ایسنا نوشت:

آسوشیتدپرس در گزارشی به سفر تیم کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران پرداخت و نوشت که تحقیقات درباره مطالعات ادعایی یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای ایران و‌ آژانس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تهران برای گفت‌وگو با کارشناسان آژانس درباره مطالعات ادعایی آماده است.

این خبرگزاری گزارش داد که به نظر می‌رسد ایران آماده است به جزییات این مسئله مهم که تهران پیش از این گفته بود تحت اختیار آژانس قرار ندارد و اینکه بر مبنای اطلاعات دستکاری شده قرار دارد، بپردازد. اگر این مسئله موفقیت‌آمیز باشد‌، اولین گام از مجموعه تحقیقاتی خواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است بتواند درباره مطالعات ادعایی انجام دهد.

یک دیپلمات دیگر گفت که تیم آژانس فهرستی از آزمایشات مرتبط با تسلیحات هسته‌ای را در دست دارد که قصد دارد آن را برای گفت‌وگو با مذاکره‌کنندگان ایرانی مطرح کند.

برخی از این موارد به شرح زیر است:

- نشانه‌های حاکی از اینکه ایران آزمایشات انفجاری گسترده و توسعه چاشنی برای انجام انفجار هسته‌ای و همینطور یک ماکت‌سازی کامپیوتری از هسته‌ی یک کلاهک هسته‌ای انجام داده است؛

- مقدمه‌چینی نسبت داده شده به ایران برای یک آزمایش هسته‌ای تسلیحاتی و توسعه یک خرج هسته‌ای برای موشک میانبرد شهاب سه،‌ سلاحی که می‌تواند به اراضی اشغالی برسد.

- اطلاعات در مورد اینکه ایران بیش از پیش در زیر زمین پیش رفت تا پس از سال 2003، تاریخی که به ادعای آژانس‌های اطلاعاتی جاسوسی آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران متوقف شد، به کار خود ادامه دهد.

ایران بارها این اتهامات را رد کرده است و آنها را ساختگی و دروغین می‌داند.

این دیپلمات غربی گفت که آمریکا و متحدان غربی‌اش به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین ا‌لمللی انرژی اتمی گفته اند انتظار دارند پیشرفتی در رفع این اتهامات حاصل شود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =