گزارش لوموند از سامیه، بانوی نمونۀ ایرانی

روزنامۀ لوموند در گزارشی، سامیه را سمبل بانوی مدرن امروز ایران معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامۀ لوموند، در گزارشی به معرفی خانم سامیه بلوچ زی، شهردار کلات پرداخته است. در این گزارش آمده است:
خانم، جوان، سنی، بلوچ و مجرد؛ این پروفایل سمیۀ بلوچ زی است؛ خانمی که در نوامبر 2013 به عنوان شهردار کلات از توابع استان استان سیستان بلوچستان انتخاب شد. انتخاب این خانم 26 ساله از اقلیتی مذهبی سنی(با توجه به اینکه سنی‌ها 10% جمعیت ایران را در مقابل جمعیت 90% شیعه تشکیل می دهند) و همچنین اقلیت بلوچ تفاسیر مختلفی به همراه داشته است.
روزنامۀ فرانسوی لوموند در ادامه می افزاید: این خانم جوان شهر کلات را پس از اخذ دیپلم ترک کرد و برای ادامۀ تحصیل به دانشگاه آزاد اسلامی رفت؛ البته تصمیمی که به ندرت در مورد دخترهای مثل سمیه در آن شهر گرفته می شود. خانم بلوچ زی پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در رشتۀ مهندسی منابع طبیعی، برخلاف همۀ دخترانی که متولد مناطق فقیر ایران هستند و ترجیح می دهند در یک پایتخت زندگی کنند، به شهر زادگاهش بازگشت.
خود سامیه در این باره می گوید: "می خواستم به شهرم خدمت کنم. محرومیت اینجا غیرقابل تحمل است. می خواستم با این مشکلات وارد مبارزه شوم تا آنها را از پای درآورم". این صحبت های سمیه است در مصاحبه با روزنامۀ شرق. سامیه بعد از آن تصمیم می گیرد با ارائه پروژه ها و طرحهای مختلفش، خود را کاندیدای انتخابات شهرداری کند؛ طرحهایی که بخش قابل توجهی از آنها موضوع توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی در آن منطقه بود.
سامیه در این باره می گوید: دلم نمی خواهد بچه های کلات ناامید باشند. وقتی آنها یک پارک را در شهر دیگری می بینند، آنقدر هیجان زده می شوند که نگو. متأسفانه شهر ما هیچ امکاناتی ندارد. صحبت های سمیه اعضای شورا که او را برای شهرداری انتخاب کردند، متقاعد کرد. سمیه از زمان انتخاب شدنش به عنوان شهردار، ایجاد تأسیسات زیربنایی و تفریحی برای زنان و کودکان در حوزۀ فرهنگی و آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است.
نویسندۀ گزارش در آخر می نویسد: سمیه بلوچ زی، چند وقتی است که در کانون توجه رسانه های ایرانی قرار گرفته است؛ رسانه هایی که سامیه را سمبل مدرنیته و سمبل تغییر در روحیات و فضای جامعۀ ایرانی می دانند. تصاویری که از  او منتشر می شود، خانمی است مصمم، بااراده با آرایشی ملایم و چادر سیاه بر سر با روسری رنگ روشن که یا پشت لپ تاپ در حال کار کردن است و یا در حال بازدید از مدارس.
خانم شهردار یک آرزو دارد؛ شهری پر از پارک با آسمانی آبی.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    قابل توجه همه اون دخترهای مدرک گرایی که فکر می کنند با یه مدرک همه چیز می شوند و افاده شون همه جا را پر می کنه. باید احسنت گفت به این خانمی که به شهرش بازگشت تا سهمی در آبادی اش داشته باشد. ماشالا به تو دختر غیور. ایران به داشتن شیرزنانی مثل تو افتخار می کنه که در مناطق محروم هم راه تون رو پیدا می کنید.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      31 8
      هم با بی نام مخالفم هم با مریم که سر رسید تا به عنوان یه دختر مظلوم نمایی کنه ..فقط تعجبم از اینه که هر دو نفر لایک نسبی خوردن در حالی که مخالف هم صحبت کردن !
    • در ادامه سخن A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      24 4
      وقتی که بی نام میگه قابل توجه زنهای مدرک گرایی....یعنی فراموش کرده که آقایون برای ترک وطن حتا ازادی بیشتری دارن و اونها هم بعد رسیدن به مدارج راحت شهرشون رو ترک میکنن برای پایتخت.اتفاقن درصد زنانی که بعد تحصیلات مجبورند به وطن برگردند بیشتره.جریان این بحث اصلن افاده زنان نبود خدمت به وطن بود چه زن و چه مرد که متوجه نشدی بی نام عزیز!
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    درود بر همه اهالی غیور سیستان و بلوچستان
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      70 23
      همین دیروز هم دیدم خودکشی زن انگلیسی شده بود عنصر وفاداری و ملت هم توقع داشتن زن ایرانی هم همینکار رو کنه.وقتی پای زن میشه همه یه دختر هفت قلم ارایش و کلک و مهریه بگیر میاد تو ذهنشون و اکثریت مادران ایرانی رو فراموش میکنن .حتمن اکثریت کاربران خبر آنلاین مرد هست و تعجبی نداره این لایک و منفی خوردن ها. اما هنوز نگاه ما به زنها درجه دوم هست و اگر قانون هم مثل مهریه درست یا اشتباه یک بار حق بده باز همه مخالف این حق هستند اما اگر پای مرگ و دیه همین زن باشه کسی نمیگه چرا دیه زن کمتره یعنی حق حیاطش بی ارزش تره در قانون!حالا مهریه حقشه نمیخاهی مهریه کم کن مگه زوره 2 هزار تا بکنی نتونی بدی؟پس اینم در اصل کفایت خود آدمه نه اجبار.این خانوم هم نمونه انسانه و الگوی همه نه الگوی چند زن مغرور و با افاده:|
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      77 17
      این دیه رو به خدا ما راضی ایم بکنن دو برابر انقده شما غر نزنین سر ما ..
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      51 48
      یعنی من متوجه نمیشم شما خانومایی که یکسره داد کمتر بودن دیه زن نسبت به مرد رو دارین یکم فکر نمیکنین که وقتی میمیری اون دیه به چه دردتون میخوره که دنبال بیشتر شدن دیه هستین وفکر میکنین اونجوری با ارزشترین حالا دیه تونو بکنن1 میلیارد
    • بی نام RO ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      54 23
      خانم بینام.زندانهای مهریه هم حتما پرازخانمهاست؟.تومسلک ماایرانیها هرکسی مظلوم نمائی کنه بیشتر موردمهربانی ولطفه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      13 19
      نه زندان پر از مردهاییست که بیشتر از وسع خودشون مهریه قبول میکنن و جو میگیرشون بعدن توش می مونن میگن تقصیر زنهاست .تقصیر زنه بالا میگیه اما تقصیر شما نیست که قبول میکنید؟؟!اگر به قول شما مظلوم نما هم هستیم حقوق ما با مظلوم نمایی بالا نرفت یه واگن مترو و در صورت طلاق مهریه.بله زندان پر از این مردهاست اما کی امار داره از زنانی که مهریه اشون رو بخشیدن که خلاص شن یا حاضرن ببخشن اما طرف طلاق بده و نمیده؟؟کسی آمار این رو داره؟اما آمار مردهایی که مهریه زیاد قبول کردن و نداشتن رفتن زندان رو دارن.آمار همون زنانی که خود سوزی کردن از ظلم مردها رو دارین؟چرا فقط پایتخت رو میبینید؟این مملکت پر از زنانیه که حقشون داره پایمال میشه. مهریه رو خودتون قبول کردید این حقیقت رو زیر پا نذارید و گردن بقیه!
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      31 8
      من خودم یک زنم ولی نمی دونم چرا خانم بی نام که نظر داده اند این که دیه مرد دوبرابر زنه رو عیب دونسته! کاملا مشخصه که دیه حق حیات اون کسی که مرده است نیست، بلکه به بازماندگان اون متوفی تعلق می گیره. به عنوان مثال اگر کسی در تصادف کشته بشه، اگر اون مرد باشه به زن و فرزندانش دوبرابر پولی که یک مرد (که به عنوان مثال زنش تو تصادف مرده) تعلق می گیره... حالا این قانون به نفع کی است؟ (امیدوارم هیچ کسی کشته نشه)
    • دانشجو IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      6 2
      اگر مردی کشته بشه به زن و بچه اش دو برابر دیه می دهند چون این خانه دیگر نان آور ندارد حالا اگر زنی خدای نکرده کشته شود، به این مرد نصف دیه را می دهند چون خودش می تواند پول در بیاورد. حالا از کجا استنباط کردید که حق حیات زن از مرد کمتر است؟ اگر 10 مرد جمع شوند و یک زن را بکشند، می شود هر 10 مرد را قصاص کرد و به هر حال بعد از قصاص، این زن و بچه ها باید تامین بشوند. برای همین اگر بخواهید هر 10 مرد را بخاطر قتل یک زن بکشید، حق دارید، ولی باید هزینه زندگی 10 خانواده را بدهید. اگر زندگی زن کمتر از مرد ارزش داشت، نمی شد مرد را برای کشتن زن قصاص کرد، در حالی که اینطور نیست و می توان 10 مرد را برای قتل یک زن قصاص کرد و مشکل قانونی و شرعی هم ندارد. لطفا منتشر کنید.
    • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      7 1
      در پاسخ به زنی که میگه مهریه رو خود مردها قبول میکنن باید بگم که ازدواج هم خود زنها قبول میکنن وقتی روز اول می پذیرن که حق طلاق نداشته باشن دیگه حق اعتراض ندارن
  • فریاد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    140 7
    جا داره صدا و سیما هم این جوانهای نمونه رو به جامعه معرفی کنه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      124 8
      صدا و سیما فعلاً درگیر استقلالشه!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      92 7
      کی؟صدا و سیما؟مگه موقع انتخابات...وگرنه عمرا....
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      87 5
      علی دایی گفت نظرسنجی بذارید ببینید با این همه هزینه آیا مردم از عملکرد صدا و سیما راضی هستند؟ اگر جرات دارند نظرسنجی کنند.
    • کاکا A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      4 0
      معرفی کرده دادش شما ندیدی! البیه من از صدا و سیما دفاع نمی کنم. هرگز!!
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      6 2
      صدا سیما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جک جالبی بود فعلا که درگیر جناب زمانی هست
  • حسین IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    120 5
    درود بر زنان مصمم، با اعتقاد و خستگی ناپذیر سرزمینم. به امید پررنگ تر شدن این قضیه و به کمک هم ساختن وطنمون
  • مژگان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    46 9
    آفرین بر این بانوی قدرتمند و باشعور
  • باران A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    48 3
    افرین به این دختر ایرانی با غبرت من به عنوان یک زن ایرانی به ایشان افتخار میکنم خدا قوت خانم خانم بلوچ زی
  • فهیمه EU ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    48 7
    من فقط 4 سال از عمرم را در این دیار به تحصیل گذراندم، تبریک میگم به این بانوی عزیز، و همیشه آرزو میکنم فرصتی پیدا کنم به این مردم صمیمی و بی ریا خدمتی کنم، پاک ترین مردم این آب و خاکند و لایق بهترین ها.... آرزوی موفقیت دارم برای سمیه عزیز...
  • ایرانی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    52 5
    با آنکه چند مدتی است که اصلا کامنت نمی گذارم ولی ازشنیدن این انتخاب بسیار حوشحال شدم ویه عنوان یک شیعه مذهب این انتخاب را به خواهر اهل تسنن وهمه هم وطننان سیستان وبلوچستان تبریک گفته و امیدوارم از این نوع انتخاب ها در بین تمام اقلیت های قومی ومذهبی و در نقاط مختلف کشور تکرار شده تا همه ایرانیان احساس یکی شدن و یکی بودن کنند وبتوانیم سالیان سال در کنار هم و با صلح آرامش زندگی کرده واین اختلافات قوم وقبیله ای در کشورهای اسلامی که از آن به عنوان اختلافات مذهبی نام برده می شود هرگز در این سرزمین کهن مشاهده نشود درود بر تمام ایرانیان
  • علی A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    11 2
    با سلام و تشکر از این گزارش خوب خبر آنلاین. فقط لازمه اصلاح بکنین اسم ایشان خانم سمیه بلوچ زهی است نه بلوچ زی با سپاس
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      17 2
      هم اسم و هم فاميلي ايشون رو اشتباه نوشتين. ساميه بلوچ‌زهي نه سميه بلوچ‌زي. كمي دقت ميكردين بد نبود! خود لوموند درست نوشته بعد اينجا اشتباه!
  • حكمت IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    12 3
    با آرزوى موفقيت روز افزون براى دختر اين سرزمين ،بسيار خوشحالم وافتخار مى كنم به وجود اين فرزند پاك.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    11 4
    ایوالله !