اوباما صحت اظهارات دو ماه پیش روحانی را تایید کرد

شبی که رئیس جمهور به مردم گفت «ساختمان تحریم‌ها لرزیده است» بعضی ها فکر می کردند روحانی دارد شعار می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در گزارش صد روزه اش گفته بود«در موضوع هسته‌ای به مردم اطمینان می‌دهم که به تعبیر شما اولین قفل باز شده و پایه‌های ساختمان تحریم‌ها لرزیده است و مردم در این قضیه شک نکنند؛ گرچه برخی در دنیا شعارهایی می‌دهند و البته چاره‌ای ندارند و باید صورتشان را سرخ نگه دارند.»
حالا دو ماه بعد از آن شب جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا که با وجود مخالفت‌های کاخ سفید خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند که رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حال فروپاشی است.
لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در یکی از جلسات سنا گفته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرده است که 117 هیأت در تلاش برای انجام تعاملات تجاری در آینده به کشورش سفر کرده‌اند و افزود: من فکر می‌کنم تحریم‌ها عملا به پایان رسیده است و همه در تلاشند برای تجارت به ایران به صف شوند و ما در حال از دست دادن اهرم فشارمان هستیم.
همین ها کافی است که رئیس جمهور امریکا هم بافته های تحریم را رشته شده ببیند و نسبت به فروپاشی ساختار تحریم که آغاز شده است هشدار داده و تهدید کند.
در حالی که پس از توافق ژنو میان ایران و 5+1 زمینه های رفع سوء تفاهم فراهم می شد باراک اوباما به شرکت‌هایی که در حال بررسی تعامل‌های تجاری با ایران هستند هشدار داد و گفت که واشنگتن کسانی را که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، تنبیه خواهد کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که فرانسه و دیگر متحدان آمریکا در حالی که در کنار یکدیگر روی یک توافق دیپلماتیک احتمالی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند، به اعمال تحریم‌های موجود متعهد هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید و دولت‌های غربی مشتاق‌ هستند که نشان دهند با وجود گفت‌وگو‌های دیپلماتیک در زمینه توافق درازمدت با ایران،‌ فشار به تهران حس خواهد شد.
دولت اوباما هفته گذشته جمعی از شرکت‌های اروپایی و خاورمیانه را به خاطر اجتناب از تحریم‌ها علیه ایران هدف قرار داد؛ این دومین باری است که واشنگتن از زمان انعقاد توافق ژنو بین دو طرف مذاکرات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهد.
اوباما در هشدارش به شرکت‌های سراسر جهان به این اقدامات اشاره کرد و گفت: شاید شرکت‌ها در حال بررسی احتمال این هستند که آیا در صورت رسیدن به یک توافق واقعی می‌توانند زودتر و نزدیک‌تر وارد میدان شوند یا خیر. در حال حاضر این را به قیمت ریسک سختی انجام می‌دهند، زیرا ما در زمینه تحریم‌هایی که کنترل‌شان در دست ما است مانند یک تن آجر روی سرشان خراب می‌شویم.
رویترز گزارش داد که به نظر می‌رسید اولاند در این زمینه کمی موضع دفاعی گرفته بود. ایران هفته گذشته میزبان هیأتی متشکل از مدیران فرانسوی بود و به آنها نشان داد که آینده‌بین‌ترین‌های این گروه می‌توانند به دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در بازار ایران سود حاصل کنند.
رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که به تاجران فرانسوی هشدار داده بود که تحریم‌ها هنوز در جای خود قرار دارند و افزود که این شرکت‌ها که نماینده‌هایشان را به ایران فرستادند این تصمیم را به صورت یک جانبه گرفتند.
اولاند گفت: وقتی پای سفر به میان می‌آید شرکت‌ها خودشان چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ولی من به آنها گفتم که تحریم‌ها اعمال شده‌اند و هم‌چنان در جای خود باقی خواهند ماند.
رئیس‌جمهور فرانسه با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش گفت: اگر قرار باشد با دیدگاه تغییر وضعیت در ایران ارتباطاتی صورت گیرد، یعنی وضعیتی که در آن ایران سلاح هسته‌ای را به صورت کامل و جامع کنار گذاشته باشد، اگر چنین وضعیتی حاصل نشود هیچ توافق تجاری نمی‌تواند اعمال شود.
ایران در توافق هسته ای ژنو سر دیپلمات‌های غربی را کلاه گذاشته است
آغاز فروپاشی نظام تحریم علیه ایران واکنش های منفی را در ایالات متحده امریکا برانگیخته است. هفته گذشته نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با انتشار مقاله‌ای در مجله نشنال رویو سیاستهای باراک اوباما درباره ایران را به باد انتقاد گرفت و نوشت که ایران در توافق هسته ای ژنو سر دیپلمات‌های غربی را کلاه گذاشته است.
جان بولتون با بیان اینکه«تهران به مراتب از دیپلماتها، جاسوسان و رهبران سیاسی ما زرنگ تر بوده است» نوشته بود: باید به ایران در زمینه این توافق موقت که با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان حاصل شد جایزه داد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    روحانی متچکریم
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    145 9
    روحانی مچکریم........دمت گرم این افراطیون روسرجاشون نشوندی..........
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    238 5
    «تهران به مراتب از دیپلماتها، جاسوسان و رهبران سیاسی ما زرنگ تر بوده است» اين رو شريعتمداري آنها گفته...همه ميدانيم جان بولتن از تندورهاست!
  • سیامک IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    173 8
    قابل توجه روزنامه کیهان: " منتظرتان هستیم! :) "
  • محسن A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    دست همه آنهایی که برای ایران کار میکنند درد نکند. اما لرزش واقعی تحریم ها وقتی است که توانمندی اقتصادی و دفاعی داشته باشیم و الا هی باید امتیاز دهیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    123 6
    مرغ همسایه غازه. اگه چیزی رو ظریف یا روحانی بگن کسی باور نمیکنه و میگن اینها دارن دسیسه میکنن. اما کافیه دبکا فایل صهیونیستی یا لیندزی گراهام بگن باور میکنن. باور کنیم که هنوز خیلی از ماها که بعضا مدعی اصولگرایی هم ممکنه باشیم نسبت به خودیها خود کم بینی داریم و حرف غربیها رو بیشتر از حرف خودیها قبول داریم. متاسفانه یک عده از ما در حوزه علمی خودکم بین هستن یک عده هم در حوزه سیاسی.
    • رضا A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      5 1
      حالا کی گفته که اصولگراها حرف اوباما رو باور کردند؟ مگه شما باور کنی. فعلا فقط باید صبر کرد. هر گونه اظهار نظری زود است. چه مثبت، چه منفی،.
  • رضا A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    چه عجب تازه فهميدن ضرر كردن.... بله آقا ما ظريف داريم خيلي هم دوسش داريم
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    انشالله شاهد برچیدن تحریم های ظالمانه در روزهای پیش روباشیم. روحانی ظریف مچکریم
    • بی نام EU ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      13 2
      باید بگیم روحـــــــــــــــــــــانی مچــــــــــــــــــکریـــــــــــــــم
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    3 0
    همه چیز از ولاسکو شروع شد!
  • مصطفی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    7 1
    خیلی جالبه که خیلی ها برای اینکه فقط پیش بینی هاشون درست از اب دراد روز و شب دارن دعا میکنند مذاکرات شکست بخوره ... یعنی حاضرن مردم تو بدبختی بمونند اما حرفشون نقض نشه
  • معین IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    8 0
    یه سری مسئولین داخلی از صدتا تحریم بدترن!
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    12 3
    درود بر هاشمی، روحانی و خاتمی
  • امیر A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    4 0
    والا ما از این خبر تنها چیزی که دریافت نکردیم، این بود که اوباما اظهار نظر های رئیس جمهور را تایید کرده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خبرآنلاین داری از بیست و سی سبقت میگیریا شیطون بلا!!!!! :دی
  • بی نام US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    4 0
    انشاله حماقت در كشور تمام شود و درايت حاكم شود.
  • امید A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    1 1
    اوباما کمکم داری دستتو رو میکنی مواظب اعصابت باش حالا که ایران همکاری میکند کو دست دوستی که ادعا میکردی مردعمل باش نه مردسخن
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    3 1
    این غربی ها هم وقتی گیر میدن به یه چیزی یه سری توهم واسه باور مردم دنیا درست می کنن این بمب هسته ای ایران کجابود و هست که همش ازش صحبت می کنند مگه هه چیز را آژانس انژی اتمی ندید و گذارش کرد باز هم خودشون را به خریتی زدند .
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    8 1
    شریعتمداری حیا کن روزنامه کیهان رها کن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    5 0
    هنوزم که هنوزه، پراید 6-7 ملیونی، 20 ملیون ، 18 ملیون فروخته میشه و برای جوانای ما آروزهه. هنوز من برای یه سبد کالایی که رو هم 50 تومنم نمیشه، صف 50 متری میکشیم. این یعنی گشنگی، یعنی اثر تحریم :| خبر چاپ کن خدایی!
  • احمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    1 1
    اميدوارم جناههاي مخالف داخلي با مقداري انصاف وانسانيت بااين واقعيت ارزشمند كه حاصل تلاش فراوان رئيس جمهور و وزير خارجه محترم و انتخاب هوشمندانه ملت مي باشد كنار امده واز تخريب و سنگ اندازي وبي انصافي دست بردارند و اين فضاي ارام داخلي راملتهب نكنند به اميد روزهايي سبز ......،.
  • بی نام A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    من نفهمیدم کجای این اظهارات آقای اوباما گفته بود تریم ها ترک برداشته؟ آقایون از خواب غفلت بیدار شید تا لب خط قرمز همه چیز رو دادیم و فقظ بخشی از تحریم های اقتصادی تعلیق شده دیگه هیچی نداریم که بدیم و تحریم های نفتی و بانکی رو لغو کنیم . صحبت های دیوید کوهن رو حتما بخونید.روحانی متاسفیم!!