بازارهای مالی جهانی سقوط می کنند/ سال 2014 بدیمن بود

هفته نامه اکونومیست عملکرد اقتصاد جهان در نخستین ماه سال جدید میلادی را مورد بررسی قرار داده است.

 

آرش پورابراهیمی: بازارهای مالی جهان در سال جاری میلادی عملکرد خیره کننده ای نداشته اند اما این روند احتمالا طی ماه های آینده بهبود خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه اکونومیست در تازه ترین شماره اش نوشته بزرگترین بازارهای مالی جهان در سال 2013 دورانی نسبتا جادویی را تجربه کردند، برای مثال شاخص اس اند پی 500 (S&P 500) آمریکا  در سال گذشته 30 درصد و شاخص نیکی (Nikkei) ژاپن 57 درصد رشد کردند که این رشد را باید مدیون سیاست های پولی انبساطی دولت ها و خوشبینی سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصاد جهان باشند. با این حال روند رو به رشد بازارهای مالی جهان در سال 2014 ادامه نیافته است؛ طی یک ماه نخست سال جاری میلادی حدود بیش از 3 هزار میلیارد دلار از ارزش سهام های جهانی کاسته شده است. برای مثال شاخص شاخص اس اند پی 500 (S&P 500) به میزان 5 درصد، شاخص نیکی به میزان 14 درصد و شاخص ام اس سی آی (MSCI) بازارهای نوظهور نیز تقریبا 9 درصد افت کرده اند. علاوه بر این ها در دیگر بازارها مانند بازار مواد خام نیز افت قیمت مشهود است؛ برای مثال بهای سنگ آهن در ماه ژانویه افتی 8 درصدی را تجربه کرده است.

به همین خاطر می‏توان تصور کرد که سرمایه گذاران جهانی اکنون نگران عملکرد بازارهای مالی در ماه های پیش رو باشند. اما هفته نامه اکونومیست نوشته که نیازی برای نگرانی نیست چرا که بسیاری از افت قیمت هایی که در نخستین ماه سال رخ داده اند تحت تاثیر روندهای کلی اقتصاد جهان قرار نداشته اند و رخدادهای غیرمنتظره باعث آن ها بوده است. برای مثال سرمای شدید هوا در آمریکا بر بیشتر شاخص های اقتصادی این کشور در ماه ژانویه تاثیر گذاشت و فعالیت اقتصادی در مناطقی از آمریکا را مختل کرد اما در مجموع در سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا روندی رو به بهبود را تجربه خواهد کرد و اقتصاد این کشور طبق برآورد مجله اکونومیست حدود 3 درصد رشد خواهد کرد. در مورد اقتصاد چین نیز اگرچه باید این واقعیت را پذیرفت که دوران رشد دو رقمی آن به سر آمده و رشد اقتصادی در چین در حال کند شدن است اما نگرانی برخی در مورد اینکه کند شدن رشد بیشتر به یک سقوط شبیه خواهد بود تا فرودی آرام تا حدی بی مورد است چرا که دولت چین نشان داده که مصمم است از هرگونه سقوط در اقتصاد این کشور جلوگیری کند. همچنین اکونومیست ابراز امیدواری کرده که بانک مرکزی اروپا با سیاست های پولی جسورانه تری به روند رو به بهبود اقتصاد اروپا یاری برساند. اکونومیست نوشته که بدبینی های فعلی نسبت به اقتصاد جهان احتمالا موقت خواهند بود و اطمینان به زودی به بازارهای بازخواهد گشت، هرچند که روند رو به بهبود اقتصاد جهان همچنان شکننده است و بیش از حد به عملکرد اقتصاد آمریکا شده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =