واحد مرکزی خبر نوشت:

العالم به نقل از سایت خبری «سوریه الان» نوشت، انتخاب «احمد الجربا» به عنوان رئیس مجدد ائتلاف مخالفان سوریه، اختلاف میان عربستان با ترکیه و قطر را تشدید کرد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی بخش فارسی العالم نوشت: انتخاب بحث برانگیز «احمد الجربا» به عنوان رئیس مجدد گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه سبب تشدید اختلاف میان عربستان با ترکیه و قطر شده است.
العالم افزود: سایت خبری «سوریه الان» در گزارشی به بررسی مواضع عربستان و ترکیه و قطر در قبال گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوری پرداخت و نوشت، انتخاباتی که در ماه گذشته میلادی برای تعیین رئیس ائتلاف مخالفان سوری برگزار شد، با انتخاب مجدد احمد الجربا که از سوی رژیم سعودی حمایت می شود، موجب شد که اختلاف میان عربستان از یک سو و قطر و ترکیه از سوی دیگر شدت یابد چراکه برخی از معارضان سوری و کشورهای قطر و ترکیه معتقدند که عربستان برای انتخاب مجدد الجربا رشوه های ده هزار دلاری داده است و سعودی ها آرای دیگر اعضا را خریده اند.
این پایگاه اینترنتی درج کرد: اعضای ائتلاف مخالفان سوری در نشست ماه پیش خود دچار اختلاف شدید شدند به گونه ای که بیش از یک سوم اعضا یعنی حدود چهل تن - از جمله اعضای مورد حمایت قطر- در اعتراض به انحصار طلبی عربستان در رهبری ائتلاف، استعفا کردند.
این پایگاه اضافه کرد: در راستای همین اختلاف ها، گروه تروریستی موسوم به «جبهه اسلامی» حملات سنگینی را بر ستاد کل گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه به فرماندهی «سلیم ادریس» آغاز کرد.
العالم در ادامه افزود: به دنبال تشدید درگیری ها میان گروه های مسلح مخالف سوری، کشورهای آمریکا و انگلیس نیز کمک های نظامی شان را به این گروه ها قطع کرده اند و ترکیه نیز وارد عمل شد و دفاتر ائتلاف مخالفان سوری در این کشور را بست.
این پایگاه اینترنتی تصریح کرد: ترکیه بهانه بسته شدن دفتر ائتلاف مخالفان در یکی از برج های نزدیک فرودگاه استانبول را ایجاد مزاحمت برای همسایه ها در نتیجه رفت وآمد هیئت های نمایندگی به این دفتر و اقدامات امنیتی برخی از رهبران ائتلاف، عنوان کرد به گونه ای که در آخرین مورد، یکی از محافظان احمد الجربا مدعی وجود خودروی بمب گذاری شده در ساختمان محل استقرار رهبران ائتلاف شد که این امر سردرگمی مسئولان ترکیه و تخلیه اجباری منطقه را به همراه داشت.
به گزارش این منبع، این اوضاع باعث شد که مالک ساختمان، اعضای ائتلاف را با زور پلیس حاضر در محل، از آن بیرون کند. درهمین راستا، یکشنبه گذشته نیز نیروهای امنیتی ترکیه به بهانه تهدیدهای القاعده، دفاتر ائتلاف مخالفان سوری در شهر مرزی غازی عنتاب هم مرز با سوریه را بست.
این پایگاه اضافه کرد: منابع ترک نیز از تلاش مسئولان ائتلاف برای برقراری ارتباط با مقامات ترکیه درباره چرایی این موضوع و عدم موفقیت آنها در برقراری ارتباط خبر دادند.
بنا به گزارشها، سران ائتلاف مخالفان سوریه در اندیشه جدی برای جابه جایی دفاترشان به مکان دیگری هستند اما در انتخاب گزینه ها با مشکلاتی مواجهند زیرا قطر و عربستان از آنها استقبال نخواهند کرد؛ همچنین کشورهای اروپایی نیز ارائه هرگونه تسهیلاتی را به آنها مردود دانسته اند.
به گزارش این پایگاه اینترنتی، منابع مخالفان سوریه اذعان می کنند که آنها در جستجوی انتقال پایگاه ها و ستادکل فرماندهی شان به داخل خاک اردن هستند اما اردنی ها هم به رغم تشدید فشار از سوی سعودی ها برای پذیرش خواسته مخالفان سوریه، از پذیرش این درخواست سرباز می زنند، در نتیجه ائتلاف مخالفان گزینه ای جز ترکیه سراغ ندارد.
العالم در پایان نوشت: ترکیه و قطر نیز به دنبال دمیدن روح تازه ای در کالبد گروه موسوم به «شورای ملی سوریه» برای بازگرداندن تحرک سیاسی به آن و معرفی کردن این گروه به عنوان نماینده مخالفان هستند. این گروه تحت تسلط گروه اخوان المسلمین سوریه است. دفاتر این شورا در شهرهای استانبول و غازی آنتپ به کمک سرویس اطلاعاتی ترکیه که همواره نماینده ای به دفاتر شورای ملی مخالفان می فرستد، فعالیتشان را از سر گرفته اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =