صالحی: توانایی تولید اورانیوم باغنای 60 درصد را داریم/قسمت قابل نقد توافقنامه بحث غنی سازی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در تامین سوخت 20 درصد نیازمان را برطرف کرده‌ایم و به میزان کافی سوخت دراختیار داریم، اما حق تولید سوخت 20 درصد را از دست نمی‌دهیم.

علی اکبر صالحی در سخنانی صبح روز دوشنبه در پایگاه فرماندهی شهید خضرایی اظهار کرد: اگر به هر سطحی از غنی‌سازی درآینده نیاز داشته باشیم و از دادن آن به ما استنکاف کنند ما خودمان آن را می‌سازیم. اگر برای امری صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم روزی مثلا اورانیوم با غنای60 درصد تولید کنیم توانایی‌اش را داریم.

اهم اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

*(درباره‌ حساسیت و نگرانی مورد ادعایی غرب درباره‌ راکتور اراک و تولید پلوتونیوم)هر پلوتونیومی قادر به استفاده در سلاح هسته‌ای نیست در عین حال ما کارخانه وفعالیت بازفرآوری نداریم. روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها در این‌باره برطرف شود. راکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند و تمام کارکردهایش را حفظ می‌کند. اما می‌توانیم تغییرات فنی دهیم که از آن مقدار پلوتونیومی که تولید می‌کند کمتر تولید شود. خوشبختانه دانشمندان ما آن‌قدر به لحاظ علمی و فنی اشراف دارند که می‌توانند با حفظ منافع ملی به رفع بهانه‌ها بپردازند.

*در مذاکرات با آژانس گفت‌وگوهای موفقیت‌آمیزی داشتیم و خوشبختانه این بحث خوب پیش می‌رود. ما در چارچوب تفاهم نامه‌ای که سه ماه گذشته با آژانس داشتیم، همکاری کردیم ودر سه ماه آینده هم امیدوارم به خوبی همکاری پیش رود و این مساله بر مذاکرات ما با آژانس نیز تاثیر خواهد داشت.

* تصور نمی‌شد که روزی بتوانیم قلب یک راکتور را طراحی کرده و آن را بسازیم در سال‌های گذشته یکی دوبار به پاکستان سفر کردم و مراکز تحقیقاتی آن‌ها که بسیار پیشرفته بود را می‌دیدم یکسال در آرژانتین ماموریت داشتم و واقعا غبطه می‌خوردم از این که چرا ما نمی‌توانیم چنین مراکز تحقیقاتی و یا صنعت هسته‌ای داشته باشیم. چندی پیش مقاله‌ای می‌خواندم از زبان یک آرژانتینی که در آن مقاله معتقد بود باید از ایرانی‌ها برویم و بیاموزیم در حالی که آن‌ها خودشان در عرصه هسته‌ای بسیار پیشرفته هستند.

*بعد از جنگ وقتی نظام تصمیم گرفت با جدیت وارد عرصه هسته‌یی شود، نمی‌دانستیم که از کدام روش غنی‌سازی یا آب سنگین پیش رویم؛ بنابراین هر دو مسیر را شروع کردیم یکی از اشکالاتی که غرب به ما وارد می‌کند این است که چرا هر دو مسیر را داریم و ما در پاسخ به آن‌ها می‌گوییم که چون شما کمک نکردید و مانع شدید مجبور شدیم خودمان راهمان را باز کنیم.

*ما آن‌چه را که مصلحت بدانیم انجام می‌دهیم خطوط برنامه هسته‌ای ایران را رهبری تدوین کرده‌اند و ایشان کاملا به مساله هسته‌ای اشراف دارند و خطوط قرمز را هم تعیین کردند.

* ما تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد را تعلیق کردیم و این برای یک دوره شش ماهه است اما بارها گفته‌ام که ضمن تاکید بر حق غنی‌سازی‌مان در هر سطح و میزانی تعلیق 20 درصدی را انجام می‌دهیم و از حق‌مان نمی‌گذریم. حضرت آقا گفتند که از حق تولید اورانیوم 20 درصد نمی‌توانید عدول کنید؛ چراکه حق کشور است.ما معاهده ام.پی. تی امضاء کرده‌ایم و بر اساس آن تعهدات و حقوقی داریم و از حقوق‌مان همان‌طور که تعهدات‌مان را اجرا می‌کنیم، نمی‌گذریم.

*ما غنی‌سازی را برای تولید سوخت راکتورهایی که تولید قدرت می‌کنند، ادامه می‌دهیم. در حال حاضر راکتور تحقیقاتی تهران با سوخت تولیدی خودمان در حال فعالیت است.

*برای جداسازی پلوتونیوم باید فعالیت‌ها و کارخانه‌ بازفرآوری داشت. ما در حد تحقیقات سال‌ها پیش بازفرآوری را انجام دادیم اما بعد آن را جمع کردیم و کنار گذاشتیم و این را به آژانس هم اعلام کردیم و الان این فعالیت را نداریم.

*راکتور اراک در جای خود باقی می‌ماند و تمام کارکردهایش را حفظ می‌کند اما می‌توانیم تغییراتی فنی دهیم که از آن چیزی که تولید می‌شود، کمتر تولید کند.

*همانطور که آقا گفتند هم دولت در پذیرش نقد سعه صدر داشته باشد و هم عزیزان منتقد. در توافق ژنو در برخی از بخش‌ها مثل تحقیق و توسعه عبارات به روشنی بیان شده است و مذاکره کنندگان ما هوشیار بودند و عبارات به گونه‌ای نوشته شده که هیچ قیدی در آن نمی‌بینیم. به نحوی که وقتی خواستیم از یک سانتریفیوژ جدید رونمایی کنیم و آن را به آژانس اعلام کردیم آن‌ها غافلگیر شدند و گفتند که این چه کاری است؟ اما ما اعلام کردیم که این اقدام‌مان برخلاف توافق نیست و آن‌ها هم آن را پذیرفتند.

*دستاوردهای هسته‌یی ما و دانش ما در این زمینه مثل یک گلوله برفی که از بالای کوه به راه افتاده و همین‌طور دارد تبدیل به یک گلوله بزرگ علمی می‌شود. آن‌ها نگرانند که ما یکدفعه در یک جای کوچک همان کاری را انجام دهیم که در نطنز می‌کنیم و این را نمی‌خواهند.

*قسمتی که قابل نقد است بحث غنی‌سازی است، می‌گویند که غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند و اعتراف به غنی سازی ایران کردند و همین که الان 5 درصد را انجام می‌دهیم نوعی اعتراف ضمنی است اما در نهایت باید به یک نتیجه واحد و مشترک بر سر میزان، سطح و دامنه غنی سازی برسیم و این ابهام دارد؛ آمدیم و هیچ وقت نخواستند بر سر این موضوع به نتیجه برسند آن وقت چه باید کرد.البته این یک چالش پیش روی ماست اما با استدلال و منطق می‌توان حجم، سطح و دامنه غنی‌سازی خودمان را حفظ کنیم.

*در بحث با آژانس خوشبختانه خوب پیش می‌رویم، مذاکرات اخیر موفقیت‌آمیز بود و ما همکاری‌ها را طی سه ماه گذشته در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که با آژانس انجام دادیم، داشتیم و سه ماه آینده نیز امیدواریم همکاری‌ها به خوبی پیش روند و این مساله بر مذاکرات ما با آژانس تاثیر خواهد داشت.

*آمریکا در خفا یک جور حرف می‌زند و در انظار عمومی طور دیگری . این‌که در مذاکرات و خفا چه می‌گویند را ما مکتوب داریم اما الان زمان انتشار آن نیست، معتقدم آن‌ها به دنبال ایجاد افتراق و برهم زدن اجماع در کشورمان هستند و هر دفعه یک حرفی می‌زنند و سعی دارند در داخل تحریک ایجاد کنند تا نوعی قطب‌بندی در کشور ایجاد شود اما من به آن‌ها می‌گویم که ما را یک بار دیگر نیازمایید ما هوشیار هستیم بیشتر از شما. من با این مساله زندگی کرده‌ام و پشت پرده این مسائل را می‌دانم وقتی پای منافع ملی مطرح باشد در ایران همه پای کار هستند. ما یک هدف قدسی داریم که آن‌ها ندارند و به صراحت می‌گویم که ما چیزی را در فناوری هسته‌یی از دست نخواهیم داد. اگر بحث تعلیق در جایی مطرح است با علم و آگاهی آن را انجام می‌دهیم. و می‌توانیم در صورت نیاز ظرف چند ساعت تولید اورانیوم 20 درصدی را به سر جایش بازگردانیم.

* آن‌ها 10 سال فشار آوردند اما در آخر حرف ایران را پذیرفتند یکی از سفرای کشورهای در حال توسعه بزرگ به من می‌گفت که در فناوری هسته‌ای جلو بروید ما توصیه می‌کرد که مبادا عقب‌نشینی کنید؛ چراکه آن وقت همه این کشورها باید عقب نشینی کنند؛ بنابراین من به آن‌ها توصیه می‌کنم که اگر به حقوق ما احترام بگذارند به نفع خود آن‌هاست در غیر این صورت انسجام ام‌.پی‌.تی را به هم خواهند زد و این خطر و آسیبش خیلی بیشتر است.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فراز IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    38 30
    جناب صالحی شما دیگر وزیر امور خارجه نیستید.
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      ایشون رئیس سازمان هسته ای است و داره در مورد امور هسته ای صحبت میکنه. این حق رو براش قائل نیستی؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      وزیر امور خارجه نیست، رییس سازمان انرژی اتمی که هست.
    • افشین A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      منظورت چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی همه خفه خون بگیرن تا شما راضی باشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اصلا شما چه کاره ای که حرف میزنی؟؟؟؟؟؟؟
    • حسن A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 0
      آقای صالحی که این کاره است نخواهد اظهار نظر کنه، پس کی صحبت کنه در مورد مسائل هسته ای! ایشان واقعا منطقی صحبت میکنند
    • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 0
      ای بابا، یه ذره دقت کنید ، این بنده خدا که خوب حرف زد چرا اینجوری نظر میدید.
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 0
      ولی وزیر امور خارجه روی دستاورد سازمان ایشون داره معامله میکنه و ایشون حق اینو داره از سازمان مطبوعش دفاع کنه!
    • امیر A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      کمی تحمل نقد داشته باشید.
    • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 0
      ولی رئیس سازمان انرژی اتمی هستند. در ضمن در متن خبر "ان. پی. تی" درسته نه اونی که شما نوشتید.
    • محمد A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      4 0
      جوابی که ایشون داده اند در حد اختیاراتشون می باشد.شما ساز اونوری ها رو به سینه نزن.
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 2
    "توانایی تولید اورانیوم باغنای 60 درصد را داریم"، دوستان كسي ميدونه كاربرد اين ميزان درصد غناي اورانيوم چيه كه واجبه توليد كنيم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 0
    «... چراکه حق کشور است.ما معاهده ام.پی. تی امضاء کرده‌ایم و بر اساس آن تعهدات و حقوقی داریم و از حقوق‌مان همان‌طور که تعهدات‌مان را اجرا می‌کنیم، نمی‌گذریم. ...» ام!.پی. تی؟؟؟؟؟؟؟ یه عمر به مجلس گیر دادیم ... از خبر آنلاین بعید بود ...
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    باز که نوشتید ام.پی. تی ! بابا یه کم سواد یه کم سواد
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 3
    قسمت قابل نقد مواضع شما هم همون بحث غنی‌سازیه ... برادر من شما که دانشمندی و نسبتاً هم آدم معقولی هستی میشه بگی این غنی سازی پر هزینه و محصولی که تولید می‌کنه دقیقاً به چه درد ما می‌خوره؟ شما الان 20 تا نیروگاه حاضر و آماده داری که ملت رو علاف سوختش می‌کنی؟ بذار هر وقت نیروگاهاتو ساختی بعد بیا به ما تکلیف مقاومت و گشنگی کشیدن کن.
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 2
    زورگو انهایی هستند که که از مملکت طلا ایران با بی سیاستی خاکستر ساخته اند امریکا لااقل یک سفینه به مریخ می فرستد شما چه با ان سبد کالایتان و احمدی نزاد با ان گدابازی
  • ابراهیم IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 4
    مبادا اصرار براین تکنولوژی ملت ایران را ازحداقل حقوق اولیه زندگی محروم کند و وضعیت مثل کره شمالی پیدا کنیم و دولتمردان ازاین تکنولوژی بعنوان شاخص توسعه یافتگی و البته ایستادگی درمقابل استکبار یادکنند وازحداقل ها محروم باشیم .
  • بیکار US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    «ما معاهده ام.پی. تی امضاء کرده‌ایم»، «در غیر این صورت انسجام ام‌.پی‌.تی را به هم خواهند زد». ئه ئه ئه، پس اون نماینده مجلسه درست می گفت؟ ام پی تی درست است؟ ما رو باش هی میگفتیم ان پی تی.
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 2
    روزی تاریخ به عملکرد شما هم رسیدگی می کند.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 2
    به سبد كالا يه كم اورانيم يا كيك زرد اضافه كنيد. 20 در صدش باشد بهتر
  • ممل DE ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 0
    برو به تولید صد درصد کی به کیه ایران زنده باد
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 3
    آقاي صالحي، بزرگنمايي و غلو درباره توانمنديها؛ همان توانمندي موجود را هم نابود ميكند. خواهشا غلو نكنيد.
  • جعفر A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 2
    باتمام قدرت پشت رهبری وتیم مذاکره کننده هستیم تاپیروزی نهائی انشاا...
  • رضا A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 1
    بله ايشان دانشمند و پدر هسته اي ايران و ديپلماتي تيزهوش هستند
  • بی نام IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 4
    انرژی اتمی از وجود انسانی خودمان بالاتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگر زندگی صف ارایی دولت ها در برابر هم دیگر است؟ ایا بدون انرژی هسته ای نمی توان زندگی کرد؟