روز پر حادثه در یمن/ از حمله به زندان صنعا تا ربودن معلم انگلیسی

سرعت تحولات امنیتی و حوادث خونین در یمن در حال افزایش است و این احتمال که وضعیت این کشور که موقعیت ویژه ای در خلیج عدن و باب المندب دارد به وخامت بگراید زیاد شده است.

رضا رضایی:

سرعت تحولات امنیتی و حوادث خونین در یمن در حال افزایش است و این احتمال که وضعیت این کشور که موقعیت ویژه ای در خلیج عدن و باب المندب دارد به وخامت بگراید زیاد شده است.

روز پنجشنبه این تحولات با وقوع چند انفجار در نزدیکی زندان مرکزی در شمال صنعا پایتخت یمن که به تازگی شاهد درگیری های خونین میان گروه حوثی های شیعه و قبیله حاشد است، شکل جدی به خود گرفت.

شبکه تلویزیونی العربیه تعداد این انفجارها را سه مورد اعلام کرد و گزارش داد درگیری های شدیدی پس از این سه انفجار در نزدیکی زندان مرکزی و ساختمان وزارت کشور یمن در صنعا رخ داده است.

زندان مرکزی صنعا در منطقه الداخلیه در شمال پایتخت یمن قرار دارد و این احتمال وجود دارد اما دست کم یکی از انفجارها متعلق به منطقه الحصبه که آن هم فاصله کمی با زندان مرکزی صنعا دارد رخ داده است.
هنوز مشخص نیست این انفجارها کار کدام یک از گروه ها است اما از آنجا که در روزهای گذشته تلاش مبارزان الحوثی برای تصرف بخش هایی از پایتخت یمن موفقیت آمیز بوده ممکن است این اقدام در راستای تلاش آنها برای به تصرف در آوردن و در کنترل گرفتن زندان مرکزی این شهر رخ داده باشد.
پیش از این وب سایت انگلیسی و فارسی شبکه تلویزیونی پرس تی وی از انفجاری مهیب در وزارت کشور یمن در صنعا و درگیری مسلحانه افراد مسلح در خیابان های این شهر خبر داده بود.

ربوده شدن یک معلم انگلیسی
روز پنجشنبه همچنین یک معلم انگلیسی در یمن ربوده شده و دو خارجی که هنوز هویت آنها فاش نشده نیز توسط گروه های مسلح کشته شده اند.
خبرگزاری فرانسه، به نقل از یک منبع امنیتی یمن اعلام کردکه افراد مسلح ناشناس این معلم انگلیسی را اواخر روزگذشته زمانی که درحال بازگشت از محل کار خود بود، ربودند. این معلم انگلیسی که هویتش هنوز اعلام نشده، برای سازمان آموزشی AMIDEAST فعالیت می کرده است.
این معلم انگلیسی در صنعا درحالی ربوده شد که در تاریخ چهارم فوریه یک مقام امور نفت یمن اعلام کرد افراد مسلح یک کارگر انگلیسی را در صنعا ربودند اما لندن تاکنون خبر ربوده شدن این کارگر را تایید نکرده است.
اواخر ماه ژانویه نیز افراد قبیله ای یک آلمانی را در صنعا ربودند و اعلام کردند که در ازای ازادی وابستگان زندانی شان این گروگان آلمانی را ازاد می کنند.
طی 15 سال اخیر صدها تن در یمن توسط گروه ها و افراد مسلح ربوده شده اند که این امر نشان دهنده ناامنی برای خارجی ها در این کشور است.

قبایل و القاعده
در میان درگیری هایی که در ماه های اخیر میان قبیله های حوثی و حاشد در گرفته است جنگجویان و تروریست های القاعده نیز رشد روزافزونی داشته اند. تحلیلگران امنیتی بر این باورند که علاوه بر قبیله نشینان که برای اهداف خاص خودشان اقدام به ربودن افراد می کنند، شبه نظامیان القاعده نیز در یمن در راستای اهداف خود افراد را می ربایند در این کار نقش دارند.

از این رو تشخیص اینکه افراد مختلف در یمن توسط چه گروهی کشته یا ربوده می شوند کار ساده ای نیست. القاعده در شبه جزیره عرب که در ژانویه 2009 آغاز به کار کرد، خطرناک ترین تهدید برای دولت یمن و این کشور محسوب می شود و این در حالی است که آمریکا و عربستان نیز بارها نسبت به گسترش فعالیت القاعده در یمن هشدار داده اند.

اعضای گروه تروریستی القاعده در یمن بارها به اهداف مختلف از جمله نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در یمن حمله کرده اند.
در پنجم دسامبر 2013 حدود 12 عضو القاعده به وزارت دفاع یمن حمله کردند که در این حمله 56 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر نیز زخمی شدند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    2 1
    ازخبرانلاین خواهش مندم اگه ممکنه تحلیل کوتاهی ازبافت جمغیتی ونیروهای درگیرمسایل یمن اریه دهدچون اینطورکه بویش میادبعدازسوریه نوبت یمن است