ایسنا نوشت:

یک مجری کارشناس برنامه‌های سیاسی تلویزیون درباره‌ی گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر رییس‌جمهور با مردم بیان کرد: گفت‌وگوی اخیر رییس جمهور با مردم، یک نشست چالشی نبود بلکه رییس‌جمهور می‌خواست گزارش عملکرد خود را به مردم عرضه کند؛ من بر این باورم که دکتر روحانی خود باید مستقیم با مردم سخن می‌گفت و نیازی به مجری نبود.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: دوربین نماینده‌ی مردم است؛ وقتی رییس جمهور می‌خواهد مستقیم با مردم سخن گوید، باید چشم در چشم مردم در روبه‌روی دوربین با ملتش سخن بگوید و مجریان باید زمانی وارد میدان شوند که ملت می‌خواهد با رییس جمهور سخن بگوید. در این صورت مجریانی باید انتخاب شوند که نمایندگان آحاد مردم هستند نه مجریان مدیران صداوسیما.

این مجری افزود: با وجود احترام نهادن به این نکته که رییس صداوسیما می‌گوید مجریان باید رییس‌جمهوری را به چالش بکشند و پرسش‌ها در این چارچوب مطرح شود، باید اذعان کنیم که در مصاحبه اخیر رییس جمهور، بافت برنامه، کلیتی چالشی نداشت بلکه کارکردی اطلاع‌رسانی داشت؛ از این رو رییس جمهور باید خود مستقیم با مردم سخن می‌گفت. او رییس قوه مجریه است و باید اجرای گزارش عملکرد خود را مستقیم به گوش و چشم مردم برساند.

دکتر مهدی مطهرنیا درباره‌ی لزوم آزادی عمل صداوسیما در انتخاب مجریان برای گفت‌وگو با سران قوه گفت: اگر صداوسیما در قالب‌های حرفه‌ای عمل کند، باعث می‌شود مشارکت عناصر حکومتی از جمله قوای سه‌گانه و همچنین همگرایی افکار عمومی نسبت به نزدیکی به رسانه افزایش پیدا کند.

این مجری و کارشناس برنامه‌های سیاسی تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایسنا، بیان کرد: آنچه که در مرحله‌ی نخست باید به آن توجه کرد، انجام عملکرد حرفه‌ای تخصصی و به دور از گرایش‌های سیاسی تعریف شده در مدیریت برنامه‌های سیاسی است.

وی افزود: صداوسیما یک رسانه ملی است که حتی صفت اسلامی را نیز به خود نپذیرفته است؛ چرا که باید پاسخگوی تمام ایرانیان اعم از مسلمان و غیرمسلمان باشد و از این جهت آن را رسانه ملی می‌خوانند. پس اگر رسانه متعلق به همه ملت ایران است، باید مناسب با تمامیت ملت ایران اعم از اکثریت و اقلیت و جناح‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در چارچوب قوانین ناظر بر انجام وظایف خود، بدون سویه‌گیری‌های تعریف شده‌ی کنش‌گران حاکم بر آن مدیریت شود.

مطهرنیا ادامه داد: اگر این امر صورت گیرد و رسانه ملی کارکرد اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و دانایی‌افزایی خود را در سطح ملی و در بستر و چارچوب قوانین پذیرفته شده مدنی و سیاسی به انجام رساند، آنگاه باید گفت محوریت تحرک بر تمام زمینه‌های رسانه‌ای بر مبنای اعتماد و اعتباری که جامعه ملی برای آن قائل است، قرار گرفته و بر مبنای همین محوریت عملکرد اصیل ملی است که به طور طبیعی در انتخاب مجریان در سطوح مختلف پارامترهای تخصصی را ملاک قرار می‌دهد، نه وابستگی‌های جناحی و حزبی را.

این کارشناس برنامه‌های سیاسی تلویزیون همچنین خاطرنشان کرد: یک رسانه ملی وقتی در ساختار حکومتی تعریف می‌شود، نمی‌تواند در مقاطع زمانی گوناگون، دوگانگی رفتاری از خود نشان دهد.

او افزود: نمی‌توان یک بار یک رییس‌جمهور را در حد بسیار بالای رسانه‌ای احترام کرد و تمام امور مربوط به انتقال اطلاعات وی به مردم را به دفترش سپرد و در زمانی دیگر با تغییر رییس‌جمهور این معنا را از متن به حاشیه برد و تعیین مجری را نیز در اختیار خود دانست.

مطهرنیا عنوان کرد: رییس‌جمهور یک شخصیت حقوقی است. هر شخص حقیقی که در این جایگاه می‌نشیند باید از حقوق یکسان برخوردار باشد. این چندگانگی‌های رفتاری است که نقد بر این رفتار را افزایش می‌بخشد.

وی اظهار کرد: من بر این باورم که صداوسیما اگر در قالب‌های حرفه‌ای خود عمل کند همین حرفه‌ای عمل کردن ایجاب می‌کند که در انتخاب مجریان به جای سویه‌گیری‌های شخصی و جناحی، نگرش‌های تخصصی و جدی گرفتن افکار عمومی برای رسیدن به یک آگاهی صادقانه و علمی را طلب کند.

مطهرنیا ادامه داد: تخصصی عمل کردن موجب می‌شود که تعهدات حداقلی در نزد مجریان به ارزش‌گرایی رفتاری حداکثری برسد و در پرتوی این معنا مشارکت عناصر حکومتی از جمله قوای سه‌گانه و همچنین هم‌گرایی افکار عمومی نسبت به نزدیکی به رسانه افزایش یابد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =