رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگر غرب بهانه گیری نکند، در یک جلسه تمام مسایل حل می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور افزود: ملت ایران هم می خواهد با تکیه بر دانش فرزندان خود از مواهب صلح آمیز هسته ای استفاده کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توصیه غرب برای پرهیز از القائات صهیونیست ها، گفت: با ملتی که منطق دارد، به زبان تهدید صحبت نکنید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از روند حرکت علمی جوامع اسلامی از دارالترجمه ها به دارالتحقیق ها و مقایسه آن با شرایط علمی اروپا گفت: غربی ها که دوران سیاه قرون وسطی را در تاریخ خود دارند، ضمن مبارزه با کلیسا که فرهیختگان را زیر گیوتین می برد، کتاب های اسلامی و ایرانی را ترجمه کردند و متون درسی دانشگاههای آنان بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نگاه احترام آمیز اسلام و قرآن به انسان های عالم گفت: باید از آیه «فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» تابلویی نوشت تا هیچکس در جامعه اسلامی، به بهانه دفاع از اسلام، زبان ها را برای گفتن و گوشها را برای شنیدن نبندد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی آزاداندیشی دینی را اصلی مهم در فقه اسلام و تشیّع خواند و با اشاره به دستوری که رهبر معظم انقلاب برای تاسیس کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها داده بودند، گفت: متاسفانه عده ای که به قول معروف کاتولیک تر از پاپ هستند، دستورات رهبری را به گونه ای اجرا کردند که با هدف ایشان کاملاً متفاوت است.

وی تهدید و تحدید فکری را تلاشی بیهوده خواند و گفت: متفکرین اگر به ظاهر تسلیم دستورات متعصبین شوند، در باطن آن می شود که وقتی به زور از گالیله تکذیب کشف علمی اش را می خواستند، عصایش را به زمین می کوبید و می گفت: تو می چرخی و من راز تو را می دانم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح نقش استعمار، استبداد و تندروها در عقب ماندگی ملت ها گفت: با تقویت تعصبات کورکورانه مذهبی، کشتن انسانها وظیفه شرعی بعضی ها می شود که در هیچ فرهنگ و تمدنی پسندیده نیست.

وی اوضاع امروز مصر، عراق، افغانستان و لیبی را مصداق سخنان خود برای نقشه های شوم استعمار دانست و گفت: زمانی استبداد با علم و آگاهی و زمانی تندروها با جهل، اهداف استعمارگران را محقق می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از سوابق تمدنی و تاریخی مردم مصر در زمان باستان و بعدها در زمان فاطمیان، تأسیس الازهر و ارادت آنها به اهل بیت (ع) گفت: مردمی که از استبداد خسته شده بودند، پس از پیروزی در مبارزه، وقتی تندروی ها و کینه های مذهبی را دیدند، الان به برگشت یک نظامی دیگر روی خوش نشان می دهند. همان گونه که در ایران هم تندروهای مشروطه باعث شدند کشور زیر چکمه قزاقی خشن برود.

وی القاعده را نمونه بارز گروههای افراطی دانست و گفت: سرنخ گروههای تندرو به جاهای دیگر بسته است که همیشه در مسایل سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی جامعه را ملتهب می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به نقشه های استعماری برای میدان دادن به گروههای تندرو در ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تجزیه طلبی، شورش های کور و ترور شخصیت های مؤثر نظام، برنامه تندروها بود که با رهبری امام راحل و وفاداری مردم شکست خوردند.

وی تهدید و ارعاب را سلاح تندروها دانست و گفت: نمی توانند در فضای اعتدال نفس بکشند و همیشه می خواهند آب ها را گل آلود و فضا را غبارآلود کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به پرسش های مکرر دانشجویان درباره حصر، مسببین اتفاقات سال 88، بازنشستگی پیش از موعد استادان و دانشجویان ستاره دار و مذاکرات ژنو پاسخ داد و گفت: اگر منطق، در گفت و گوهای داخلی و خارجی حاکم شود، مردم ایران با حقانیت تاریخی خود پیروز واقعی هستند و موانع فرعی نمی تواند خللی در اراده آنان برای فتح قله سعادت ایجاد کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش برای فریب مردم توسط مسؤولان در هر جامعه را یک تندروی سیاسی دانست و گفت: شاید با دشمن تراشی و مظلوم نمایی بر امواج احساسات سوار شوند، امّا مردمی که به بلوغ سیاسی رسیده باشند، خیلی زود هوشیار می شوند و برای جبران اشتباهات اقدام می کنند.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اوضاع این دانشگاه گفت: در زمانی که مسوولان اجرایی برای عوام فریبی بودجه های عمرانی کشور را صرف هزینه های جاری می کردند، در دانشگاه آزاد اسلامی نیز پروژه های عمرانی را تعطیل کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری نقش جوانان دانشجو در خلق حماسه دهه فجر در سال 57 و تکرار آن در طول 35 سال گذشته، بر اهمیت حضور آنان در راهپیمایی امسال تاکید کرد.

وی افزود: حضور دانشجویان در برنامه های دهه فجر و راهپیمایی 22 بهمن، تلفیقی از احساسات عقلانی و عاطفی است و به جهانیان ثابت می کند که جوانان امروز راه پدرانشان را در مبارزه با استبداد و استعمار ادامه می دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جوانی، آزادی خواهی و صراحت لهجه را ویژگی دانشجویان دانست و گفت: وقتی منطق بر این ویژگی ها افزوده شود، مطالبات دانشجویی، حقیقی و بر اساس ارزشهای اسلامی و منافع ملی می شود.

وی با توصیه جوانان دانشجو به کتاب و کتابخوانی، آنان را وارثان تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی دانست و گفت: دانشگاه جندی شاپور که سابقه اش به ایران قبل از اسلام می رسد، در زمان مسلمانان نیر مرکزی برای اثبات علم، دانش و استعداد ایرانیان بود.

در آغاز این دیدار ابتدا فیلمی مربوط به روند اتفاقات سیاسی ماههای قبل از انتخابات ریاست جمهوری تا ثبت نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی، صلاحیت و رد صلاحیت نامزدها، روز انتخابات و نهایتاً ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پخش شد. سپس تعدادی از دانشجویان از دانشگاههای خوزستان، گلستان، خراسان، آزاد اسلامی، فارس و شهر تهران، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع سیاسی دانشگاهها در استان های کشور، به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسایل مختلف پرداختند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    ان شاالله تا 10 روز آینده خبرهای خیلی خوشی برسد.
  • مصطفی A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 1
    هاشمی رفسنجانی: اگر غرب بهانه گیری نکند، در یک جلسه تمام مسایل حل می شود بشین تا تموم بشه میشه
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 6
    هاشمی هاشمی حمایتت می کنیم
  • علیرضا A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    اون وقت اگه بهانه گیری بکنه چی؟؟ لابد شمام دست بردار نیستی تا 100 سالم طول بکشه همه چی رو به تعلیق در میارید!!
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    میگم شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینقدر محو غرب شدید که انگار اصل ماجرا رو فراموش کردید ..... چطور شده روحانی به خودت جرات میده و جلوی رزمایش نیروهای مسلح رو میگیره، این میشه تدبیر و امید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ اره خوب تدبیر و امید واسه امریکایی ها و اسرائیلی ها ........ شما فعلا تکلیف بچه هاتون رو مشخص کنید ، بعد هر روز بیانیه بیرون بدید ...........
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    بسمه تعالی با سلام مرد چهاندیده وکارآزموده ای مانند آقای هاشمی رفسنجانی بایستی به خوبی بدانند که غرب وامریکا تحت سیطره صهیونیسم بین الملل قرار دارند وآنها هرگز اجازه نمی دهند با یک وده ها جلسه مشل حل شود. مهمترین وظیفه ما قویتر شدن وانسجام درونی وراسخ شدن رابطه مردم با دولت است که دشمن را اط طوع حمله به ما منصرف می کند. ما همواره بایستی توان سیلی زدن به دشمنان خودمان را با قدرت تمام داشته باشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    غرب که بهانه گیری نمیکند اونا حرفشون رو سریح میگن اونا میگن اگر بتوانیم پیچ و مهره تاسیسات هسته ای را باز میکنیم میبریم .بدیم بهشون بره دیگه !!!!!!!!!!!
  • reza IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    5 4
    اقای هاشمی غرب یکطرف قضیه هست . ما تا زمانیکه تکلیفمون رو در داخل با جبهه پایداری و الباقی گروه های تندرو مشخص نکنیم با شرق هم نمی تونیم رابطه برقرار کنیم.
    • رضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      2 3
      البته قبلش باید تکلیفمون رو با اصلاح طلب های تندرو و وطن فروش روشن کنیم
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      1 1
      اقا رضا منظورتون اینه که بقیه حرفی نزنند و فقط شما و هرکی که تو دارو دسته هاشمی است باقی بمونند.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      0 1
      گل گفتی !!!!!! محشر بود !!!!