مهر نوشت:

هیات آمریکایی حاضر در جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس در اعتراض به سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان این جلسه را ترک کرد و رئیس جمهور فرانسه نیز با عصبانیت گوشی را بر زمین کوبید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شب گذشته مراسم رسمی جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس با حضور سران و مقامات برخی کشورها در ساختمان شورای موسسان تونس برگزار شد.

در این نشست شخصیتهایی همچون "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه و "میشل سلیمان" رئیس جمهور لبنان به دعوت "منصف المرزوقی" رئیس جمهور تونس حضور داشتند.

همچنین در این مراسم رهبران کشورهای آفریقایی گینه، چاد، سنگال و مالی و برخی مقامات دیگر کشورها نیز حضور داشتند.

منصف المرزوقی در این مراسم از تمجید از پیروزی های ملت تونس، تصویب قانون اساسی جدید را به منزله رهایی از دیکتاتوری دانست.

"مصطفی بن جعفر" رئیس مجلس موسسان تونس نیز قانون اساسی جدید را نتیجه توافق میان جریانهای سیاسی و موفقیت گفتگوهای ملی دانست.

فرانسوا اولاند نیز در اظهاراتی از قانون اساسی جدید تونس که در آن به تفکیک قوا، آزادیهای دینی و دموکراسی اشاره شد، تمجید کرد. وی قانون اساسی جدید تونس را تنها قانون اساسی در جهان دانست که به جوانان به عنوان قدرت اصلی پیشتیبانی کننده کشور اشاره کرده است.

میشل سلیمان نیز با تمجید از بخشهایی از قانون اساسی جدید تونس که در آن به حقوق زنان اشاره شده، تاکید کرد: قانون اساسی کشورهای مختلف در منطقه باید دموکراسی را مورد توجه قرار دهد.

از سوی دیگر، در این مراسم "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز به پشت تریبون رفت و اظهاراتی را درباره انقلابهای جدید منطقه بیان کرد.

 

وی در اظهارات خود آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تلاش برای "عقیم کردن انقلابهای عربی" متهم کرد.

لاریجانی تاکید کرد: باید کشورهایی را که در آنها انقلاب رخ داده تحت نظارت داشته باشیم و دست کشورهای استکباری را در آنها قطع کنیم.

وی افزود: آمریکا تلاش کردند که انقلابهای عربی را عقیم کرده و از مسیر اصلی منحرف کنند تا در نهایت اسرائیل از آن بهره ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تنها راه حل کشورهای منطقه را پایبندی به مقاومت و وحدت اسلامی دانست.

این اظهارات با خشم شدید اعضای هیئت آمریکایی و ترک مراسم جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس همراه شد که با توجه به تنها بودن مقامات آمریکایی در انجام این اقدم، موجبات انزوای آنها را به وجود آورد.

روزنامه الجدیده تونس هم نوشت فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه پس از شنیدن اظهارات ترجمه شده لاریجانی، گوشی را محکم به زمین زد تا اینگونه خشم خود را از اظهارات ضد آمریکایی-صهیونیستی لاریجانی ابراز کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    چه لزومى داشت اين حرفها دشمن تراشى تا كي خسته شديم بابا
    • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      10 17
      شما که ادعا میکنید خسته شدید ، چرا آمریکایی ها با این همه خوش رقصی مسئولین ایرانی بازم دشمنی خودشون رو ادامه میدن و همین دیروز چرا بازم تحریم جدید وضع کردند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا مسخره است که هر توهینی امریکایی ها میکنند میشه ادب و احترام ، اگر کسی اینجا حرف ضد امریکا بزنه میشه تندرو و مخالف اصول انسانی ............. واقعا اینقدر کوته فکری تا کجا ، چطور میشه خانم مودب شرمن توهین به این واضحی به ما میکنه ولی حق نداریم حتی بهش جوابش رو بدیم ، تو این چندماه حداقل 7 بار امریکایی ها ما رو به حمله نظامی تهدید میکنند ، با اینکه به قول آقایان ما دنبال رابطه هستیم . ولی هرچی کوتاه تر اومدیم ، امریکایی ها و اروپایی ها گستاخ تر میشن . بهتره سرنوشت کشورهایی مثل لیبی رو ببینید که اخرش چی شد ، بعد......
    • بی نام FI ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      نمي شد وزير خارجه برود جاي ايشان؟! مي شود طوري مواضع را بيان كرد كه با واكنش منفي كشورهاي ديگر همراه نشود
    • مهران IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      19 2
      لزومش این بود تا در آینده مردم در انتخاباتشون دقت بیشتری کنن
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      8 1
      کی خسته س دشمن
    • مهدی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      4 18
      طبق نظر دوستان نمیشد یکی میرفت میگفت بیاید بزنید تو دهن ما . بیاد پدر ما رو در بیارید.چرا ما در مقابل فحاشی فرانسوی ها و امریکایی ها از خودمون دفاع می کنیم ای کاش کسی میرفت که به دست و پای اولاند می افتاد و غلط کردم می گفت ای کاش....
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      2 8
      دشمن که وجود داشت کسی آنرا نتراشید ما که خسته نمیشیم دشمن خسته میشه
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      3 9
      اتفاقا این حرکت کاملا با وزارت خارجه هماهنگ شده بود. دقیقا مثل سیاستی که آمریکا در قبال ایران پیش گرفته. فشار از سمت سنا و تلطیف اوضاع از سمت دولت فدرال! دوستانی که تحصیلات سیاسی دارند بهتر می تونند این حرکت رو تحلیل کنند.
    • بلبل A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      1 0
      هرچی کوتاه تر بیایم ، امریکایی ها و اروپایی ها گستاخ تر میشن
  • موحد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    درود بر انديشه ناب اسلامي و منتشر كنندگان آن؟ نفرين بر شياطين كه حتي به ادعاي (دموكراسي و آزادي) هم پايبند نيستند.
    • باب لرد A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      11 2
      اندیشه ناب اسلامی مگه دشمن تراشیه؟مگه توهین به افراد و ادیان دیگه س؟مگه ایرانی مسلمون نیست که با اینکارا ایران و اسلام رو تو دید جهانیان منفور میکنید
  • منصوررمضانخانی A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    5 11
    درود بر رییس مجلس شورای اسلامی شجاع و با درایت کشور عزیزمان یا علی مدد
  • کوروش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    7 8
    بعضیا هنوز گوشی دستشون نیومده امریکایا چه زمان رضا شاه و محمدرضاچه الانش دشمن ما بودن و خواهند بود حالا هرچقدر کوتاه اومدیم و به روشون خندیدیم چی شد؟ تحریمارو برداشتن؟ مارو دوستشون دونستن؟ خیالتون راحت تا اونا نیان تو کشور ما لنگر نندازنو جای اسم پدر اسم خودشونو تو شناسنامه هامون نزارن دست بردار نیستن حالا هرکی اینطوری دوس داره منفی بده!
  • مهدیییی A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    منم مخالف این جور حرفهای تند هستم ولی چه طور آمریکایی ها در هر گردهمایی بارها ایران رو حامی تروریسم میخونند و جارش میزنند به نظر من بعضی وقتها مقابل به مثل خیلی خوبه و جواب میده شما نگران نباشید
  • وحید A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    7 5
    تا امروز این همه امریکارو کوبیدم چی گیرمون اومد؟! الانم 2نفر ادم حسابی پیدا شدن میخان مشکلاتو به زبون لدمی حل کنن اینا نمیذارن.. بدبختیه والله
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    حقشه
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    7 4
    یادمون باشه ما در موضع قوت با اروپایی ها و آمریکایی ها نیستیم و بایستی مواظب باشیم.بهانه دست صهیونیستها دادن برای ادامه مذاکرات ژنو دردسر ساز میشه.کمی صبر بد نیست.
  • امیر IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    9 4
    تورو بخدا بزارید یک کم آرامش به مردم به مملکت برگرده ، مردم مشکلات زیادی دارند ، دیگه تاب و تحلمش بسرآومده .
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    9 5
    ظريف ميره درست ميكنه از اون ور افراطيون در هر فرصتي تمامي فرصتاي ايرانو تبديل به تهديد ميكنن واقعا ما همينيم خدا كنه بدتر نشيم
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    9 4
    خب...بسلامتی پس باید منتظر فشار لابی اسرائیل در کنگره و در نتیجه تحریم بیشتر باشیم. تبریک اقای لاریجانی بخاطر سنگ اندازی دوباره.
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    6 4
    حرفهای معمرقذافی دوباره زده شد
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    4 7
    تا حدودی حق آمریکا بود چون چند روزی زبان دراز شده بودند البته اونا ما را خوب میشناسند میدانند کی چطور صحبت میکنه پس نگران نباشید
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    2 5
    نترسین پهلوونا این سیاست پلیس خوب پلیس بده اونا خودشون هم از این کاها میکنن همیشه که نمیشه گل و بلبل گفت
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    8 7
    مرگ بر امریکای خونخوار
  • بی نام EU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    12 4
    چرا نظرات منفی در مورد این کار رو که در شان یک مهمان بود منتشر نمی کنید؟
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 3
    آفرین برجناب آقای لاریجانی که اقتدار ایران اسلامی را بار دیگر به رخ شیطان بزرگ کشید .با آمریکا وایادی اش باید با مشت آهنین سخن گفت .باآمریکائیها باید مثل خودشان حرف زد.