صادق زیباکلام . استاد دانشگاه تهران در یادداشتی در شرق نوشت:

به همان میزان که میان «خس‌وخاشاک‌نامیدن» ناراضیان یا «کم‌سواد» خواندن منتقدان فاصله وجود دارد، به همان نسبت هم میان گویندگان آن دو سخن یعنی آقایان احمدی‌نژاد و روحانی فاصله است؛ بنابراین بر من خرده نگیرید که چرا این دو را کنار هم قرار دادم. خود نیز می‌دانم که نه این دو حرف از یک جنس هستند نه صاحبان آن از یک سنخ. منظورم از کنارهم‌قراردادن آنان، نشان‌دادن دو نکته، یکی اصلی و دیگری فرعی است. نکته اصلی اساسا آن است که ذات مسوولیت رسمی در ایران، خیلی تحمل مخالفت و خرده‌گیری ندارد. اغلب مسوولان و دولتمردان ما ترجیح می‌دهند مورد تعریف و تمجید قرار گیرند و در معرض نقدوانتقادبودن، خوشایند آنان نیست. صدالبته که این وضعیت نه کار دیروز و امروز است و نه «ژن» یا «کروموزوم» خاصی در ما ایرانیان است که به آن میزان که عاشق تمجید هستیم، به همان اندازه و شاید هم بیشتر، از مخالفت و انتقاد خوشمان نمی‌آید. این بلا را تاریخ ایران و گذشته‌مان بر سر ما آورده و چاره آن، گذشت زمان است البته مشروط بر آنکه گذر زمان با چاشنی «توسعه سیاسی» همراه باشد. اصطلاحاتی مانند «انتقاد سازنده»، «سیاه‌نمایی»، «انتقاد مثبت»، «داشتن حسن‌نیت در انتقاد» و... جملگی، بیانگر این واقعیت تلخ هستند که مسوولان ما از انتقاد و ابراز نظر مخالف، خوششان نمی‌آید. این نکته اصلی بود. اما نکته فرعی؛ از فردای بیان این موضوع توسط آقای روحانی که مخالفان توافق «ژنو» را «کم‌سواد» خواند، صف طولانی از اصولگرایان تشکیل شده و جملگی به ایشان حمله‌ور شده‌اند و می‌کوشند به وی درس اخلاق، آزادگی، دموکراسی، تحمل مخالف، احترام به افکار و عقاید دیگر و دروس مشابه اینچنینی بدهند.

اصولگرایان به‌یکباره متوجه گوهر دموکراسی، ضرورت احترام به مخالف، وجود آزادی اندیشه و این‌دست مفاهیم شده‌اند. جالب است اصولگرایانی که وقتی جناب احمدی‌نژاد چندین‌میلیون شهروند تهرانی را «خس‌وخاشاک» خطاب کرد یادشان رفته بود که چیزی به اسم حقوق مخالفان و ضرورت احترام به آنان وجود دارد و یک‌شبه «جان لاک»، «جان استیوارت میل» و مبلغ روح‌القوانین «مونتسکیو» شده‌اند. جالب است اصولگرایانی که چهارسال آزگار «ستاره‌دار» شدن دانشجویان را دیدند اما عین خیالشان نبود حالا سخت دغدغه احترام به «آزادی» و «دموکراسی» پیدا کرده‌اند. اصولگرایانی که شاهد محدودیت و «ممنوع‌الکاری» و بازنشستگی ده‌هانفر از استادان مملکت صرفا به‌دلیل مخالفت با سیاست اصولگرایان بودند و ککشان هم نگزید، به حول و قوه الهی امروز وجدان اجتماعی‌شان سخت بیدار شده است! جالب است اصولگرایانی که هشت‌سال تمام هر سیاستی را که خواستند درخصوص موضوعات مختلف به اجرا گذاردند، امروز به حول و قوه الهی، گروه‌گروه به توافق «ژنو» حمله‌ور شده و خواهان حضور در صداوسیما و دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی پیرامون نقد و بررسی این توافق شده‌اند. در زبان انگلیسی لغتی هست به‌نام «HYPOCRACY». متاسفانه آنقدر سواد ندارم تا معادل فارسی آن را بدانم ضمن آنکه دورویی، معنی آن را نمی‌رساند. این واژه یعنی اینکه شما وقتی دولت محبوب و معجزه «هزاره سوم»تان به مردم «خس‌وخاشاک» می‌گوید عین خیالتان نباشد و رگ یا عصب سیاتیک طرفداری از آزادی بیان و احترام به مخالف و منتقدتان نگیرد اما اگر دولتی را که قبول ندارید به مخالف و منتقدان خود از گل کمتر بگوید و برخی از آنان را «کم‌سواد» بنامد به‌یک‌باره تمام عروق و اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک آزادی و دموکراسی‌خواهی و احترام به مخالف و منتقدان، آنچنان بگیرد که در دفاع از حق آزادی بیان از سوی مخالف، گوی سبقت را از «ژان‌ژاک روسو» و «استیوارت میل» بربایید.
/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    13 12
    بزرگترین نشانه بی سوادی این جماعت عدم مطالعه تاریخ است ،اگر تاریخ خوانده بودند میفهمیدندد قدرت مثل ماهی لغزنده است یعنی چه وپشت به حقیقت وانسانیت کردن چه عاقبتی دارد این مدعیان دفاع از اسلام. وشریعت پیداست که حتی نهج البلاغه هم نخوانده اند چه برسد به تاریخ!
  • بی نام US ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 32
    چرا هنوز این همه کوته‌نگری و محدود شدن به مفاهیم جناحی؟ اصول‌گرا و اصلاح طلب و ... شاید از آفات منورالفکری بیمار ایران، همین باشد. جناب استاد دانش‌گاه، لطفا به متن مسائل سیاست خارجی بپردازید و این حاشیه‌ها رو رها کنید
  • majid A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 66
    خس و خاشاک به آتش زنان کشور بود نه به رای دهندگان ولی افراطی خواندن به 49/9999% درصد بود و به رای دهندگان
    • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      13 2
      برادر من ,من اصلاح طلب نیستم ولی اگه کمی دقت کنی میبینی که پنجاه درصد به روحانی رای دادن و سی درصد هم اصلا درانتخابات شرکت نکردن .دیگه وقتش رسیده این بازیهای سیاسی رو بذاریم کنار و همه با هم به فکر آباد کردن کشورمون باشیم .مردم وقتی انقلاب کردن چیزی به اسم اصلاح طلب و اصول گرا نبود .همه از مسلمون ,مسیحی ,ملی گرا و سایرین ,با هم انقلاب کردن پس همه ی مردم ایران انقلابی هستن و فقط شاید دیدگاهاشون کمی با هم فرق داشته باشه ولی آرمانشون یکیه و اون سربلندی ایران همیشه سرافرازه
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    65 5
    احسنت...
  • مسعود A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    20 3
    هایپوکراسی را می توان ابن الوقتی هم ترجمه کرد. تا زبان شناسان چه گویند.
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    126 8
    دمت گرم آقا. رحمت به شيري كه خوردي.
  • محمد IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 19
    نا کی فقط باید با مقاله جوابشون رو داد؟؟؟
  • شاهین IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    86 10
    صادق زیبا کلام مساویست با زبان آکادمیک مردم
  • مهدی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    30 5
    خداییش امثال زیباکلام تو هر قرن یکی باشه اونم اگه شانس بیاریم!! خیلی خوشم میاد ازش
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 60
    م نبا اینکه از احمدی دل خوش ندارم ولی شاهد اون صحبتاش بودم و هرگز به مردم نگفت خس و خاشاک و به عده اشوب طلب که چشم دیدن ایران اباد و سربلند رو ندارن گفت هرچند توهین توهینه و ما رای به تغییر دادیم نه اینکه روحانی هم بیا دعینا خطاهای اححمدی رو تکرار کنه
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    33 4
    انقدر آزادی بیان برای ما عجیبه. که وقت این استاد گرامی و این آدم شریف اینطور صحبت میکنه. گل از گل هممون میشکفه! انصافا شنیدن حق خیلی شیرینه.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    39 4
    خیلی ممنون آقای زیبا کلام . مطالبی که بیشترمردم می دانند ویا حس می کنند ولی نمی توانند به این خوبی آن رابازگو وارائه کنند شما به صورت کامل ودندان شکن به بی سوادان پاسخ دادید .
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    91 7
    آفرین آقای زیباکلام بسیار نیکو گفته‌اند! سخن دکتر روحانی به هیچ عنوان در حد توهین‌های رئیس جمهور پیشین بد نیست اما قابل تایید هم نیست، اما دورویی اصولگرایان بسیار زشت، زننده و اعتماد سوز است.
  • مجتبی A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    14 3
    فکر کنم هیپو کراسی را یک بام و دو هوا بشه تعبیر کرد
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    95 5
    واقعا زیبا بود. لطفا یه رونوشت واسه کیهان ارسال بشه.
    • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      18 5
      که دوباره دادستان محترم تهران علیه ایشان به جرم تشویش و توهین و حرکت علیه امنیت ملی اعلام جرم کند ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    51 4
    با سخنان آقاي زيباكلام كاملاً موافقم
  • reza IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 12
    خوب گفتی ولی فکر می کنم hypocrisyدرست باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    108 8
    خوشم میاد حداقل یک نفر هست که حقیقت را بگه و نترسه . احسنت
  • کریمی A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    39 4
    درودبر اقای صادق زیباکلام
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    163 8
    خیلی ممنون آقای زیباکلام . بیشترمردم همین درک واحساس شمارادارند وولی نمی توانند به این خوبی آن رابیان کنند . نامه شماپاسخ دندان شکنی به بیسوادان است .
    • رضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      2 21
      و حرف های احمدی نزاد هم پاسخ دندان شکنی به خس و خاشاکها بود
    • میلاد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      1 6
      با نظرت موافقم.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      1 0
      به نظر ،استاد دانشگاه تهران شدن سخت است ولی نه به این اندازه که هر حرفی بزند درست باشد و ما کیف کنیم البته ایشان سیاست خوانده اند اما ای کاش سیاسی زده نمی شدند. من دو نکته می گم: اولا قرار نیست اگه دولتی اشتباهی کندبعد دولتی بعد بیاید همان اشتباه رو تکرار کند. دوما خواهشا دقت کنید به آن سخنرانی که هنوز هم میتونید برید گوش کنید که دکتراحمدی نژاد می گوید"چهل میلیون رای دادند و رایشون هم محترم" و بقیه ای که گفتند خس وخاشاک منظور کسانی بودند که الحمدلله معلوم شدند..
  • فارسانی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    33 4
    عاشق ادبیات دکتر هستم
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    25 3
    بسيار زيبا بود
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 3
    الله و اکبر ..... الله و اکبر .... الله و اکبر ..
  • man A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 35
    سلام آقای زیبا کلام لطفا احمدی نژاد رو اصولگرا نخونید چون اصولگرا نبودن ونخواهند بود در ضمن جواب اشتباه رو با اشتباه نمیدن هر چی باشه این دولت دولت تدبیر و امید هستش و حرف از انتقادپذیری می زنند . ...
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    41 4
    افرین احسنت دمت گرم عالی بود
  • شمالی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    20 3
    اگر کسی یا کسانی آنچه را که آقای زیبا کلام به رشته تحریر درآورده اند مخالفند لطفا با رعایت ادب و انصاف در مقام پاسخ برآیند و کسانی که مانند بنده موافق گفته های نامبرده هستند نظر مثبت خودشان را اعمال نمایند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 3
    خیلی جالب بود. موضوع دوسویه بررسی شده بود.
  • احمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 31
    آقای زیبا کلام: بگومیخواهم هردو رادرانظار مردم زشت جلوه دهم.ثانیاٌ دقیقاٌ مشکل ازهمین جاست که شما با این زبان فصیح فارسی کلمه ای دررسای منظورتان نیافتید. من بی تفاوت رابرداشت کردم. به همین دلیل که شما وامثال شما به فرهنگ ولغات خارجی بیشتر تمایل دارید نمی توانم به حسن نیت- درستکاری وطن دوستی وعزت طلبی شما اعتمادداشته باشم.هیچگاه راهکاریاز شما نشنیدم .اما درمقابل انتقادات شما رادیده ام.
  • سجاد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    10 48
    کلا استاد ماستمالی هستید آقای زیبا کلام!! خبر جان چاپ کن
  • محمدحسین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    41 4
    جناب استاد زیبا کلام از مطلب بسیار زیبا و به جای شما کمال تشکر را دارم.
  • محسن A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 32
    زیباکلام تو هم بیکاریا یه روز از صحبت روحانی که گفت اساتید خاموش نباشید گذشت تو رو دستگیر کردن باز اومدی میگی فلان است و بیسار است
  • بی صوات IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 56
    اقای زیبا کلام منتتقدین اقای روحانی که بیسوادند ولی شما ودارودسته شما که بحمدالله از نوادر ونوابغ روزگار هستید با کلمات هم که ماشا الله مثل بلبل بازی میکنید وبرای به رخ کشیدن سواد خود اسم چند جامعه شناس را که دانش اموزا ن سال اخر متوسطه هم بیشتر از شما در خزانه لغات خود دارند استفاده میکنیدلطفا یکبار دیگر فایل صوتی اقای احمدی نژادرا گوش کنید ایشان میگویند چهل میلیون نفر به نظام رای دادند یعنی تمام اراءخوشان واقای موسوی وکروبی وکسانی را خس وخاشاک نامیدند که اصلا پای صندوق نرفته بودند ولی امده بودند از اب گل الود ماهی بگیرند.
  • علی AT ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    50 3
    زنده باد زیباکلام ... منطقی جواب داده
  • امیر DE ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    47 5
    عالی هستی زیباکلام ... خیلی خوب جواب اینا رو میدی.الحق که یه تنه حریفشونی
  • شاهرخ IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 11
    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر زیبا کلام بنده از دیرباز ارادت فراوان به جنابعالی داشته و دارم.ضمن تشکر و سپاس از فرمایشات دلیرانه شما، فکر می کنم تعبیر جناب روحانی قشنگ نبود.ولی خوب تحمل افراد متفاوت است و شاید بهتر بود ایشان با منطق محکم پاسخگوی منتقدان باشند تا استفاده از تعابیر بحث برانگیز.متاسفانه جامعه پس از عبور از 8 سال پر از اندوه و سرخوردگی بسیار ملتهب بوده و نسبت به کلمات حساس شده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    6 40
    هزارتا آسمون به ریسمون بافته تاکاراقای روحنی راتوجیه کنه بابامعصوم که نیست اشتباه کرده
  • علی A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    38 3
    جانا سخن از زبان ما می گویی ...
  • بي نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    20 4
    آفرين...
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    32 3
    بسیار عالی بود.درود بر استاد زیباکلام
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    20 5
    روحانی دوسستت داریم.
  • سعید A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    30 4
    دکتر زیبا کلام فوق العاده است.
  • حیدر A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 64
    اقای زیبا کلام اصلاح طلبان جایگاهی در میان مردم ندارند...مردم همیشه در صحنه همواره حامی گروه های انقلابی بوده اند...رای اوردن حسن روحانی نتیجه ی دلسردی روستاییان و شهرهای کوچک از دولت قبلی و عدم اتحاد اصولگرایان بوده.شک نکنید همین مردم شهرهای کوچک در انتخابات مجلس نماینده های انقلابی و متعهد را برخواهند گزید..شهرهای بزرگ چون تهران نیز همواره پایگاه رای جبهه ی پایداری و مرکز اصولگرایان بوده و هست..شاید در چند استان مثل کردستان و یزد و کرمانشاه و سیستان اصلاح طلبان کمی شانس داشته باشند ولی شک نکنید که مجلس بعدی مال ما خواهد بود..به امید مجلسی با ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسینیان.مردم جواب امثال شما و علی مطهری را در انتخابات مجلس 94 خواهند داد..امیدوارم سایت اصلاح طلب شما تایید کند.یا علی
  • مجتبی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    19 4
    سلام خیلی تامل برانگیز بود.
  • من A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 28
    اقای زیبا کلام.توهین به هر کس و توسط هر نفر دیگری بده.چه ان جناب چه این حضرت.البته می فهمم که نباید می گفت کم سواد می گفت خواب زده.
  • آرش IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 4
    دمت گرم....
  • آوا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 5
    خوشم میاد چی بگی زیبا کلام ....عالی بود ...
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 13
    دکتر جان یک مطلب هم در مورد این بنویس که ما که مدعی اسلام و مسلمانی در دنیا هستیم کدام کارمان بر اساس اسلام و مسلمانی هست آیا فقط انجام مناسک کافیه چون دوستان آنچنان دنبال منافع شخصی و گروهی هستن که دارم کم کم شک میکنم محاسبه ای در کاره
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    20 5
    دمت گرم
  • شجاع IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    16 4
    دمت گرم دکتر جان جانا سخن از زبان ما می گویی
  • mehr IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    22 4
    جانا سخن از زبان ما می گویی.......
  • صلح A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    18 7
    جوابتون واقعا دقیق بو د، به امید روزی که ایرانیها باوجدان و با انصاف بشن
  • احمد A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    17 7
    ممنون آقای زیباکلام. واقعا که کلام شما هم به مانند اسم شما زیباست.
  • علی US ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    6 24
    در منطق وقتی در صغری و کبرای یک مسئله ی دچار اشتباه بشوید نتیجه نیز اشتباه خواهد بود آقای زیبا کلام احمدی نژاد تقریبا به این مضمون کفتند مردم با حضور حداکثری چهل میلیونی نشان دادند که پای نظامشان ایستاده اند و عده ای خس و خاشاک می خواهند این شیرینی را به کام مردم تلخ کنند آقای احمدی نژاد به کسانی که به ایشان رای نداده اند نگفته خس و خاشاک به آن عده ی قلیلی که تحت تاثیر القائات بیگانگان قانون شکنی کرده بودند لقب خس و خاشاک داده بود نه کسانی که احیانا به ایشان رای نداده اند متن سخن رانی موجود است می توانید یک مرتیه دیگر ملاحظه بفرمایید. اما دوستان صراحتا فرموده اند کسانی که به روحانی رای نداده اند به بی قانونی رای داده اند. و نمایندگان را بی سواد خواندند شما درست فرمدید فاصله زیاد است ب
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    دوباره ارتش سایبری فعال شد!
  • شمالی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    آقای علی , منظور شما از عده ای قلیل همان جمعیت چند میلیونی روز 25 خرداد میباشد؟ اگر اینها قلیل بودند لطفا بفرمایید کثیر کجا بود؟!
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 1
    دكتر جان!نرود ميخ آهنين در سنگ! اگر كسي خواب باشد با تكاني بيدار ميشود، ولي اگر كسي خود را به خواب زده باشد تا نخواهد بيدار نمي شود. اينها نمي خواهند بفهمند و بتدريج اين نفهمي در وجودشان ماندگار شده. بقول علامه! مصباح يزدي: زهي حماقت!!!!!!!!!!!!
  • mohsin DE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    2 8
    آقای زیبا کلام یک مقدار شعور سیاسته ببر بالا وابهام افکنی نکن .بگذار فتنه ای که به دستور استکبار را ه انداختید مردم فراموش کنند.