۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵

العالم نوشت:

عالم شیعه عربستانی با تشریح عوامل و دلایل تکفیر در این کشور تأکید کرد، برخی طرفها پس از سوء استفاده از جوانان به عنوان هیزمی برای درگیری‌ها و مشکلات سیاسی خود، علیه آنان وارد عمل می شوند.

شیخ "حسن الصفار" در خطبه نماز جمعه شهر "قطیف" در شرق عربستان گفت: افراد متعصب جریان‌های تکفیری اولین کسانی هستند که جوانان را تشویق و تحریک به دخالت در درگیری‌ها و اقدامات تروریستی می‌کنند.
وی تاکید کرد: جریان‌های تندرو در وهله اول مسئول این رویکرد تروریستی و خشونت آمیز هستند که جوانان عربستان را به سمت ویرانی و از دست دادن دنیا و آخرت سوق می دهد.
شیخ الصفار، کسانی را که وارد اقدامات خشونت آمیز و تروریستی شده‌اند و افراد بی گناه را هدف قرار می دهند، "قربانیان فریب خوره و گمراه شده" توصیف کرد.
وی در خصوص دلایل و عاملان تشویق جوانان برای ورود به درگیری‌ها و کشمکش‌های بین المللی پرداخت و گفت: اعلام فراخوان های خطرناک در جامعه از جمله فراخوان تحریک آمیز علیه کسانی که از نظر دینی یا فکری دیدگاه متفاوتی دارند، یکی از این علل محسوب می شود.
شیخ الصفار تأکید کرد: شیوه پرورش تکفیری که به وضوح در برخی شیوه های درسی، فتواها، خطبه ای دینی و رسانه های گروهی مشاهد می شود، بستر را برای این رویکرد خشونت آمیز تروریستی در نزد جوانان سعودی ایجاد می کند. وی همچنین بخشی از مسئولیت را متوجه جریان های دینی دانست که خشونت را تحت نام جهاد ترویج می کنند.
شیخ الصفار تاکید کرد: هیچ کس نباید به نام جهاد علیه کسی که از نظر دینی یا سیاسی با او اختلاف دارد، خشونت به خرج دهد. این امر تروریسم و تباهی و گمراهی به شمار می رود.
وی همچنین طرف ها و جریان های سیاسی و اطلاعاتی منطقه ای و بین المللی را مسئول رشد موج تروریسم در بین جوانان سعودی دانست و گفت: این جریان های اطلاعاتی جوانان را وارد تنور تروریسم و نبردهای زیانبار می کنند.
شیخ الصفار افزود: این طرف‌ها از جوانان به عنوان هیزم درگیری‌ها و مشکلات سیاسی خود استفاده می کند و به محض اینکه بازی تمام شد؛ علیه آنها وارد عمل می شوند.
وی تأکید کرد: طرف های حامی مالی جریان های تندرو نیز از دیگر عواملی هستند که به طور مستقیم در تغذیه خشونت و تروریسم دست دارند.
شیخ الصفار خاطرنشان کرد: انسداد افق سیاسی و نبود گزینه های دیگری پیش روی جوانان باعث یاس و ناامیدی آنها می شود و این جوانان را به سمت خشونت و تروریسم سوق می دهد.
وی از عبرت نگرفتن از تجربیات گذشته و ارتکاب همان اشتباهات گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: همگان درقبال جوانان گمراه و فریب خورده مسئولیت دارند؛ جوانانی که تنها ویرانی کشورشان، خدشه وارد کردن به چهره دین ما، برهم زدن امنیت و ثبات و حاکم کردن رعب و وحشت در هر مکانی را به ارمغان آورده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =