تسنیم نوشت:

یک رسانه عرب با اشاره به روند تحولات نظامی و سیاسی در سوریه از پشت پرده یک نشست که اخیرا در اردن برگزار شد و طی آن مسئول آمریکایی به شانس بالای بشار اسد در قدرت اذعان کرد پرداخته است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به آخرین تحولات نظامی و سیاسی سوریه آورده است: دیر یا زود نبرد شهر یبرود سوریه به پایان خواهد رسید. بر اساس برآوردهای نظامی اگر تصمیم جدی گرفته شود پایان این نبرد بیش از یک هفته زمان نمی برد.با انتهای این نبرد تحولات بزرگی در منطقه رخ خواهد داد.
این رسانه می نویسد: سکوت قابل توجهی از سوی حامیان مخالفان سوری درباره پیشروی های ارتش سوریه در محورهای مختلف وجود دارد.آیا جهانیان به این باور رسیده اند که ارتش سوریه هدف جامعه بین الملل را در نابودی تروریسم محقق می سازد؟ به نظر می رسد که اوضاع در این راستا به پیش می رود.
این رسانه می نویسد: اخیرا جیمز کلابر از مسئولان امنیتی امریکا درباره آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت که توافق مربوط به سلاح شیمیایی سوریه وضعیت اسد را تقویت کرده است.پس از آن جان کری وزیر خارجه آمریکا از پیشرفتهای نظامی نظام سوریه خبر داد. آیا این مواضع مقدمه ای برای پذیرفتن یک واقعیت است؟ آیا بشار اسد در انتخابات نامزد و پیروز خواهد شد و آمریکا آن را می پذیرد؟به نظر می رسد که اوضاع به این سمت و سو پیش می رود.
الاخبار می نویسد: مواضع مسئولان سعودی شامل موضع ملک عبدالله درباره مجازات تروریست ها و گروه های تکفیری، موضع سفیر این کشور در ترکیه درباره فراهم آوردن زمینه لازم برای بازگشت افراد مسلح عربستانی که از سوریه باز می گردند و تعیین خالد الفیصل وزیر جدید برای آموزش و پرورش عربستان درباره تغییر شیوه های تربیتی،اختصاص میلیاردها دلار از سوی ملک عبدالله برای این وزارتخانه آیا همه این امور در راستای تغییرات جدید و حرکت جامعه بین المللی درباره اولویت قرار دادن مبارزه با تروریسم به جای سرنگونی نظام بشار اسد است؟ به نظر می رسد که اوضاع در این راستا به پیش می رود.تغییر موضع جریان چهارده مارس و پذیرفتن مشارکت با حزب الله در کابینه واحد نیز در همین راستا است.
این رسانه آورده است: یک مسئول منطقه ای آگاه به پرونده سوریه بر این باور است که نبرد یبرود همه معادلات جنگ در سوریه را بر هم خواهد زد و جریان 14 مارس و عربستان سعودی را مجبور به قبول واقعیت ها در سوریه خواهد کرد. هر چند برخی از توان مخالفان سوری برای گشودن جبهه های جدید در درعا همجوار با مرزهای اردن و حتی در داخل لبنان سخن می گویند اما منابع وابسته 8  مارس لبنان از اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از هر انفجار و تحول خاصی در لبنان خبر می دهند.
این رسانه می افزاید: درخواست های متعدد از ارتش آزاد سوریه از ارتش سوریه برای کمک به آن ضد داعش و مخالفت ارتش سوریه با این درخواست ها،تلاش ارتش آزاد برای ارتباط گیری با حزب الله در سوریه به این امید که حزب الله علیه داعش به آنها کمک کند همگی ناشی از تحولات جدید است.
الاخبار به نقل از یک منبع دیپلماتیک منطقه ای حاضر در نشستی امنیتی به میزبانی اردن آورده است: یکی از مسئولان آمریکایی به حاضران در یک نشست شامل عربستان سعودی،اردن،کشورهای غربی و یک مسئول اسرائیلی که تقریبا دو ماه قبل برگزار شد گفت: باید به ابقای اسد در قدرت عادت کنید،اوضاع به نفع اسد است و شما باید به دوره پس از انتخابات فکر کنید.
این رسانه می نویسد: سخنان این مسئول آمریکایی به حاضران در نشست به مثابه ریختن آب سردی در سرمای اردن بود.
الاخبار در ادامه آورده است: روس ها که قبلا احتمالات زیادی را بررسی می کردند هم اکنون همسو با ایرانی ها درباره باقی ماندن بشار اسد حرکت می کنند.
این رسانه سپس به تلاش های آمریکایی ها برای کمک گرفتن از ایرانی ها برای حل پرونده سوریه اشاره کرده و می افزاید: جان کری به نزد محمد جواد ظریف در هتل محل اقامتش در نشست مونیخ رفت و به وی گفت:آمده ام که پرونده سوریه را با تو بررسی کنم و ظریف پاسخ داد: من اجازه ای در این باره ندارم جدای از آن ما خواستار حل پرونده هسته ای قبل از هر موضوع دیگری هستیم.
این رسانه می نویسد: در واقع تهران با محصور کردن رایزنی ها در موضوع هسته ای هدفش ممانعت از فشارهای وارده درباره موضوعات دیگر است.اینکه گفته می شود ایران خواستار حضور در ژنو2 بود اما از آن دعوت نشد درست نیست خود ایران مایل نبود زیرا به خوبی می داند که مذاکرات کنونی نمایشی است و دستاوردی نخواهد داشت. در واقع مخالفت ایران با مفاد بیانیه ژنو یک بهانه ای برای حاضر نشدن در ژنو2 بود.
الاخبار بیان کرد: پس از خروج قطر از پرونده سوریه و واگذاری آن به عربستان سعودی،دو شخصیت محوری یعنی بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه از پرونده سوریه خارج شده اند و نقش این دو به پایان رسیده است.
این رسانه اعلام کرد: اگر نزدیکی غرب با ایران ،پیشروی های ارتش سوریه و اختلافات گروه های مسلح داخلی ادامه پیدا کند اوضاع به نفع بشار اسد،ایران وهمپیمانان آن در سوریه،عراق،لبنان و یمن خواهد بود.
الاخبار در پایان می نویسد: اخلاق در سیاست بین الملل جایی ندارد و این منافع است که حرف نخست را می زند از همین رو احتمال وجود هر تحولی ممکن است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =