اصغر فرهادی که برای تماشای فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری به برج میلاد آمده بود، گفت که این نخستین فیلمی است که در جشنواره امسال دیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او گفت که چند روز پیش هم برای حضور در بازار فیلم جشنواره سی و دوم فیلم فجر به برج میلاد آمده است.

فرهادی که پس از پایان فیلم «خانه پدری» در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد فیلم بعدی‌اش هم حرف زد فیلمی که قرار است در اروپا ساخته شود؛ «دوست دارم فیلم بعدی‌ام در ایران ساخته شود اما با یک تهیه کننده قرارداد دارم و باید به تعهدم پایبند باشم.»

آخرین ساخته اصغر فرهادی فیلم «گذشته» است که در فرانسه ساخته شد و برای نخستین بار در جشنواره کن روی پرده رفت. این فیلم از سوی ایران به عنوان نماینده سینمای ایران به بخش خارجی زبان اسکار معرفی شد، اما به فهرست نهایی نامزدان این بخش راه نیافت.

کارگردان «درباره الی» گفت که فیلم بعدی‌اش در اروپا ساخته خواهد شد اما هنوز کشوری که قرار است فیلم در آن ساخته شود، مشخص نشده است.

فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق شد برای نخستین بار جایزه اسکار را نصیب سینمای ایران کند.

او از این که نمی تواند فیلم بعدی‌اش را در ایران بسازد ابراز تاسف کرد و گفت:« قصه فیلمی که می خواهم بسازم را دوست دارم.»

فرهادی که یکی از پر افتخارترین فیلمسازان ایرانی است که جوایز مختلفی در سطح بین‌المللی به دست آورده است، گریزی هم به وضعیت فعلی سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر زد ؛«ما از یک دوره بسته و سخت عبور کرده‌ایم و فضایی فعلی شوق و شور جدیدی را در سینمای ایران به وجود آورده است.»

او حضور فیلمسازانی از نسل های مختلف را یکی از ویژگی‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر دانست و در مورد اعتراض هایی که در زمان اکران فیلم ها در کاخ جشنواره رخ می‌دهد، گفت:«حتی اگر یک نفر دوست داشته باشد که فیلمی را در فضایی آرام ببیند، بهتر است این اجازه به او داده شود.»

فرهادی معتقد است که به احترام همان یک نفر هم باید تماشاگران حاضر در سالن کاخ جشنواره یا سکوت کنند یا سالن را ترک کنند.

در جشنواره امسال نیز مانند سال‌های گذشته در سالن نمایش فیلم‌ها در برج میلاد، مخاطبان اعتراض خود به برخی از فیلم‌ها را با سوت و کف نشان می‌دهند.

این اتفاق در جشنواره سی و دوم فیلم فجر برای فیلم «مترو پل» ساخته مسعود کیمیایی، «پنجاه قدم آخر» کیومرث پوراحمد هم رخ داد.

پوراحمد در نشست پرسش و پاسخ فیلمش هم به این مساله اشاره کرد و گفت که معنای این سوت و کف‌ها را نفهمیده است.

فرهادی اما با اشاره به جشنواره‌هایی که در آن حضور داشته گفت: «من در این جشنواره‌ها شاهد چنین اعتراض‌هایی نبوده‌ام و ندیدیم که کسی فیلمی را هو کند.

به گفته کارگردان «شهر زیبا»، نباید مخاطب انتظار داشته باشد که همه فیلم‌ها مورد پسند آن‌ها باشد، یک فیلمساز در شرایط سختی فیلم می‌سازد و برای نخستین نمایش آن شور و شوق دارد.

فرهادی می گوید که بهتر است مخاطبان تا انتهای فیلم صبر کنند، چون ممکن است مخاطب به صحنه ای بخندد اما جواب خود را در صحنه دیگری بگیرد.

کارگردان «رقص در غبار» که تجربه چند دوره حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد و فیلم هایش در این جشنواره درخشیده اند، در مورد الگوبرداری فیلمسازان از فیلم‌هایش در جشنواره امسال گفت: «من این فیلم ها را ندیده‌ام، اما استفاده از درام و معما در هر فیلمی به معنای الگو برداری از کار من نیست.»

برخی از منتقدان معتقدند که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر تعدادی از فیلم ها متاثر از شیوه داستانگویی فرهادی بوده است. «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی یکی از این فیلم هاست که به نوعی کپی برداری از سینما فرهادی است.

فرهادی اما در پاسخ به پرسشی در مورد همین فیلم گفت که من «ملبورن» را ندیده‌ام.

پیشنهاد فرهادی برای برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ هم جالب بود؛«این نشست ها اگر در فرصت دیگری برگزار شود تا فیلمساز بتواند مروری بر مسائل داشته باشد و با آمادگی بیشتری به پرسش ها پاسخ دهد بهتر است.

فرهادی از فیلم عیاری هم تعریف کرد و گفت که این فیلم خیلی خوب بوده و آن را دوست داشته است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا سوری A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    29 8
    خانه ی پدری فیلمی است که اگر آن را ببینید سخت می توانید فضاسازی فوق العاده ی آن را فراموش کنید.
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    47 2
    خيلي چيزا فقط و فقط منحصر به ما ايراني هاست مثله همين كف و سوت زدن وسط فيلم آخه فرهنگ غنيه دو هزارو پونصد ساله داريم
    • بی نام A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      10 21
      مشکل از چند دهه گذشته ست عزیزم! نه 2500 سال پیش! 2500 سال پیش که باید بش افتخار کنیم.