۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷

اینکه چرا دولت تدبیر و امید با توزیع سبد کالای خانوار در تله مهرورزی افتاد، تا حدودی قابل درک است؛ دولتی فکور و عملگرا اما ناآشنا با سیستم توزیع آش از ابتدا نمی بایست به چنین اغوایی تن می داد و پاشنه آشیل خود را جلوی تیر آنهایی می گذاشت که 8 سال مردم را به حذف تجارت و بازار از یک سو و توزیع بی واسطه و عادلانه فقر از سوی دیگر عادت دادند.

دولت یازدهم نباید به بهانه اعتدال و شعار با داس نیامده ایم در دستگاه اجرایی خود اجازه جولان به آنهایی بدهد که اندیشه و عمل شان امتحان خود را پس داده است. از سبد کالای خانوار بوی مهرورزی می آید. دولت تدبیر و امید باید نقطه تعادل اقتصادی را بیابد و بر مبنای آن عمل کند. نقطه تعادل اقتصاد کجاست؟ جایی که ولع عمومی به انبار کالا کاهش یابد، نقاط دور از مرکز کالای بی کیفیت مصرف نکنند و مغاز دزدی و کیف قاپی به حداقل برسد. تروتسکی در توضیح "سیستم توزیع سوسیالیستی" در کتاب "انقلابی که به آن خیانت شد؛ شوروی چیست و به کجا می رود" می نویسد: "پس از گذشت مدتی از اقدام برای "توزیع سوسیالیستی" قدرت شوروی مجبور شد در سال 1921 به توزیع از طریق بازار برگردد. بار طاقت فرسایی که بر دوش ابزار مادی در دوران برنامه 5 ساله گذاشته شد، منجر به برقراری مجدد توزیع دولتی گردید. این یعنی تکرار همان تجربه "کمونیسم نظامی" منتها بر مبنایی عالی تر اما این بار نیز نارسا از آب درآمد. در سال 1935 سیستم توزیع بابرنامه دوباره تسلیم تجارت شد. بنابراین برای بار دوم روشن شد که روش های توزیع، بیش از آنکه به اشکال مالکیت بستگی داشته باشد، وابسته به سطح تکنیک و منابع مادی موجود هستند... جامعه شوروی، به مقتضای شرایط زندگی روزانه اش، از هم اکنون تقسیم شده است به اقلیت آسوده خاطر و ممتاز از یک طرف و از طرف دیگر، اکثریتی که زندگی را در نیاز می گذراند. بعلاوه، مغایرت بین دو قطب این نابرابری بسیار فاحش است. محصولاتی که مخصوص مصرف در سطح وسیع هستند به رغم قیمت های گران شان، معمولا از کیفیتی نامرغوب برخوردارند و هرچه از مراکز شهری دور می شویم، دسترسی به این محصولات مشکل تر می شود. در این شرایط نه فقط سوداگری، بلکه دزدی علنی مواد مصرفی نیز صبغه ای همگانی به خود می گیرد. این اعمال در حالی که تا دیروز مکمل توزیع با برنامه، بودند، امروز به عنوان ملاک عمل تجارت شوروی به کار می روند..." تاریخ همچنان که پیش چشم ماست، به ما می آموزد که نتیجه توزیع سوسیالیستی، مغازه دزدی است اما از دیگر سو همین تاریخ به ما می گوید نتیجه اقتصاد لیبرالی نیز مغازه دزدی است. اگر به جنبش وال استریت و مقاله درخشان ژیژک "مغازه دزدها متحد شوید" نگاهی دوباره بیندازیم، خواهیم دید وفور کالا، تبلیغ، بازار آزاد و...نیز در نهایت به مغازه دزدی خواهد انجامید: "آن‌چه ما در طول این ناآرامی‌ها در خیابان‌های انگلستان دیدیم انسان‌هایی نبودند که به «جانور» فروکاسته شده بودند، بل شکلِ عریانِ آن «جانور»ی را دیدیم که محصول ایدئولوژی کاپیتالیستی است." نقطه اعتدال این دو اقتصاد کجاست و اقتصاد معتدل چه نوع اقتصادی است؟ این مهمترین پرسشی است که دولت یازدهم باید به آن پاسخ دهد.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 2
    سبد افتضاح.
  • پیام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    11 6
    فوق العاده بود ممنون از واضح گویی شما
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 1
    خوبی شما اینه که بیشتر مطالعه می کنید کمتر می نویسید اما این رفتار آدم را یاد دهه ۶۰ می اندازه
  • لبو فروش A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 1
    ماشالا به دولت تدبیر و امید و اعوان و انصارش. بعد از پیروزی بزرگ ژنو و ازکارافتادن چرخ سانتریفیوژها و فروریختن ساختمان تحریم ها و بازشدن درهای کشور به سوی جهان، حالا تو دادن یه سبدکالا به مردم مونده. آقای مطلق! امثال شما "حقیقت" رو لکه دار میکنن، سال دیگه دولت "ملزم" به اجرای مرحله2 هدفمندی یارانه هاست، اون موقع دیگه ملتو با وبلاگ و سایت و پروپگاندا نمیشه سر کار گذاشت.
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    5 10
    میدونین که برای موندن باید کارهای احمدی نژادو ادامه بدین . خدا به دست مخالفان احمدی نژاد اونو بزرگ کرده
  • سجاد A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    2 2
    خوبیه روی کار اومدن دولت آقای روحانی اینه که امثال شما مجبورن چهره ی واقعی خودشون رو بروز بدند و شعار های آزادی و اعتدال و تحمل مخالف رو در عمل زیر پا بزارند .
  • محمد A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    3 3
    اقای نویسنده لطفا واقع نگر باشید دولت تدبیر و امید همان دولت سازندگی است که میگفت برای رونق اقتصاد اگر برخی مردم زیر چرخ های اقتصاد له شدنند اشکال ندارد ولی این مردم که دارند له میشوند 70 میلیون هستند و فقط ژنرال ها جان سالم به در میبرند
  • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    1 2
    دوست خوبم؛ يه نفسي مي كشيدی! همش توو يه پاراگراف؟!
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    از طنازی آقا شهرام شکیبا در این دولت راستگویان خبری نیست؟!
  • یاسر A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    1 0
    سلام. خوب بود، اما همه مطلب این نیست.