بسیاری از ناظران بر این باورند که رقیب مرسی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری مصر، در این دور، کارزار رقابت را تغییر خواهد داد.

منابع آگاه سیاسی می گویند که انتخابات ریاست جمهوری مصر که احتمالا در نهایت به سود ژنرال عبدالفتاح السیسی که به گفته طرفدارانش از محبوبیت و مقبولیت بالایی نزد شهروندان مصری برخودار است، به پایان خواهد رسید با نامزدی حمدین صباحی، چهره سیاسی و مردمی مصر وارد فاز جدیدی شده است.  

ناظران عرصه سیاسی مصر می گویند که مسیر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی کشور به سود پیروزی ارتشبد عبدالفتاح السیسی پیش می رود و او به احتمال بسیار رئیس جمهور آینده مصر خواهد بود. اما با این حال اعلام نامزدی حمدین صباحی که برای بار دوم است در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت می کند، راه جدیدی را در عرصه سیاسی و انتخاباتی این کشور به وجود آورده است اگر چه به اعتقاد بسیاری او نمی تواند برنده این انتخابات شود.

حمدین صباحی در انتخابات گذشته مصر که در سال 2012 برگزار شد و به پیروزی محمد مرسی انجامید، توانست شگفت ساز انتخابات شود و رتبه سوم را به خود اختصاص دهد که نشان از جایگاه بالای وی در عرصه سیاسی و افکار عمومی مصر دارد.

در این میان و در پی اعلام نامزدی صباحی برخی از رهبران سیاسی مصری که پیش از این حمایت خود را از نامزدی ارتشبد السیسی اعلام کرده بودند، از تصمیم خود منصرف شده و به حمایت از صباحی بر آمده اند. صباحی خود می گوید که جمعی از رهبران ناصریست و حزب الوفد از نامزدی او حمایت کرده اند. برخی از چهره های جریان مردمی که نمایندگانی در جبهه نجات ملی دارند نیز از نامزدی صباحی پشتیبانی کرده اند.

این در حالی است که عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری و چهره اسلام گرایی که از اخوان المسلمین مصر جدا شده است، رسما اعلام کرده که در انتخابات پیش رو نامزد نخواهد شد.

نامزدی صباحی بازتاب متفاوتی در افکار عمومی مصر داشته است. عده ای این کار او را حرکتی حساب نشده دانسته و می گویند که وی کاری "دون کیشوتی" در برابر سیل حمایت های تایید آمیزی که از نامزدی السیسی می شود، انجام داده است. عده ای نیز می گویند که این اقدام او تلاش برای مطرح شدن در عرصه سیاسی مصر است و الا خود نیز خوب می داند که شکست او در انتخابات قطعی است.

در این میان عده ای نیز بر این باورند که صباحی تلاش دارد از خلاء نبود جریانی رقیب در برابر السیسی استفاده کند و خود را به عنوان بخشی از بازی سیاست مصر جا بیندازد. حال چه او را در آینده سیاسی در حکومت به بازی بگیرند چه نخواهند جایی برای او متصور شوند. به اعتقاد آنها حداقل دستاوردی که نامزدی صباحی در پی خواهد داشت این است که وی می تواند در چینش کابینه آتی مصر نقش داشته باشد و بسیاری از انتصاب ها با هماهنگی او صورت بگیرد.

در این میان عده ای نیز از نامزدی صباحی حمایت می کنند و می گویند که این کار او باعث بهبود وضعیت وجهه انتخاباتی کشور شده و نشان می دهد که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتخاباتی جدی است و نتایج آن تنها منوط به شمارش آرای صندوق های رای است. در عین حال باعث می شود تا اگر معادله سیاسی ای از سوی نهادی نظامی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری تعریف شده باشد، این معادله تحت تاثیر حضور صباحی قرار بگیرد.

برخی از چهره های سیاسی مصر نیز می گویند که نامزدی صباحی چه بنا به اراده کامل شخصی اش باشد چه با هماهنگ های طرف های رسمی، آینده سیاسی او را به سمت آینده ای مجهول خواهد کشاند به ویژه که احتمال پیروزی اش در انتخابات ضعیف است و چه بسا شکستی سنگین را تجربه کند که دیگر جایی برای عرض اندام در آینده سیاسی مصر برای او باقی نگذارد. آنها همچنین می گویند که حکومت فعلی مصر چارچوبی ترکیب یافته از پلیس، ارتش و بوروکراسی است که صباحی تا کنون هیچ جایگاهی در میان آنها نداشته است و این مساله احتمال شکست او را در انتخابات افزایش می دهد.

عده ای نیز می گویند که صباحی بر روی آرای جوانان مصری حساب کرده در حالی که خود نیز می داند که ارتشبد السیسی با این قشر مهم اجتماعی نیز ارتباطات نزدیکی دارد و به آنها وعده داده است که در  مرحله پیش روی مصر صاحب جایگاهی در خور توجه شوند.

در این میان عده ای نیز نسبت به آینده سیاسی صباحی به وی هشدار می دهند و می گویند در سایه وضعیتی که جامعه به دو بخش مخالف حکومت انتقالی و ریاست عبدالفتاح السیسی که عموما اخوانی ها و طرفداران آنها این جبهه را تشکیل می دهند با طرفداران السیسی و کودتای او تقسیم شده است، صباحی نمی تواند در میان این تقسیم بندی جایگاهی برای خود تعریف کند و این مساله می تواند آینده سیاسی اش را به خطر اندازد.

پیش از این عمرو موسی که در حال حاضر ریاست کمیته تدوین قانون اساسی مصر را بر عهده دارد از نامزدی عبدالفتاح السیسی حمایت کرده و اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد نمی شود.

بعد از کودتای 30 ژوئن ارتش که با حمایت خیل عظیمی از مردم مصر همراه شد و عبدالفتالح السیسی در کسوت وزیر دفاع مسئولیت انجام آم را بر عهده داشت، بسیاری پیش بینی می کردند که میدان داری وی با هدف رسیدن به پست ریاست جمهوری مصر باشد و او در نهایت جانشین محمد مرسی شود.

منبع: العرب/ترجمه سید علی موسوی خلخالی

52262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    6 7
    عمر موسی هم خوبه
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      15 2
      دوست عزيز اگه متنو كامل ميخوندي ميديدي نوشته عمر موسي از سيسي حمايت كرده و اعلام عدم حضور كرده