگرانیهایی را در مورد چگونگی برگزاری انتخابات بوجود آورده است.
یوسف الحسینی خبرنگار شبکه اسکای نیوز عربی در خصوص درگیری ها در استان الانبار عراق و تاثیر آن بر انتخابات پارلمانی گزارش داد: با اینکه 40 روز از آغاز درگیریها در استان الانبار می گذرد، اما هنوز نتیجه درگیریها نامشخص است و هر یک از طرفین خود را پیروز میدان معرفی می کند. اوضاع در الرمادی پس از عملیات عشایر با پشتیبانی نیروهای ارتش کمی آرام شده است.
یک مقام عراقی علت آنکه عملیات ارتش در فلوجه آغاز نمی شود را فقدان اطلاعات کافی از شهر و عدم تشخیص افراد عادی از تروریستها خواند.
خبرنگار اسکای نیوز در ادامه افزود: دولت عراق در ابتدای آغاز عملیات ارتش اعلام کرد که با داعش وارد جنگ می شود و عملیات را به سرعت تمام می کند. از آن زمان آنچه شنیده می شود صدای گلوله است که از صدای گفتگو و راه حل سیاسی بلند تر بوده و اعتراض جریانهای سیاسی را در پی داشته است. هزینه ها، خسارتها و بیش از 300 هزار آواره ، باعث شد تا کمیته انتخابات یا دولت عراق برگزاری انتخابات آتی در استان الانبار را به تعویق بیندازد. در همین حال احزاب سنی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی در الانبار، همانند انتخابات شوراهای استانها، ابراز نگرانی کرده اند.

هرچند کمیته انتخابات اعلام کرده است که انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود اما در مورد استان الانبار ابراز تردید کرده است. مسوولان این کمیته می گویند تمهیداتی را برای انتخابات در الانبار اندیشیده اند و آنرا برگزار خواهند کرد. شاید نگرانی احزاب سنی این باشد که عملیات ارتش باعث شود که احزاب سنی انتخابات را تحریم کنند و در نتیجه تعداد نمایندگان اهل سنت در پارلمان بعدی کمتر شود. که این همان چیزی است که مخالفان مالکی او را به انجام آن متهم می کنند.
حازم الشمری استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد در این خصوص گفت: اگر ناامنی ها در استان الانبار با همین وضعیت ادامه یابد بی شک تاثیری جدی بر انتخابات پارلمانی خواهد گذاشت. گفته می شود قرار است انتخابات تا 6 ماه به تعویق بیافتد اما این، بر خلاف قانون اساسی است و باعث می شود خلائی در دستگاه قانونگذاری و به تبع آن در دستگاه اجرایی بوجود آید و اوضاع پیچیده تر شود. از سوی دیگر ممکن است استان الانبار استثنا شود و یا اینکه گزینه های دیگری از سوی کمیته انتخابات مطرح شود اما این تعداد آواره و نا امنی ها در بزرگترین استان عراق می تواند بر ترکیب پارلمان تاثیر جدی بگذارد. در این شرایط نمی توان گفت که نوری مالکی از این وضعیت بهره می برد یا خیر چرا که در عرصه نظامی و سیاسی متغیرهای زیادی وجود دارد که تا آخرین لحظه امکان تغییر آنها وجود دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 3
    ننگ بر داعش ننگ بر ترکیه و القاعده