روزنامه کیهان در بخش خبر ویژه خود آورده است:

«مواضعی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا اتخاذ می‌کنند حاکی از آن است که آنها دنبال آشتی و توافق با ایران نیستند.»
نشریه آنتی گریک ضمن انتشار این تحلیل نوشت: اظهارات اوباما و کری، خوش‌بینی درباره علاقه آنان به توافق و آشتی با ایران را دشوار می‌سازد. بهترین کار این است که دولت اوباما خاورمیانه را ترک کند و تمام کمک‌های نظامی و اقتصادی‌اش را با خود ببرد. دولت ایالات متحده نمی‌تواند در این منطقه کارها را به دقت سامان دهد به ویژه وقتی که میانجی صادق و بی‌طرفی نیست. آمریکا تمام و کمال در اردوگاه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها قرار دارد؛ فلسطینی‌هایی که نباید فراموش کنیم خانه و کاشانه آنها اشغال شده و اشغالگر نیستند.
این نشریه آلمانی زبان می‌افزاید: در شرایط آشفته خاورمیانه آدمی مایل است نشانه‌هایی از حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از نزدیکی مجدد به ایران انتظار داشته باشد اما این نشانه‌ها را نمی‌بینیم. دولت ایالات متحده آمریکا همراه با دیگر اعضای دائم شورای امنیت و آلمان به یک قرارداد موقت با ایران دست یافت که هدفش نشان دادن ماهیت صلح‌آمیز تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی است. به طور طبیعی می‌دانستیم که نیات ایران صلح‌آمیز است. ایران عضو پیمان جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی است و به طور منظم از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی می‌شود و بازرسی‌ها نشان داده ایران بخشی از اورانیوم خود را به مصرف تولید سلاح نمی‌رساند. از این گذشته سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ایران تصمیم نگرفته سلاح اتمی تولید کند و اینکه رهبرش آیت‌الله خامنه‌ای مدتها پیش سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است.
با قرارداد موقت که قرار است دوره انتقالی برای رسیدن به یک قرارداد دائمی باشد، ایران اقدام‌های اضافی انجام خواهد داد تا دنیا را قانع کند که از اورانیوم تنها به شکلی استفاده می‌کند که برای تولید سلاح مناسب نیست اما می‌تواند در خدمت تولید انرژی و اهداف پزشکی باشد.
آنتی کریک تصریح می‌کند: در این باره باید همه انسان‌های صلح‌دوست خوشحال باشند. بنابراین چرا اوباما و کری حرف‌هایی می‌زنند که ما را در مورد صداقت‌ آنها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک به تردید می‌اندازد؟ برای نمونه کری اخیراً گفت «گزینه نظامی که در اختیار ایالات متحده آمریکاست، آماده است آن چیزی را انجام بدهد که اگر لازم باشد انجام خواهیم داد.» با تهدید به جنگ مشکل بتوان روحیه صلح‌خواهی را نشان داد. همچنین کری مکرراً می‌گوید توافق، ایران را متعهد می‌کند تأسیسات هسته‌ای خود را «برچیند» این اظهارات مقامات ایرانی را ناراحت می‌کند و به قول حسن روحانی «ادبیات شدید و غلیظ آمریکا ممکن است موانع جدیدی در راه رسیدن به یک توافق هسته‌ای گسترده ایجاد کند.»
آنتی گریک در ادامه نوشت: آیا دولت آمریکا قاعده بازی را برهم می‌زند؟ پیمان ان.پی.تی اعضا را منع نمی‌کند که اورانیوم را برای تحصیل انرژی و استفاده در خدمت اهداف پزشکی غنی‌سازی کنند. «صحبت از برچیدن در دولت اوباما در هر صورت واقعیت جدیدی ایجاد کرده است؛ رسانه‌های خبری آمریکا این فکر را پذیرفته‌اند که ایران دست کم برخی از اجزای برنامه اتمی خود را باید برچیند تا ثابت کند دنبال سلاح اتمی نیست. به این ترتیب فریب‌کاری کری ممکن است فرصت توافق سیاسی را به خطر بیاندازد.
آنتی گریک در پایان نوشت: خود اوباما به دیوید رمنیک از مجله نیویورکر گفت، امکان توافق دائمی با ایران کمتر از پنجاه درصد است که بدتر از پیش‌بینی وی در اواخر سال گذشته است. رئیس جمهور اوباما در حالی که به یاد آمریکایی‌ها آورد که این ایالات متحده بود که در سال 1953 دولت دمکراتیک ایران را سرنگون کرد از اسرائیل و عربستان سعودی خواست توجه خود را معطوف اتحاد علیه ایران کنند. این حرف کسی نیست که صلح و آشتی می‌خواهد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    74 16
    خوب خدارو شکر حالا خیالت راحت راحت شد وبه خواست وتلاش همفکرانت ایران وآمریکا میرن به سمت جنگ!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 1
      ببیم کی داره این خبر و تو بوق میکنه مطمئناٌ خود فتنه سازهای حرفه ای کیهان یک دست مرتب و هورای جانانه برای کری و بقیه کشیدن
    • علی IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      3 1
      شما چرا ناراحتی بی نام جان اصلآ نترسیا اونا با دوستاشون کاری ندارن
    • محمدرضا A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 1
      کاش کمی عقل داشتی و می فهمیدی که خبری از صلح نبوده که حالا جنگ بشه
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      1 1
      آفرين نظر خوبي بود
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 3
    فقط یک سوال داشتم چرا زمانیکه کری میگه ما به رئیس جمهور ایران اعتماد نداریم ما میگیم به مردم ایران توهین کرده ولی خودمون که پرچم امریکا را در هر مراسمی آتش می زنیم فقط به دولت آمریکا توهین کردیم؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 2
    چقدر هم تو و همفکرات فکر آشتي هستين ماشالله؟
  • lkhnd IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 1
    یک سوال: چرا ما توقع داریم دیگران با ما با سخن نیکو گفتار کنند، ولی ما در قبال آنها هرطور که خواستیم سخن بگوییم؟ همین حسین آقا هرچی خواسته حتی به تیم مذاکره کننده خودمان گفته، ولی درعوض توقع دارد که آنان مودبانه سخن بگویند؟
  • بی نام GB ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 2
    واقعا آرزوی جنگ با امریکامون داره به باد میره
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 1
    آقاي شريعتمداري عجب مشام تيزي داريد؟؟؟؟
  • بی نام GB ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 1
    چرا نميخوان يه مدت دل مردم خوش باشه واسترس نداشته باشن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 1
    کاسبان تحریم به کوری چشم شما از روحانی تا آخر حمایت می کنیم۰۰۰۰ دیدیم تو این هشت سال شما ها چی کار کردید
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 3
    با وجود شما و همفكران شما مگه امكان آشتي هم وجود داره؟!!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 2
    اگر یه ذره شعور سیاسی داشت این آقا میفهمید که آمریکایی ها برای حفظ وجهه خودشون دارند لفاظی میکنند ولی درعمل خواهان آرامش در روابطشون با ایران هستند
    • ایرانی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      0 0
      کدوم عمل میشه بفرمایید ما هم بدونیم
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 1
    تا سوریه نشدیم به خودمان رحم کنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 3
    کیهان جان قوربونت برم فدای تو شوم چی میخای از این مملکت؟ 8 سال با تفکرات جنابعالی زندگی کردیم و دیدیم ..... به قول روحانی بی سواد ها
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 0
    خدای شر دشمنان ایران و کیهان رو از سر مردم کم کن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 2
    خوب الحمد الله که شمه شما هم قویه علاوه بر بقیه حواستون
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 2
    آلان سرکیف هستی که بوی جنگ میاد؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 2
    کلمه آشتی با سبغ و سیاقی از دهان شریعتمداری در اومده جای تعجب دارد ولو اینکه کل حرفش منفی است . من فکر می کردم اصلا ایشون از کودکی این کلمه را نشنیده اندو صرفا با کلمه دشمن آشنا هستند
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 2
    کیهانجون میشه چیزی نگی مردم فکر نمیکنن لالی خیالت راحت